Speel wel eens met de gedachten om mijn blok te vervangen door een 1.8 of 2.0. Heb nu een 1.6 16V 100pk in mijn Focus Wagon uit 2004. Wat komt er allemaal bij kijken bij een 1.8? Alleen ander motorblok? Wat komt er allemaal bij kijken bij een 2.0? Ander motorblok, maar ook andere bak? Voor beide geldt: zijn er ook aanpassingen in bedrading nodig?
Voor zowel de 1.8 als de 2.0 geld motor met bak wisselen ook de kabelboom, radiateur slangen, uitlaat- en inlaat traject is anders en ook de aandrijfassen zijn dikker als een 1.6 en de schakelkabels zijn korter het kan wel maar is veel werk
Sowieso een andere bak, heb ergens gelezen dat er in je 1.6 een mtx bak ligt en die in de 1.8 en 2.0 een andere hebben. De 1.8 en 2.0 hebben sowieso een andere overbrengening. Maar denk niet dat je er bent met alleen een blok en bak swap. Vering en remmen zullen wel op het gewicht van de 1.6 zijn afgestemd en misschien je brandstofpomp etc ook. Denk dat het handiger is om een 2.0 blok en bak te kopen met de volledige carroserie eromheen Gert jan was me net voor
Denk aan: - Blok - Bak incl assen (de 1.6 en de 1.8 hebben een IB 5 bak), de 2.0 een MTX bak. - ECU - Kabelbomen - Uitlaatstysteem - Schijfremmen achter. Vanaf de 1.8 is dit standaard - I.i.g de veren, schokbrekers weet ik niet. Zo zullen er nog wel een aantal zaken zijn.
en wat dacht je van opnieuw RDW keuren, je gaat met je vermogenswinst boven een bepaald aantal procent uit (dacht 10%), dus ben je verplicht tot herkeuring, het kan meevallen, maar ook tegenvallen
vermogenstoename moet 40% zijn, dit redt hij dus net niet met een 2.0i. Aantal cylinders verandert ook niet, dus herkeuren hoeft niet.
Ik hoef geen nieuw topic te openen, handig zo'n zoekfunctie. Ik weet genoeg. Mocht het zover komen dan maar een st170 importeren