1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Michelin Primacy 3 215/50 R17... wel of geen XL?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Gerke76, 21 jan 2021.

  1. Hoi,

    Mijn huidige bandenset is aan vervanging toe. Omdat zeer tevreden ben over de Michelins wil ik die nu voor de 2e keer aanschaffen. Ik heb destijds op advies van de dealer voor XL specs gekozen (die lagen er ook af fabriek op) omdat dit een goede oplossing was tegen cuppen. Nu wissel ik steeds van voor naar achteren bij de zomer/winterbanden wissel dus cuppen? Ik denk dat het wel zal meevallen. Nu zijn de Primacy 3 inmiddels vervangen voor de Primacy 4 en die kom amper ik tegen als XL.
    Weet iemand of die XL nou écht zo nodig is? Ik heb me laten vertellen dat de huidige Focus op "gewone" Primacy 4 geleverd wordt.

    Ik lees het graag.
     
  2. Xl staat voor extra load.
    Niet heel bijzonders dus, gewoon kijken of loadindex en snelheidsindex juist zijn.

    Wisselen van voor naar achter doe je eerder omdat zo alle 4 banden gelijkmatig afslijten.
    Beter is op achteras de beste profiel monteren. Je kan beter onderstuur hebben dan overstuur.
    Zo vervang je 2 banden en leg je op achteras tot voorbanden weer op zijn en je weer doet.

    Cuppen is soort van zaagtand effect.
    Dit veroorzaakt extra geluid, zingend/zoemend geluid.
    Als je hier last van hebt, heb je of verkeerde banden. Op vering/ophanging is niet in orde.
    Met michelin kom ik nooit echt cuppen tegen de keer dat je tegen komt is de bestelwagen te licht. Of dempers zijn door overbelasting kapot gegaan.
     
  3. Volgens de Ford medewerker hebben de XL's versterkte wangen waardoor het cuppen op eenvoudige wijze verder tegengegaan word. Minder zijdelingse beweging.
    Loadindex in prima met 95, snelheid is met W veel te hoog en van ondergeschikt belang.

    Waar het mij om gaat is de noodzaak van de XL om het cuppen tegen te gaan.
     
  4. De op zich fraaie multilink achteras-constructie heeft als nadeel dat de achterbanden snel last hebben van cuppen ...
    Ik zou dus gewoon voor de XL banden kiezen
     
  5. Daar heb ik nooit van gehoord dat XL banden cuppen tegen gaan.
    XL banden zijn steviger om hogere bandenspanning aan te kunnen.
    Cuppen ga je tegen door toepassen van de juiste profieltype. V-profiel heeft sneller er last van dan band met blok profiel zoals michelin.

    Wil je zeker geen probleem met cuppen hebben kun je ook pilot sport 4 pakken
    scheelt tussen pilot sport 4 en primacy4 net 6euro per band. beide XL en load index 95
    Is net wat je wil sportievere band als nu, of net zoveel comfort als nu
    zoals je ziet staan ze op de gegeven link beide vermeld.

    voor en nadelen van XL-band
    grote voordeel is naast beter stuureigenschappen en grip. Juist dat hij minder snel intern beschadigd als je trottoir oprijd met parkeren

    wil je zekerheid pak je XL-band. wil je sportievere band pak je pilot sport4 xl en anders primacy4
     
  6. ik heb eens voor je gekeken, ze zijn zeker te krijgen in XL, zie bijv hier : https://www.autobandenmarkt.nl/banden/Michelin/Primacy-4/215-50-R17-95W-XL/R-367098
     
  7. @gerardTDCI
    Zal wel een goedjaar geweest zijn, haha.
    Als ik zoek op 235/35/19 dan kom ik uit op 180euro per band. Was 2 halen 1 betalen actie
    net zo duur als michelin band in die maat

    Michelin in 17 a 18inch is eigenlijk altijd rond de 125euro
    Had pilot sport3 in 2015 voor 125euro per stuk (voor mijn mk2 was de maat 205/50/17)
    Net zo duur als het nu is. Is de bandenmaat gangbaar liggen de prijzen vaak lager dan met niet gangbaar maat.
    Vandaar dat 235/40/18 25euro duurder is als de 225/40/18.


    als advies voor topic starter kijk ook even naar velgrandbescherming. Primancy heeft volgens mij dat niet maar pilot sport wel.
    Ja als je trottoir raakt is de rubbere rand kapot en ook vaak de band. Wie weet zou je het wel willen hebben
     
  8. Ik hoef geen sportieve band. Ik ben cruisecontrol rijder met 36 op de teller. Km's moet de band trotseren.
    Nogmaals, wat het XL verhaal baseer ik me op Ford dealer hier in de buurt.

    Ik ga op mijn gemak op XL jacht. Thx zover!
     
  9. Hoi allemaal,

    Gelukt. Ik heb 4 nieuwe Primacy 4 banden voor €94,- p.st. op de kop getikt. Levering ergens volgende week. Blij mee!
     
    BertPa vindt dit leuk.
  10. Mooie prijs. Ik betaalde 3 jaar terug €140,- per stuk.
     
    BertPa vindt dit leuk.
  11. Cuppen van Michelins. Daar kan ik wel wat over zeggen : ik heb gelijk met nieuwe velgen Michelin Premacy4 in de juiste maat/sneheids- en loadindex laten monteren. Ging ongeveer 18.000km goed totdat ik dacht dat het wiellager achter kapot was/ging. Bleek dat beide achterbanden gecupt waren. En er was/is niks mis met de ophanging. Wielen gewisseld maar tot op de dag van vandaag is het a) bij de achterbanden niet meer (zo erg) voorgekomen en is het b) nog steeds bij de voorwielen aanwezig. Bandenfirma over het cuppen : "tja, komt wel vaker voor. Vooral achter". Nou, ik heb mijn hele halve leven Michelin banden en voorwielaangedreven auto's gehad en nog nooit last gehad van cuppen. Omdat ik vandaag bij de bandenboer was de vraag nog eens gesteld en zij gaven het advies om dit bij de leverancier aan te kaarten omdat er toch waarschijnlijk een productiefout in zit. Het is iig geen 'bekend probleem'. Vermoedelijk maandagochten/vrijdagmiddag serie. Maar ja, ze zitter er nu 40.000km om dus ik rij ze maar 'op'. Maar wel balen want het geeft behoorlijk 'herrie' in onze Cmax (bj 2006). Het leert mij 2 dingen : ik kies nu voor de 'nieuwe' bandenzaak en of ik weer Michelins neem?
     
  12. @JurjenF
    jouw geval zou ik het op slechte achterdempers en te laag gewicht op achteras. althans dat is mijn ervaring in de jaren. Ja je kan ook puur pech hebben dat net een profiel heeft wat helaas gaat cuppen bij betreffende merk.
    Om achterdempers te testen is eenvoudig. achterklep open en keer goed op en neer veren. Als je bij naar beneden dauwen loslaat moet de wagen direct stil komen op wagenhoogte. Dus niet na bewegen of dijnen.
    Heb bij mij in de zomer voor veren en dempers vervangen, alleen toen ik week later achterdempers verving kwam ik achter dat hij veel sneller stil lag na het inveren. over drempel ook is het stug te noemen.

    voorbanden heb je nooit last van cuppen ivm je ook stuurt en dus andere krachten dan op komen.
    op achterbanden kan net door wielstand het voorkomen
     
  13. Op mijn vorige auto's, een Opel Astra en daarna een Skoda Octavia, had ik ook Michelin Primacy zomerbanden. Ondanks goed uitlijnen, balanceren en juiste bandenspanning begonnen de achterbanden na zo'n 50.000 km te cuppen. De Bridgestone Turanza's die standaard waren gemonteerd op de Octavia begonnen na 40.000 km al een rotherrie te maken. Hetzelfde was het geval bij de GoodYears op de huidige Focus. De herrie door cuppende banden was dusdanig dat ik bij iets meer dan 50.000 km de GoodYears heb vervangen door Vredestein Utrac Satin (215/50-17) Die zitten er nu ruim 40.000 km op. Best een fijne band, tot nu toe heel stil , goede grip maar toch bespeur ik weer enige cupvorming. Uitlijning en wielbalans zijn prima, geen slijtage aan ophanging. Als ik over het cuppen opmerkingen maak bij de dealer of bij de bandenhandel krijg ik altijd het antwoord dat ze bijna altijd beginnen te cuppen, meestal op de niet aangedreven wielen. Ik denk dat ik met een halfjaartje weer 4 nieuwe banden laat monteren. De achterbanden hebben dan nog ruim voldoende profieldiepte maar voor de rust aan boord worden ze toch vervangen. Als banden veel lawaai gaan maken zijn ze volgens mijn opvatting ook versleten.
     
  14. Om cuppen iets tegen te gaan wil het wel eens helpen om wat extra gewicht mee te nemen achterin. Denk alleen niet dat 't scheelt in de portemonnee, aangezien je dan in verhouding meer brandstof gaat gebruiken.
    Cuppen ontstaat grotendeels omdat er gewoon te weinig gewicht op de banden staat voor het correct afslijten.
     
  15. Ik heb in de afgelopen 10 jaar 2 Focussen versleten en dus ook wel een aantal sets banden (winter en zomerbanden) maar alles cupt! Echt een verschrikkelijke herrie vanuit de achterkant. Bij de laatste beurt heb ik aangegeven om de achterbanden te wisselen met de voorbanden. Ik dacht dat het wel sneller weg zou slijten, maar helaas. Pas na een 20000 km werd het langzaam wat beter.
    Vorige week weer gewisseld naar de winterset en wat een heerlijkheid. Zo stil....
    Ik denk dat het het beste is om regelmatig de banden/ wielen te wisselen van voor naar achter.
     
  16. oproken die banden :rock:
     
    Patman vindt dit leuk.
  17. Ik heb de Vredesteins afgelopen zomer vervangen door de Kumho Ecsta HS51. Was een van de winnnaars in de Autoweek zomerbandentest. Volgens het decibeltabelletje een aardig stille band. Door omstandigheden flink veel kilometers gemaakt de afgelopen maanden zodat de Kumho's er nu alweer 9000 km op hebben zitten. Band is aardig stil. In het begin wat stug en hard, maar rolt nu wel lekker. Focus laten uitlijnen bij DE specialist Lammert vd Meulen in Dokkum. Wat heeft zo'n Focus dan een fantastisch fijn weg- en stuurgedrag. Een dingetje aan de Kumho's wat mij minder bevalt. Ik wilde geen Chinese banden. Kumho is een Koreaanse fabrikant. Wat staat er in hele kleine lettertjes op de zijkant van de band? Juist, made in China dus[emoji21] Blijkt dat Kumho nu deel uitmaakt van een grote Chinese onderneming en behalve in Korea ook in China produceert.


    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina