1.8 TDCi 100pk Meningen gevraagd ivm Focus I 1.8 TDCi met remap.

Discussie in 'Performance' gestart door ST_TDCi, 11 sep 2010.

  1. #1 ST_TDCi, 11 sep 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2010
    Hallo Focusrijders,

    Ik wil graag even een beroep doen op jullie expertise.
    Een kennis van mij beschikt over een Focus 1.8 TDCi 100pk bouwjaar 2004. De wagen heeft momenteel 138.000km. IK zal even de situatie schetsen.

    Een goed jaar geleden, net het onderhoud van 100.000km, doken enkele problemen op. De wagen was destijds nog volledig origineel. De problemen waren: Bij het starten sloeg hij onmiddellijk aan, maar viel ook meteen weer stil. Tevens ging de wagen een drietal keer in noodloop (in een periode van meerdere maanden). Toen heeft de eigenaar tweemaal een flesje Marly CTi reinigingsmiddel in de diesel gegoten. De wagen startte weer zoals het moest en ook de noodloop kwam niet meer voor. Na enkele maanden gereden te hebben zonder enig probleem dacht de eigenaar dat de wagen weer tip top in orde was.

    Dus omdat de eigenaar al langer van plan was om de wagen te laten remappen, werd een afspraak gemaakt bij Tunex. Na de tuning voelde we eigenlijk geen verschil, sterker nog: voor het eerst sinds maanden ging de wagen in noodloop... Dus werd de wagen een tweede keer getuned. Tijdens die tuning is de map maar liefst 3x aangepast voordat de wagen merkbaar sneller aanvoelde. Ook bij Tunex zei men dat er waarschijnlijk toch nog ergens iets mis met de wagen want met die remap moest de wagen gewoon goed rijden. Ze durfden de waarden zelfs niet meer hoger zetten, de wagen zou namelijk al rond de 145pk-150pk moeten zitten. Vanaf de tweede tuning (dikke maand geleden) tot op heden is de wagen niet meer in noodloop gegaan, toch een belangrijk feit.

    Na enige tijd kunnen we zeggen dat de wagen veel vlotter aanvoelt, zeker onderin (1500 - 2500rpm). Het is natuurlijk lang geen ST, maar voor een 1.8 TDCi is de kracht in de lage toeren toch indrukwekkend te noemen.
    Maar toch is de eigenaar belange niet tevreden. Je hebt de indruk dat je vrij snel aan het gaan bent, terwijl metingen dat gewoon tegenspreken. Om en bij de 13 seconden van 0-100km/u is geen tijd die je toeschrijft aan een Focus met 145pk, zelfs niet op 17" wielen. Dat moet je normaal halen met een stock 100pk dacht ik. Dus er is effectief iets mis, maar wat?

    Ik wil wel even duidelijk stellen dat we Tunex zeker niets kwalijk nemen, de wagen had voordien al soortgelijke "problemen". Dus het op de tuner steken zou niet mooi zijn. Bovendien zijn er in onze vriendenkring nog 2 andere wagens door Tunex gemapt en die rijden (tot op heden) perfect.

    Dus wil de eigenaar graag een oplossing, waar maar moet je in zo'n geval beginnen? De EGR klep kan de boosdoener zijn, we hebben even gekeken en de buis tussen EGR en IC is aardig vervuild met van die smeurie. Deze zal in de loop van volgende week, samen met inlaatspruitstuk bij de Ford dealer gekuist worden. Dan is er ook nog de LMM, die is vandaag gekuist zonder resultaat. Dus moeten we dan meteen aan verstuivers gaan denken?
    Dat lijkt ons onwaarschijnlijk door de sterke trekkracht onderin.

    Hebben jullie enig idee? Want de wagen moet gewoon terug tip top in orde geraken. We willen gewoon even goede raad vooraleer er honderden euro's uitgegeven worden bij de dealer zonder een oplossing te bekomen.

    Mvg,

    Steve
     
  2. een tuner zou je er iig op moeten wijzen dat het tunen met het aantal kilometers niet hetzelfde is als met de helft minder aan kilometers...
    ik heb zelfs t advies gekregen de auto helemaal niet meer te laten chiptunen, heb n 1.8tdci uit 2004 met 140.000km, zou er iig geen garantie meer bij krijgen, t zou wel kunnen maar t was niet aan te raden
     
  3. Als een tuner je met deze km-stand afraad om nog te tunen, zou ik een andere tuner zoeken.

    @TS, lmm hoef je niet naar te kijken, deze wordt alleen gebruikt voor de regeling van de EGR. Voor inspuit-regeling kijkt het motormanegement naar de MAP-sensor.

    Staan er storingen in de auto?
     
  4. Zo oud topic even omhooggeschopt...
    Ik heb mn vorige :focus: bij een kmstand van ruim 180000 laten tunen. En volgens mij zijn er hier mensen die dat nog later hebben laten doen.
     
  5. Mijn is vorige maand getuned bij 185k, geen problemen tot nu toe.
     
  6. mja mijn fout, de tuner heeft natuurlijk naar mijn km gekeken al is die niet zo gek veel hoger, bijna 145.000, maar zo is t mij verteld, chiptunen zou wel kunnen en als ik ga stampvoeten tuned ie m ook gewoon maar bij die tuner kreeg ik geen garantie erbij...
    maar goed, de ene tuner is de andere niet en ik heb er helemaal geen verstand van maar vraag altijd eerst rond voor ik n beslissing neem en zodoende kwam ik bij die tuner uit en verder nog niks besloten, heb eerst n ander mankement wat gemaakt moet worden en voorrang krijgt anders valt er na n tijdje niks meer te tunen...
     

Deel Deze Pagina