1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn Blauwe Focus RS-II, nieuwtjes

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Sbro.nl, 27 jul 2011.

  1. ik hoop dat het intussen gefixt is Simon?
     
  2. Ik zeg niets... :shhh::shhh::shhh::shhh:
     
  3. Hybrid turbo?
     
  4. Twinturbo. :dance:
     
  5. [YOUTUBE]V1hEQbGRJ_Q[/YOUTUBE]
     
  6. :D Wel op tijd eten geven, anders is het einde turbo.
     
  7. Ga er maar eens goed voor zitten :mrgreen:;):mrgreen:;)

    Wat was er nu met mijn RS2?

    Het begon een tijdje terug, ik hoorde bij iedere koude start een fluitend geluid dat na een korte tijd weer verdween (door de warmte denk ik)

    Het zat me toch niet helemaal lekker (klinkt anders en hoort niet zo) en in mijn vakantie toch maar eens op onderzoek uit gegaan en controleren of mijn vermoedens juist waren.

    Na wat onderdelen te hebben verwijderd bleek dat mijn vermoedens juist waren :nocheer: een draadeind van het uitlaatspruitstuk was afgebroken en verdwenen, ff op zoek gegaan en op de engelse forum kwam het verhaal al vaker langs.

    Ook zat er een roet vlek aan de binnenzijde van het hitte schild, wel op een andere plek dan waar het boutje afgebroken was.

    [​IMG]

    Voorzichtig de andere moeren maar eens aangedraaid (24Nm max)
    De moer naast de al afgebrokene brak ook gelijk af bij de minste beweging...........oei, dat voorspelde niet veel goeds ook de andere moeren voelde vreemd aan, met name de buitenste :nocheer::nocheer:

    Natuurlijk viel het afgebroken deel naar beneden en precies ergens in waar je hem niet wil hebben, ja ik weet het ik had er ff doek ofzo moeten instoppen zodat er niks in kon vallen. Maar had dit ook niet verwacht :nocheer:

    [​IMG]

    Precies in de turbo inlet, pff koste me dan ook ff zoeken eer ik dat gevonden had (donker gat) met een handig grijpertje heb ik hem er weer uit kunnen vissen.

    [​IMG]

    Met mijn mobiel maar ff een foto gemaakt en ja hoor wat ik al vreesde, afgebroken in het blok :cussing::angry::cussing:

    [​IMG]

    Dat werd dus boren............met een haakse boormachine ofzo dacht ik.......helaas, via via had ik 1 geregeld maar dat mislukte doordat je er gewoon heel slecht , zeg maar gerust niet, bij kunt (dit zit aan de achterzijde v/h blok en er zit van alles in de weg) en de draadeindes schuin waren afgebroken.

    Na wat overleg met diverse mensen, een (ex) Ford monteur en hier op het forum bleken er 2 opties

    1 Kop eraf en uitboren

    2 Blok eruit en uitboren

    Optie 1 bleek na uitzoeken een hele operatie, met name de vele vervangende onderdelen en het speciale gereedschap wat je allemaal nodig hebt.

    Optie 2 bleek een betere optie, die kon op 2 manieren, 1ste, alleen de motor eruit (dus aandrijving laten zitten) of de 2de manier, het hele blok+aandrijving met subframe en al laten zakken en via de voorzijde eruit rijden, het is wel veel sleutelwerk maar uiteindelijk beter uit te voeren.

    Ik ben dus voor die laatste gegaan, ik had dit nog nooit gedaan en niks is mij in principe te gek, maar dit was toch ff andere koek.
    Na veel info te hebben verzameld maar eens begonnen, gelukkig mocht ik de auto weer op mijn werk binnen zetten zodat ik een droge ruime werk plek had om te sleutelen.

    [​IMG]

    Ik heb tijdens de werkzaamheden de tijd genomen om alles te labelen en de kleine losse delen in een zakje met bestemming te stoppen zodat het bij terug plaatsen gelijk duidelijk is waar wat hoort.

    Het werd een hele klus en er kwam ook nog wat onverwacht meerwerk bij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na 2 avonden alles loshalen kwam zaterdag MartijnST me helpen het blok echt los te koppelen en uit de motorruimte te rijden op een pallet.

    Natuurlijk kwamen we dingen tegen , hoe moet dit nou weer :mrgreen:

    Brandstof aanvoer bv, die zit geklemd om een stalen buisje met velsrandje, en dat geen schuifje oid om hem eraf te krijgen.

    Oplossing, ik heb een messing busje gedraaid, doorgezaagd en dan druk je de ''weerhaken'' terug en kan de koppeling verwijderd worden.

    [​IMG]

    Blok staat al op de dubbele pallet

    Dat bleek helaas te hoog en ik moest een pallet verwijderen zodat blok verder kon zakken, met een spoedcursus heftruck rijden is dat prima gelukt :mrgreen:

    [​IMG]

    Blok eruit...........

    [​IMG]

    [​IMG]

    en na het verwijderen van het uitlaatspruitstuk de schade maar eens bekeken.........

    Dat werd dus uitboren............dat viel nog niet mee en helaas heb ik daarbij ook het aluminium van het blok beschadigd, met een RVS insert (draadbus) M12x1.5 met een gat van M8 heb ik dat probleem opgelost.

    Uitboren bestond uit: een gaatje boren van 4mm en dan met een linkse uitdraaitap het reststuk verwijderen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen kon het uitlaatspruitstuk weer terug..............dacht ik.....helaas bij montage brak het volgende draadeind ook af op de andere hoek, gelukkig stak er nog een deel uit en was die wat makkelijker te verwijderen.

    Uiteindelijk heb ik alle draadeindes vervangen en de oorzaak gevonden waarom ze braken.

    Wat bleek, het uitlaatspruitstuk was krom, en wel zo'n 0.65mm vanuit de middelste uitlaat naar de ene kant en 0.5mm naar de andere kant, als ik dat weer goed sluitend wilde hebben kwam er zo veel kracht op de draadeindes dat ze dus breken. Het spruitstuk is van RVS en behoorlijk dikwandig.

    [​IMG]


    Dus heb ik samen met mijn collega Mark de boel weer vlak gefreesd

    [​IMG]

    en na het frezen alles weer braamvrij gemaakt met de dremel en netjes afgewerkt.

    [​IMG]

    Tussendoor nog een paar dikke ringen gedraaid zoals het origineel.

    [​IMG]

    nieuwe pakking....

    [​IMG]

    Nu paste het weer perfect en sluit het weer mooi aan op de nieuwe pakking, moeren weer allemaal netjes aangedraaid met 24Nm.

    Klusje klaar, alles weer gemonteerd

    [​IMG]

    ook de dowpipe weer zo spannigsvrij mogelijk teruggeplaatst zodat de uitlaat zo min mogelijk aan het spruitstuk trekt.

    [​IMG]

    Nu het blok er toch uit was maar gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de distributie riem, waterpomp en de rollen te vervangen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle klusje klaar en het blok kon weer terug naar zijn vertrouwde plek.

    Nadat het blok weer op zijn plek hing en ik de decat wilde aansluiten was er een klein probleem, de downpipe hing meer naar beneden, dat kwam doordat die nu spanningsvrij gemonteerd was in de beugel ook kwam ik daardoor wat lengte te kort, op een geforceerde manier kon het wel weer tegen elkaar maar dat zag ik niet zo zitten, met een zelfgemaakte uitlaatspacer die ik schuin afgevlakt heb heb ik de ruimte opgevuld en hangt de gehele uitlaat spanningsvrij onder de auto.

    [​IMG]

    Mooi opgelost vond ik zelf :rock:

    Tijdens de montage van de verschillende delen kwam er ook weer iets onverwachts natuurlijk :nocheer:
    Dacht blaas ff de dooie vliegjes uit de IC...........die gingen er idd uit..........samen met de zwarte verf, meneer Airtec was ff vergeten een grondlaag aan te brengen de aluminium IC, gevolg alles bladderde er zo vanaf door de corrosie van het aluminium.
    Dus met de roterende staalborstel en schuurpapier en een paar spuitbussen verf in de weer en het ziet er weer uit als nieuw, alleen dan beter :mrgreen:

    [​IMG]

    Via een forum lid kreeg ik de tip om het :rs: logo erop te spuiten, hij had een pdf met de juiste letters en ik heb een printer en een knutselgrage vriendin :mrgreen:
    Een spuitmal was dus gauw gemaakt en een busje :rs: blauwe spuitbus verf was zo gehaald bij de Gamma :dance:

    [​IMG]

    Ook heb ik het bovenste frontgrill maar ff behandeld tegen roest, ik was nu toch bezig :schater:

    [​IMG]

    Ook weer netjes dus.

    Nadat alles, behalve de bumper en bodemplaat ed weer op zijn plek zat en alle vloeistoffen weer waren bijgevuld (koelvloeistof, remvloeistof en stuurbekrachtingsolie)

    en de koppeling ontlucht was (zie hier hoe je dat moet doen >>KLIK<< nog bedankt Gertjan voor de tip)

    Kon de motor gestat worden...........kriebels in mijn buik.........maar ze starte in 1x alsof er niks gebeurd was :rock:

    :wow:, toch wel een heel gaaf gevoel moet ik eerlijk bekennen :dance:

    Wel een lichte paniek toen na zo'n 30seconden er een rook pluim omhoog steeg uit de motorruimte, na inspectie vals alarm gelukkig, door gemorste olie en koelvloeistof was er wat rook en stank.

    Nadat ik de overige delen had gemonteerd en de boel had opgeruimd kon ik afgelopen zondag avond de :rs: weer mee naar huis nemen.
    Rijden gaat verder goed, alleen nog ff uitlijnen en de airco weer vullen en dan kan ik weer genieten van alle paardjes onder de kap.

    Het was zoals jullie kunnen lezen een hele klus, de belangrijkste dingen heb ik hier vermeld.
    De hele operatie heeft bijna 1.5week geduurd, veel in de avond uren na werktijd en in de weekenden.
    Ik zag er best tegenop maar is me achteraf gezien ook wel meegevallen ondanks de kleine tegenslagen en meer werk die ik had.

    :thumbs:Iedereen die er bij betrokken was bedankt voor jullie info en hulp:thumbs:
     
  8. Potver wat een werk voor zo'n K*t draadeind...

    Respect hoor, ik doe je dat niet even na..
     
  9. Beste klus Simon, damn zeg... En dat door een paar boutjes.

    Had je dat Volvo niet ff van het blok kunnen poetsen? :mrgreen:
     
  10. Sjonge, wat een operatie, Simon! Mooi dat het weer gereed is.
     
  11. [YOUTUBE]svJiFfdZ4Yo[/YOUTUBE]

    Man man man man... Niets anders dan zeventig kleuren heb ik zitten schijten van dit project.. Maar gelukkig is het helemaal goed gekomen en kan ik weer gewoon naar het toilet. :rock:
     
  12. Heel netjes gedaan hoor, super dat je het zelf aandurft.
     
  13. Mooi man!

    Je hebt het over uitlijnen, heb je het subframe wel terug gemonteerd met de uitlijn pennen?
    Zo niet moet je dat eerst doen!
     
  14. Jeutje, dat is weer even een klus geweest zeg. Respect voor de durf om dit even zelf te doen. Ziet er weer fraai uit. Knap werk.
     
  15. Ja dat heb ik, de rs rijd ook netjes rechtdoor, no probleem, wil het gewoon 100% hebben, spul is los geweest en zal nooit zo perfect weer staan als het was. Moet gewoon goed zijn :rock:
     
  16. Knap Simon! Dit zal een heel leerzaam project zijn geweest voor je:thumbs: Hauptsache; Hij rijdt weer zoals het moet;)
     
  17. Goed bezig handige Harry! Eh Simon :respect:
    Je intercooler is ook erg gaaf geworden zo!
    Nu weer genieten van die super RS :thumbs:
     
  18. wat een verhaal weer Simon, ik heb maar 1 woord hier voor :respect:
     

Deel Deze Pagina