1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Mijn 1.6 ecoboost voor en na

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door KevinD, 5 okt 2022.

  1. Grafiek van BR is motorvermogen. Wat je tijdens meting op scherm ziet is wielvermogen.

    zag bij mijne voor tuning namelijk 100pk en na 123pk. Dacht dus dat hij te weinig vermogen had, bleek dat dit wielpk was :mrgreen:
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  2. @Mpothoven Dankje voor je reactie. Wat heb jij destijds aan je auto laten doen, qua hardware aanpassingen voordat je de chiptuning kreeg?

    Dat lijkt me inderdaad mooi balen als het resultaat slecht is.
    Daarom wil ik ook sowieso eerst een meting op de rollerbank, en de mogelijkheid om de tuning ongedaan te maken.
    Ik heb ook alle onderdelen bewaard dus kan het, indien nodig, allemaal weer terug worden gebracht in originele staat.
     
  3. @PhoenixNLx
    Thnx voor je input! Ik was daar inderdaad van op de hoogte en heb het ook wel overwogen. Er zit alleen dan waarschijnlijk wel dusdanig weinig verschil tussen voor en na de tuning dat ik het toch op deze manier aan wil pakken, zeker ook omdat dit wat meer op maat wordt gemaakt.
    Maar ik kom waarschijnlijk op +/-10pk meer uit en 20Nm koppel dan jouw cijfers, dus dat valt wat mij betreft wel mee.

    Zeker als je kijkt naar alle Fiesta ST2s die met veel meer vermogen rondrijden in de UK.
     
  4. Alleen een Pipercross filter, voor de rest standaard
     
  5. Met airtec intercooler had ik maar 1 voordeel dat ik geen vermogen dip voelde ivm normale intercooler te warm werd.
    Had met koude dagen meer vermogen voelbaar. Tot motor op bedrijfstemperatuuur was. Dan viel vermogen ook wat terug.
    Had ook klep van turbosmart erop.
    Daarmee haalde ik totaal 0.0 winst. Alleen klep was bij mij kapot en intercooler was met warme dagen fijner om mee te rijden.

    Is getuned geweest, alleen je voelde dat dit niet fijn was. Gedoceerd gas geven kon toen niet. Cruisecontrol aan en je ging +5 naar -5kmh van ingestelde snelheid. Elke keer schoot hij ervoorbij. Resultaat omgerekend 180pk zo ff uit me hoofd.
    Dus gebruik gemaakt van me geld terug garantie.
    Toen 182pk software erop laten zetten en daar constant mee gereden.

    @PhoenixNLx
    Op je papiertje staat in het rood dat je aandrijflijn verliezen toegevoegd zijn. Dan lijken me dit motor pk die je vermeld.

    Heb bij me mk4 zelfde rode tekst op uitdraai. Voor was 117pk en 180nm erna 140pk en 233nm.
    Met obd2 stekker meten heb ik nooit goed gehad. Alleen als ik de auto 500kg zwaarder invulde
    Heb daar geen goeie app voor voorbij zien komen
     
  6. Dit dus. Dank voor je toelichting.
    @KevinD Deels heb je gelijk met de intercooler, maar hoofdzakelijk is bedoeld om meer koele lucht in de motor te krijgen en dus meer brandstof in te kunnen spuiten. Heeft niet direct invloed op de koeling van je motor, uiteraard meer brandstof is meer koeling, maar uiteindelijk ook meer warmteontwikkeling. Beetje kip en ei. Maar wat echt helpt is een dikkere radiateur plaatsen. Zeg een “tropen” radiateur.

    Een veel toegepast truucje met tuning is meer turbodruk en iets schraler afstellen, instant power erbij. Maar dat kan je op hogere toerentallen opbreken met verbrande/gesmolten zuigers als gevolg.

    Wat ik wil aangeven dat terdege moet onderzoeken waar ze zo nauwkeurig mogelijk tunen. Noem het een customtune, vaak ben je dan de auto langer kwijt en kost het ook meer.
     
  7. Ik kan je garanderen dat er toch best een aardig verschil zit tussen de 180pk en die mountune. Heb het zelfde als @PhoenixNLx je krijgt er namelijk een berg koppel bij.
    Ik ben zelf geen fan van ut. Heb daar ooit mijn focus mk1 laten tunen.
    Toen na een maand de lambda begon te zeuren konden ze aleen de timing iets veranderen. Geen eens de lambdasonde uitschrijven.
    Laat die timing nu ongeveer de hele tuning zijn bij een auto zonder turbo

    Toen ben ik zelf maar gaan zoeken na een oplossing. Dit was een spacer tussen de lambdasonde.

    En de vergelijking tussen de fiesta en focus gaan niet helemaal op denk ik. Daar is zoizo veel meer voor te krijgen

    En wat Marco ook zegt 1.6ecoboost zijn heethoofden. Dus je kunt beter kijken na een goede tuner. Anders kunnen die laatste 2pk duur worden
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  8. @steelmaster
    Vind het niet gek dat tuner lambdasonde niet kon uitschrijven. In nederland zijn er nauwlijks echte tuners. Het is allemaal hetzelfde, ze hebben extern software gekocht en die levert de bestanden eigenlijk.
    Bedoel als je motorcomputer vervangt voor een andere. Waar je alles in kan stellen. Dan zijn er weinig die deze voor je kunnen afstellen.

    Zoals marco ook al aangeeft. Ze veranderen paar instellingen en dat levert extra vermogen op. Als er storing oplevert. Dan veranderen ze de settings meer naar fabriekswaarde.

    Dat 1.6ecoboost heethoofd is, is vooral omdat moderne motor warmer loopt als motor van 20 jaar geleden. Reden is door de extra warmte is de efficientie en vooral uitstoor verbeterd.
     
  9. Ik heb echt al uren zitten zoeken naar alle verschillende chiptuners in Nederland. Met name ook op dit forum zoveel mogelijk erover gelezen. En eigenlijk is er voor elke partij weer wat voor en wat tegen te vinden.

    Welke tuner stel jij voor? Ik vind het ook prima om er verder voor te rijden en/of er meer voor te betalen, maar zoveel opties had ik niet over...
     
  10. Wat ik inderdaad absoluut niet wil is een nerveus karakter van de motor op het gas. Maar dat kan je alleen in de praktijk merken na de tuning. De voorwaarden van UT geven je wel de ruimte om dit aan te passen zonder meerkosten, of om de tuning ongedaan te maken. Dat vind ik ook wel wat waard.
     
  11. De 1.6 Ecoboost blijft sowieso risicovol om te tunen. Daarom ben ik er vanaf gestapt destijds.

    Mijne had met 182pk software icm RS filterhuis en K&N filter + Aral 102 benzine 193pk/292Nm. Veilige pk’s en meer dan genoeg.
     
  12. Daarom gekozen voor de mp200 software van mountune in samenwerking met Ford.
     
  13. Zonder noemenswaardige verdere aanpassingen dan is rond de 200pk wel een veilige grens voor de 1.6 Ecoboost. Tuurlijk is er veel meer uit te halen, de vraag is dan alleen niet of maar wanneer de boel kapot gaat.
     

  14. Als ik de site lees van BR: “niet mogelijk met E85 brandstof” dan is dat wel een soort van red flag. Immers het flashen van 150 naar 182pk met originele software is wat een aantal hier op het forum ook kunnen doen. Als je dan ook nog Euro 98 of zelfs 102 tankt, haal je die 190-195pk wel. En dan de toename vh koppel, ik vermoed dat ze vooral de turboboost opschroeven.

    Een goeie tuner, ze zijn er wel, wil een auto langer hebben, zal meerdere runs op meerdere dagen en verschillende momenten doen en daarbij bijvoorbeeld ook kijken naar de CO2 uitstoot. Er wordt niet alleen gekeken naar vermogen en koppel, maar ook hoe ze de auto afstellen. Niet te schraal, niet te rijk. Maar een dergelijke tune kost je geen €500,- maar zal eerder €1500,- kosten.

    Voor die €500,- kun je ook zelf een handheld (Superchips o.i.d.) aanschaffen en dat zelf in je auto laden. Krijg je hetzelfde resultaat. Laat je iig niet wijsmaken dat je een customtune krijgt voor €500,-
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Hoezo is een waarschuwing voor E85 een red flag?
    Afgezien van de flexifuel modellen in het verleden heeft Ford in Nederland geen motoren geleverd die op E85 kunnen draaien.
     
  16. Ik zou zelf voor mp200 gaan voordelig te krijgen. En bevalt mij best.

    Heb revo stage 2 op mijn fiesta. Die is wel wat meer hardcore.
    Dus zou niet mijn keuze zijn voor de focus
     
  17. Revo stage 2 is volgens mij sowieso nog een flinke stap erbij in vermogen toch? Dat is ook niet mijn doel. Het moet wel "leuk" blijven.
     
  18. Ik ben nu eigenlijk ook wel een beetje benieuwd geworden welke partijen dat dat zijn :mrgreen: Is er een firma waarvan men zegt dat is dé Ford tuning specialist van Nederland?
     
  19. Mebu is een Ford kenner hier.
    Zelf geen ervaring mee maar staat erg goed aangeschreven.
     

Deel Deze Pagina