1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK3 Focus 1.0 125pk Koppeling tandenpoetsen 2e versnelling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focusren, 2 aug 2019.

  1. Hi Iedereen,

    Ik heb een focus station uit mei 2013 met een 1.0 125 PK motor. De kilometerstand is nu 105.000 km.

    Sinds enige tijd heb ik afentoe moeite om naar de 2e versnelling te schakelen, ondanks dat koppeling pedaal helemaal ingedrukt is hoor je eventjes geknars (tandenpoetsen). Koppeling slipt verder niet en rijdt prima.

    Is dit een versleten synchroonring? Is dit niet snel voor deze km stand?

    Heeft iemand ook een indicatie of hiervoor de gehele koppeling vervangen moet worden?

    Bedankt alvast voor het meedenken.

    Ik hoor het graag.

    Groet,
     
  2. dit is moeilijk te zeggen vanaf hier. als je alleen in de 2de versnelling last van hebt zou je verwachten met de synchroonmeshringen. heb je meerdere versnellingen last van dan zou de koppeling niet goed vrijkomen.
    alleen heb je er last van opschakelen of terugschakelen, of beide
     
  3. Met beide eigenlijk op- en terugschakelen, alleen als je heel voorzichtig schakelt merk je het niet. zijn die ringen apart te vervangen?

    Groet,
     
  4. De synchromesh ringen zijn los verkrijgbaar. De synchromesh ring voor de 2e versnelling van de Ford B6 versnellingsbak kost circa €75,-. Echter om deze te kunnen vervangen dient de gehele versnellingsbak te worden uitgebouwd en te worden gedemonteerd. Alles bij elkaar is dit dus een behoorlijke arbeidsintensieve klus.

    Daarbij kan je natuurlijk alleen de synchromesh ring van de 2e versnelling vervangen omdat dit degene is die (naar alle waarschijnlijkheid) het probleem veroorzaakt maar het is veel slimmer om ook de overige onderdelen in de versnellingsbak te controleren en alle slijtagegevoelige onderdelen preventief vervangen wanneer de versnellingsbak toch al open ligt.

    Tevens is het aan te raden om ook meteen de koppeling te vervangen. De versnellingsbak is dan immers al uitgebouwd en het is dan relatief weinig werk om ook meteen de koppeling mee te vervangen.
     
  5. Even dubbelclutchen?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Hi,

    Dubbelclutchen kan inderdaad :) maar met deze km stand vind ik het toch wel wat vroeg voor zulke problemen.
    Dinsdag gaat die naar de dealer en gaan ze ernaar kijken, en ook over een evt. coulance regeling.

    Want een als de gehele koppeling vervangen moet worden wat zou dat ongeveer kosten?
     
  7. precies zoals jw het eigenlijk zegt. eventueel naar een ruilbak/gereviseerde bak kijken.
    een keer gehad dat nieuwe olie al een dermate verbetering gaf. was bij een geautomatiseerde handbak, probleem met schakelen was toen weg.

    koppeling moet je snel richting de 700-1000euro denken, dan komt er geen arbeid voor een nieuwe bak want die halen ze er dan ook al af.
    bak is dan de tweede vraag, wat doen ze allemaal. tussen de 300-1200euro moet je dan wel denken aan de hand van wat ze willen en gaan doen
    ben bang dat de leeftijd het probleem wordt met de coulance.
    bij coulance kijken ze wel of hij bij ford in onderhoud is geweest, is dat niet dan kunnen ze het weigeren.

    maar goed laten we hopen dat ze dinsdag met beter nieuws komen
     
  8. Hi,

    Vandaag auto bij de dealer geweest en helaas is inderdaad de synchroonmeshring de oorzaak. Het komt er op neer dat de versnellingsbak helemaal open moet om het op te lossen. Kosten bij de de dealer 1500 euro.... en geen coulance, auto is particulier nieuw daar gekocht.

    Auto is altijd in onderhoud geweest bij de dealer met zelfs verlengde garantie (5 jaar) dus dit voelt wel een beetje zuur.De auto is nu 6 jaar oud. De dealer had het zelfs over of het nog wel de auto waard is.....

    Kan ik nog iets proberen of ik heb gewoon pech en moet ik het maar accepteren? Opzich valt er nog prima mee te rijden, ik neem aan dat ik net zo lang door kan rijden totdat het echt klaar is of maak ik dan meer kapot?

    Groet,
     
  9. Kun je niet een bak van de sloop proberen? scheelt open maken.
    Of wellicht contact op nemen met een ander bedrijf wat gespecialiseerd is in versnellingsbakken, een dealer zit waarschijnlijk ook niet op dit soort reparaties te wachten.

    Het lijkt mij trouwens ook niet normaal dat de bak al na 6 jaar de geest geeft!?
     
  10. heel zuur dit :nocheer:
    is de Focus altijd bij die dealer in onderhoud geweest?
    vind het knap l*llig dat ze zo'n houding aannemen, zeker als je ook al verlengde garantie had.
    ik zou eens met de directeur om tafel gaan zitten daar.

    oh, meld ook even de reacties die je hier hebt gelezen en je er geen moeite mee hebt (als er niks geregeld kan worden) om hun met naam en toenaam te noemen hier.
    vinden ze vast niet leuk :mrgreen:
     
  11. Een Focus van 2013 met iets meer dan een ton op de teller.......en dan dat gaan zeggen bij een reparatie van rond de 1500,-....:think:
    Ik geloof niet dat je deze garage:butt: serieus moet nemen.
     
    alex en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  12. Toen je deze auto hebt gekocht, zaten er boekjes bij?.
    Kan zijn dat de auto meer heeft gedraaid dan wat op de teller staat, als hij 105.000 heeft gelopen kan volgens mij niet dat de ringen al versleten zijn, weet de historie niet.
     
  13. 1500euro onderdelen inc arbeid??
    dat is op zich niet heel duur.
    is dat nieuwe bak of synchromeshringen
    voor coulance was ik al bang. coulance gaat tot 5jaar aankoop
    als hij particulier bij dealer is gekocht nieuw, daar altijd ook in onderhoud, is het balen

    keer een motor in de soep gedraaid omdat hij bij 70.000km ketting gebroken was, terwijl pas bij 120.000km nieuwe ketting nodig was.
    in de periode 5x onderhoud gehad. maar dat was bij de ergens anders. dus 0.0 coulance.
    zoals gezegd coulance is een tegemoetkoming, geen verplichting.
    coulance regeling van ford ken ik niet. dus kan het ook niet letterlijk 1op1 nemen zoals ik het wel ken van peugeot.
    zelfs na 10jaar volledig onkosten vergoeding op een gebroken voorpoot veer bij bepaalde type, ivm bekend probleem. dit zijn wel de aparte bekende problemen.
    anders werkte met tabel. km-stand en leeftijd, dat leverde een regeling op. zoveel procent voor klant, zoveel procent voor autobedrijf, en de rest werd door de importeur/peugeot betaald.
    zou het eigenlijk wel willen weten hoe dat bij ford zit, maar denk niet dat ze dit graag openbaar maken


    in jouw geval zou je contact kunnen nemen met een handbak revisie bedrijf.
    die haalt jouw bak eronder uit en vervangt de onderdeel maar dan met hun uurloon.

    dat de dealer zegt of het nog wel waard is om te repareren vindt ik zeer kwalijk. ze geven het door wat het kost. het is geen auto van 2000euro.
    auto is ongeveer al snel 8000euro waard. dan zouden ze ook vaak zeggen we hebben een jongere auto staan die je voor met inruil van jouw auto x gaat kosten.
    heb reparaties gedaan van over de 6000euro waar ik werkelijk denk was het nog wel waard. alleen als de klant akkoord geeft, dan doe we het
     
  14. Hi,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de auto nieuw gekocht bij deze dealer dus ben de eerste eigenaar. Ik ga kijken met rechtsbijstand wat er nog te halen valt. Volgens de ANWB zou dit volledig vergoedt moeten worden aangezien een synchroon ring wel langer mee zou moeten gaan en de koppeling verder nog prima werkt.

    Ik laat jullie nog weten hoe het afloopt!

    Groet,
     
  15. In dit geval is de garantie reeds verlopen en is een aanvraag voor coulance door de verkopende partij afgewezen. Wat overblijft is dus non-conformiteit.


    Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat de synchromesh ringen aan slijtage onderhevig zijn. Tijdens het schakelen zorgt de synchromesh ring ervoor dat het betreffende tandwiel d.m.v. mechanische wrijving dezelfde rotatiesnelheid krijgt als de as waardoor het schakelen soepel en zonder bijgeluiden verloopt. Als gevolg van de mechanische wrijving tussen de synchromesh ring en het betreffende tandwiel treed er slijtage op.Gezien de synchromesh ringen van zachter metaal zijn gemaakt als de tandwielen zullen deze dus ook het hardste slijten. Normaal gesproken is dit echter dermate weinig dat de synchromesh ringen een autoleven mee gaan.

    Er zijn echter diverse factoren die er voor kunnen zorgen dat synchomesh ringen excessief kunnen slijten. Een bekend voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld tijdens het rijden de hand op de versnellingspook laten rusten maar ook te snel / sportief schakelen kan bijdragen aan een hoge slijtage van de synchromesh ringen.


    Wanneer je aanspraak wil maken op non-conformiteit heb je te maken met bewijslast. Indien de koop korter als 6 maanden is gesloten is de verkoper verantwoordelijk voor de bewijslast. Na 6 maanden is de consument verantwoordelijk voor de bewijslast.

    In dit geval zou dit dus inhouden dat je zelf aan zal moeten tonen dat de verhoogde slijtage van de synchromesh ring het gevolg is van een technisch defect in de versnellingsbak en niet van een door de gebruiker veroorzaakte externe oorzaak. Om dit aan te kunnen tonen zal er onderzoek moeten worden gedaan door een (bij voorkeur onafhankelijke) deskundige. In de praktijk houd dit dus in dat de versnellingsbak verwijderd zal moeten worden en open zal moeten worden gemaakt om een goede diagnose te kunnen stellen.


    Persoonlijk denk ik dat het dan nog weleens een langdurige kwestie kan gaan worden waarbij nog maar de vraag is of je er uiteindelijk iets mee opschiet.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina