1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Met welke Focus motorisering half miljoen km haalbaar?

Discussie in 'Performance' gestart door Henk uit Rotterdam, 15 aug 2023.

  1. Heren,

    Vraagje.
    Omdat ik vaker naar Portugal zal reizen ben ik op zoek naar Focus type 2 of 3 waarmee de kans het grootst is om tegen de laagste kosten de hoogste kilometerstand te bereiken, bij goed onderhoud. De Focus zal overgezet worden naar Portugees kenteken, waardoor een diesel waarschijnlijk 1e keus wordt vanwege veel lagere belastingen dan in Nederland. (Aanschafprijs is minder relevant).

    Gezien mijn voorkeur om op de Autobahn ook op de linkerbaan mee te kunnen komen kom ik tot de volgende selectie:

    Focus 2:
    - 2 liter benzine?
    - 2 liter diesel
    - 1.8 benzine minder geschikt voor Autobahn vanwege toerental in 5e versnelling (slechts 165 -170 km/h bij 5000 rpm)

    Focus 3:
    - ????

    Thx voor meedenken.

    Groet HenkuitRotterdam
     
  2. #2 M.Blaak, 15 aug 2023
    Laatst bewerkt: 15 aug 2023
    Sowieso een diesel denk ik voor de mk2. Een 2.0.

    Al kunnen de 2.5t van de ST ook serieuze km standen halen. Is alleen niet erg zuinig haha

    Bij een mk3 zou ik dan ook aan een 2.0 diesel denken. De 1.6 diesels hebben een niet al te beste bak. Tenzij ze ook met 6-bak geleverd zijn, maar dat weet ik ff niet meer.
     
  3. Mk3 zou ik ook 2.0 diesel nemen, geen automaat ivm powershift problemen.

    @gerardTDCI heeft er een, die kan je er meer over vertellen denk ik.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Een 2.0 diesel inderdaad en echt met chirurgische precisie het onderhoud uitvoeren. Liefst in een jaar een keer vaker olie verversen dan voorschrift.
    Een auto lang in leven houden is echt een zaak van onderhoud, onderhoud, onderhoud. Je moet ook niet bezuinigen op onderhoud.

    De 1.6 diesel kan bij extreem goed onderhoud ook erg lang door gaan en als je de schakelindicator negeert dan blijft de bak ook best lang heel.
     
  5. De mk3 1.6 diesels hebben toch allemaal een 6-bak gehad? Ook die kon kapot door gebrekkige smering als je te vroeg (lees: volgens de schakelindicator) schakelde.
     
  6. Ben niet zo heel bekend met de diesels, dus daar kan je zeker gelijk in hebben.
     
  7. Hoe zit het met de service in Portugal, ik bedoel maar in Frankrijk bv ben je ttoch het beste af met een frans merk, hoe zit dat in Portugal en Ford
     
  8. Mk3 2.0 diesel en wat anderen ook al zeggen onderhoud is alles.
     
    meeder vindt dit leuk.
  9. #9 Oops, 16 aug 2023
    Laatst bewerkt: 16 aug 2023
    Je kan ook nog naar de Mondeo MK 4.5 variant kijken. Zelf een 2.2L 200pk variant gehad en liep goed. Bij 235k weg gedaan voor een MK5, maar qua onderhoud viel het mee.

    Andere optie is een Toyota Avensis, zal alleen lastiger zijn om er 1 met lage km stand te vinden.

    Tenzij je natuurlijk een Focus ivm hatchback zoekt.…
    Denk dat de Focus 2 namelijk niet de motor zozeer een issue zal zijn, maar alles daaromheen dat al weg geroest is.
     
    meeder en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. zal niet meevallen om hier in NL een 2.0 :tdci: MK2 of 3 te vinden met een lage(re) km stand.
    let niet alleen op het onderhoud wat je zelf moet gaan doen maar ook op de onderhoudshistorie.
    als er in het verleden niet genoeg of volgens het boekje is gegaan dan is de basis al slecht.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. 2.0tdci 140pk uit 2012 doet het nog prima.
    290k op teller, originele koppeling, remschijven en roetfilter en recentelijk roetfilter test gehad. Perfekt resultaat. Hoop er nog een jaartje of 2 te kunnen doen.
    Qua onderhoud lekkende injector gehad, lekkende retourslang, motortemp sensor kapot. Sinds reparatie lekkende injector schud de motor wat meer bij stevig doortrekken. Om de 20k een flesje Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner of JLM Diesel Extreme Clean erin. Volgens garage houder is dat toch ook een reden dat de egr en roetfilter zo schoon blijven.
    Denk dat belangrijk is om auto altijd goed warm te laten lopen vooraleer volledige vermogen te benutten, en goed onderhoud te laten doen. Dan gaat die zowieso langer mee.
     
  12. #12 Pibo_Focus_CC, 6 jan 2024
    Laatst bewerkt: 6 jan 2024
    even Off Topic

    sowieso die HELE SCHAKEL INDICATOR VERGETEN!!!!!

    blok warm rijden dan vermogen van het blok gebruiken op een nette manier. (het behoud van alles )

    weer On topic.
     
    Patman vindt dit leuk.
  13. Uiteraard is diesel de betere keuze. Ik zou ook kijken of in portugal veel diesel gereden wordt. Uit ervaring weet ik dat in sommige landen waar bijna geen diesel gereden wordt weinig monteurs aan diesel blokken willen sleutelen als er iets is.
     
  14. #14 Henk uit Rotterdam, 10 jan 2024
    Laatst bewerkt: 10 jan 2024
    Gents,

    Dank voor meedenken mannen. Had even niet opgelet want zat in Faro (= Zuid Portugal)

    Paul VRAAGT: Hoe zit het met de service in Portugal, ik bedoel maar in Frankrijk bv ben je ttoch het beste af met een frans merk, hoe zit dat in Portugal en Ford?
    ANTWOORD: Naast Mercedes type 190 en veel C-klasse 220 CDI zie je heel veel Focus 2 waarvan veel tcdi (@soheilmd). Ook veel Fiat Punto (heeft trouwens een tot uitstekend aggregaat doorontwikkelde 1.3 diesel)

    Andy merkt op: 2.0tdci 140pk uit 2012 doet het nog prima. 290k op teller
    Henk reageert: Weer iets geleerd. Wist niet dat Focus type 3 ook geleverd is met de robuuste - en lekker rijdende- 2.0 tcdi. Mooie vormgeving ook.

    Ergio conclusio: Dat gaat m worden! Als Station wagon........................Als er uberhaupt 1 wordt aangeboden! Marktplaats en gaspedaal allemaal 1.6jes en futloze 1.5 jes.

    Thx.

    Groet van Henk uit Rotterdam

    NB weet iemand tot wanneer Focus type 3 geleverd is met 2.0 tcdi?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Zou even bij de buren kijken, Duitsland. Of een Mondeo met zelfs blok als die bestaat
     
  16. Sowieso tot 2017, miss nog 2018.
    En dan heb je ze als de ST-diesel, zoals er een aantal van rijden hier op de club. Zoals @gerardTDCI en @Rob M o.a.
    En de normale versies met dezelfde motor, ander vermogen: @rsterenb heeft ie bijvoorbeeld.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Mijn 2.0tdci 140pk is in 2014 uit DTSL geimporteerd (volgens mij is dit de peugeot diesel en versnellingsbak).
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina