1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Meerdere problemen ford focus 1.6 benzine 2006

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Takahandar, 1 jun 2011.

  1. Ik heb sinds februari 2011 een Ford Focus Wagon 1.6 benzine uit mei 2006. Op zich heel erg tevreden mee! Echter de laatste 2 maanden begon de auto met koude start nogal te 'bokken', te stotteren en ongecontroleerd wegrijden. Dit was voornamelijk bij het wegrijden. Na een tijdje duurde dit steeds langer en gebeurde het ook in de tweede en derde versnelling. Bij het rijden van constante snelheden had je het gevoel dat de motor steeds even inhield.

    Op advies van Ford dealer (waar ik auto gekocht heb) V-Power getankt, resultaat was dat het alleen maar erger werd. Ik kon de auto afgelopen zaterdag langs brengen. Het bleek een kapotte Lambda sensor te zijn. Bij het wegrijden van de garage deed de auto inderdaad niet meer bokken, nog wel het inhouden van de motor af en toe bij het rijden van constante snelheden.

    Vanavond gebeurde er echter iets bizars. Ik reed 120, liet de auto uitrollen naar 90 en ging weer gas geven. Ik gaf constant gas en ineens weer dat inhouden, alleen nu heel erg. Opeens knipperden lampjes en een rood lampje wat bleef branden. Motor viel uit en in infoscherm kwam de melding "Motor sys storing".

    Rustig naar vluchtstrook gegaan en uit laten rollen en afgeremd tot stilstand. Ik heb toen geprobeerd de motor weer te starten. Dit ging goed gelukkig en kon weer naar mijn bestemming rijden en daarna weer terug naar huis. De melding staat nu niet meer in het infoscherm.

    Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik ga vrijdag in ieder geval de Ford garage weer bellen. Gelukkig heb ik nog Bovag garantie tot 5 augustus.
     
  2. Welkom op dit mooie forum.

    Jij hebt een Focus II 1.6 16v. Kijk eens onder de motorkap of je een afdekkap (Volvo) over je bougies hebt zitten, is dit niet het geval dan heb je grote kans dat je bougies verrot zijn. Er lekt immers water op de bougies bij deze modellen.

    Als je er niet op tijd bij bent kun je problemen krijgen van kapot knappende bougies tot aan gruis wat in je cilinders belandt. Zijn geen grappige dingen en kunnen serieus geld gaan kosten.

    Ik zou als ik jou de dealer de bougies laten controleren, niet zelf losdraaien, zelfde geld dondert er troep in je cilinders.
     
  3. geld dit ook voor de focus uit 2009/2010?
    anders ga ik nog ff langs bij de ford!
     
  4. #4 Kees37, 2 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2011
  5. Volgens mij niet meer, deze heeft ,als het goed is, al een afdekplaat, dus
    gewoon even de motorkap open doen en kijken;)
     
  6. Ook de 1.4 en 1.6 in de focus 2 fase 2 hebben geen afdekplaat (dit bestaat bij ford niet voor deze motoren). Wel hebben deze auto's verbeterde ruitensproeiers. Bij mij lekten ook deze verbeterde ruitensproeiers (wel minder als de originele). Bij mij zijn de ruitensproeiers later nog afgekit.

    Zolang er geen problemen zijn zal de dealer er niets aan doen. Het is het verstandigste om zelf de volvo afdekkap te monteren. Mochten de sproeiers dan gaan lekken lopen de bougiegaten in ieder geval niet vol.
     
  7. Geld dit dan ook voor het type 2009/2010? (dat was ook zijn vraag) want ik
    verwacht toch wel dat ze bij Ford wakker zijn, en dit soort dingen meenemen
    in de nieuwere versie.....zeg maar leren van je fouten;)
     
  8. @Dexter helaas zijn er meerdere modellen van Ford die er last van hebben. Ook nwere modellen.... het probleem is ook dat het nooit "erkend" is door Ford als zijnde een productiefout.
     
  9. Da's een beetje je kop in het zand steken, en dan maar hopen dat niemand
    het merkt..:schater:
    Toch wel raar dat ze bij de dealer voor die 1.6i blokken al standaard afdekplaten
    voorstellen en dat ze de vriesdoppen op voorraad hebben:mrgreen:
     
  10. Bij mijn auto hebben ze toen der tijd de "verbeterde" sproeiers gemonteerd.
    Ook met deze sproeiers lekt het gewoon door, weer terug naar de garage en om een lang verhaal kort te maken vonden ze eigenlijk dat ze wel hun best hadden gedaan en ze deden er verder niets meer aan.
    Toen zelf maar afgekit en de motorisolatieplaat aangeschaft.
    Ik heb een Ti-VCT en daar past geen Volvo afdekplaat op

    Klopt precies wat Marco zegt: Ford heeft nooit "erkent" dat het een productiefout is, en daarom deed mijn garage er verder niets meer aan.
    (Deze garage leeft nl. enorm naar de Ford-regels en denkt dan soms wat weinig met de klant mee)
     
  11. Bedankt voor alle antwoorden! Ik denk inderdaad dat het met de bougies te maken heeft. Dat had de dealer namelijk ook al de eerste keer opgemerkt. Uit de computer kwam echter die lambda sensor, dus is die vervangen. Fijn om nu dit te horen, want dan sta je er toch niet helemaal als leek.

    Er zit inderdaad geen volvo afdekplaat op de bougies. Ik hoop dus maar niet dat het ook iets met die koelvloeistofdop is. We hebben wel garantie, maar niet zo lang meer, dus voor die tijd wil ik het wel helemaal opgelost hebben.

    Vandaag hebben we heel wat kilometers gereden. Hij hakkelt en stottert vreselijk. Echter op de weg terug naar huis is de motor wederom 2 keer afgeslagen midden op de snelweg!! Nu hadden we echter de rust om even goed te kijken. Eerst komt er in het infoscherm te staan: "snelheid limiet modus". Vervolgens valt de motor uit, gaan er allerlei lichtjes knipperen en staat er: "computer syst storing". Na het starten konden we weer verder rijden, maar binnen 5 minuten dus weer gebeurd. Daarna nog een kwartiertje gereden en is het niet gebeurd.

    Het bokken bij het optrekken (voornamelijk na het starten) is ook nog niet over.
     
  12. Voor de geïntereseerden hier:

    Bij de Fiesta 2002-2005 is hetzelfde probleem bekend:

    de ruitensproeier lekt en er kan dan water bij de bougies komen welke gaan roesten. Gevolgen bij mij waren: defecte bougiekabels, defecte bougiekappen, en kapotte katalysator door slechte verbranding benzinemengsel.

    Bij stotteren, inhouden en motor lopen op 3 cilinders direct de bougies bekijken op roestvorming (buitenkant) in de bougieschacht.
     
  13. heb een focus 1.6 16 V van 2009 ,ook geen afdekplaat ,ga er zelf een maken van rvs,laat het wel een keer zien,gr peter:mrgreen::mrgreen:
     
  14. #14 lepeltje, 14 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2014
    Even aanhakend aan dit topic uit 2012.

    Ik heb vorige week een FoFo 2.1 uit 2005 gekocht, deze heeft een 1.6 en geen afdekplaat (vanmorgen gelijk besteld bij de Volvo dealer)
    Er heeft wel iets van een plaat op gezeten gezien de duct-tape resten die nog te zien zijn.
    Er zijn bij de rubberen dop tussen bougie 2 en 3 wel roestplekken te zien, verstandig om de Ford dealer er even naar te laten kijken?
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. Als je garantie hebt wel anders zelf kijken of je een bougie los krijgt met normale inspanning.

    Sleutel erop en dan met een hamer oid 2 tikjes (tikjes ! dus niet lomp hard) richting vast en dan losdraaien.

    Ik heb er al een Volvo plaat opzitten koste me via dit forum 20 euro ongeveer.
     
  16. #16 lepeltje, 14 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2014
    Ik ben nu 24€ kwijt voor de afdekplaat en de 4 bouten die nodig zijn, bij de Volvo dealer hier in Hoorn.

    Ik ga wel even laten kijken naar die bougies, zal niet de eerste keer zijn dat ik iets stuk draai....en dan doe ik al zachtjes en voorzichtig.

    Ik heb nog niets gemerkt van inhouden of raar lopen van de motor.
     

Deel Deze Pagina