1.6i 16V 100pk meer vermogen.

Discussie in 'Performance' gestart door MP Focus, 28 aug 2012.

  1. Hallo,

    Ik heb een Focus uit 2005 en ik wil iets meer vermogen.
    Het hoeft geen 2.0 liter te worden maar dat hij hem net even mooier
    oppakt.
    Ik zit zelf te denken aan:
    chiptuning
    k&n openluchtfilter
    gasklephuis

    hebben jullie misschien nog andere ideeen?
     
  2. over wat voor motortype hebben we het dan?
     
  3. En is het een 2005 Focus I of een 2005 Focus II?
     
  4. Het is een focus type 2 fase 1 met een 1.6 motorblok.
     
  5. benzine of diesel?
     
  6. Benzine ( sorry is allemaal nieuw voor me)
     
  7. Op het gasklephuis na is het overige mogelijk. Bij de 1.6 Duratec van de Focus II is helaas geen ander gasklephuis van Ford met een grotere diameter.
     
  8. Oké bedankt heb je eventueel nog meer ideeën of moet je dan toch aan een 2.0liter motorblok denken? Nu is mijn vraag nog ik heb er een Volvo motor inliggen is dat normaal bij Focus type 2?
     
  9. De 1.6 16v Duratec uit de Focus II wordt inderdaad ook door Volvo gebruikt. De motor is een doorontwikkeling van de Zetec SE.

    Van Volvo is overigens een afdekkap verkrijgbaar om te voorkomen dat vocht bij de bougies kan komen.

    Wat verder nog mogelijk is zijn Magnecor bougiekabels.
     
  10. verder op een niet geblazen motor valt niet zoveel winst te halen met chippen, dus ik zal me geld daar niet aan uitgeven.
     
  11. Je hebt er geen Volvo motor inliggen. Dit is een Ford motor die ook door Volvo is gebruikt doordat Volvo destijds ook eigendom was van Ford.

    Het kan zijn dat er een Volvo afdekkap op de motor zit maar dit is niet origineel zo geleverd. Origineel zat er geen afdekkap op de motor (Ford heeft geen afdekkap voor dit type motor). Omdat de Focus 2 nog weleens last heeft van lekkende ruitensproeiers waardoor de ruimte bij de bougies vol water komt te staan wordt er nog weleens een Volvo afdekkap geplaatst.
     
  12. Ik zou een K&N inlegfilter erin doen en meer niet.
     
  13. Maar chippen levert toch wel iets meer pk's en koppel op. Al is het maar iets?
     
  14. oke bedankt.
     
  15. Is het dan ook waar dat je iets meer pk's krijgt met een K&N filter?
     
  16. Je krijgt niet zozeer meer vermogen (dit is in ieder geval te verwaarlozen) maar de motor pakt wel wat beter op.

    Ik heb zelf ook een 1.6 met 100 pk en heb een K&N inlegfilter. Mijn ervaring is dat de motor soepeler oppakt. Met het originele luchtfilter hield de motor op een bepaald toerental een beetje in. Met het K&N filter is dit toaal verdwenen.
     
  17. dat hoeft niet altijd op te gaan.
    Fiesta 60pk 114Nm gaat bv naar 89pk en 134Nm.
     
  18. Dat heb ik ook met optrekken alsof hij ermee stopt.

    Bedankt voor jullie advies ik ga er wat mee doen.
     
  19. Jop maar de 60pk fiesta is een geknepen 82pk blok.
    Dus in dat geval is de chip maar 7-8pk waard.
    Zelfde geldt voor de 150pk ecoboost, is een geknepen 182pk. Volvo 2.4 140pk is een geknepen 170pk. Audi 1.8t heeft ook wat van die dingen. Zo zijn er vast meer grapjes te vinden.
     
  20. Ik heb sinds kort ook een K&N vervangingsfilter erin zitten.
    Het verschil kun duidelijk merken. Hij gaat wat mooier door z'n toeren.

    Echter is bij mij ook het verbruik wat omhoog gegaan. Bij 120 op de snelweg scheelt dat ongeveer 1 liter per 100 km, maar ik hoop dat dat nog veranderd.
     

Deel Deze Pagina