Meer toeren, zelfde snelheid??!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Lukeli, 20 sep 2012.

  1. Bij mij is verholpen door middel van een andere auto kopen :) Rijd nu in een Focus C-Max :)
     
  2. Dat is dan misschien wel de meest uiterste optie die je kan bedenken, maar het is er wel 1!
     
  3. Je koppeling "slipt".

    Hij is versleten.

    Indien je auto véél km's heeft kan je best koppeling + vliegwiel enz vervangen...


    Kost totaal 1300 à 1500euro...

    Indien je auto 216000km zou ik toch eens nadenken of je deze kost nog wenst... :o
     
  4. ....hij heeft al een andere auto gekocht, zie 2 berichten hierboven......;)
     
  5. Daarom hebben we inderdaad gekozen om een andere auto te kopen. Naast dat ik 35.000+ km rijd per jaar.. Laten maken en benzine blijven rijden is aan 2 kanten geld weggooien.. Nu lekker aan het dieselen dus :D

    Toch bedankt voor het meedenken!
     
  6. Ik ga het wel laten maken denk ik, alleen nog niet over uit of we het zelf doen, of met hulp, of naar de garage brengen. Ik heb er eigenlijk niet echt veel tijd voor, wel de ruimte en middelen verder.
     
  7. en wederom zit ik ook vlakbij.... alleen als je weer een dmv wilt plaatsen wordt er gezegd dat daar speciaal gereedschap voor nodig is....
     
  8. Dat wordt gezegd ja; maar is niet nodig.
    Je moet er echter wel speciaal rekening mee houden bij het aandraaien.
     
  9. De koppeling van onze Focus lijkt ook aan vervanging toe te zijn... Ten minste, dit is mijn (hopelijk valse) gevoel. Ik heb wat test ritjes gedaan met de volgende resultaten:

    (Focus II Fase I, 1.6 op benzine, ~163.000km)

    1) In de 2de versnelling merk ik een groot verschil tussen de stijging van de toeren en deze van de snelheid. Ik zit al snel op 5000rpm met snelheid van slechts 80km/h. Is dit normaal?
    Tussen ~40-70km/h voel ik helemaal geen trekkracht van de auto, alleen de toeren gaan snel omhoog.
    Dit is niet mijn normaal rijstijl, lol, maar ik heb het gevoel dat de auto wel iets sneller op hoge snelheid moet komen. Op de snelweg oprit even geprobeerd in z'n 2de tot 100km/h te gaan... nou, bijna onmogelijk, moet ik zeggen. Ik zat al snel boven de 6000rpm en nog geen 100km/h.

    2) Waarschijnlijk is het niet echt goed voor de auto, maar ik heb het toch 2 keer geprobeerd - vanuit stilstand, in z'n 5de en met de handrem erop - de motor vaalt wel uit. Niet super snel maar wel voor dat de koppeling pedaal helemaal naar boven is gegaan.

    Dus de vraag is - is mijn koppeling ook aan vervanging toe?
     
  10. volgens mij wel ;)
     
  11. Ik weet het niet hoor, maar is dat niet heel normaal: 5000 rpm bij 80 km/h en 6000 rpm bij 100 km/h (in z'n 2de versnelling)

    Haal je dat uberhaupt, 100 in z'n 2?

    Geen trekkracht maar wel snel oplopende toerentallen kunnen dan weer wel wijzen op versleten koppeling.
     
  12. Merk je toch ook wel aan je neus, je ruikt toch ook wel iets verbrand.
     
  13. @FFWTitanium - het zou kunnen dat het gewoon normaal is... maar ik heb geen idee (had het eerder 1 keer geprobeerd ~2jr geleden, dus ik kan me niet herinneren of het zo was). Zijn de rpm-versnelling-snelheid nummers ergens online te vinden? Ik kon ze niet vinden.

    @TDDI stage 3 - ik ruik helemaal niets (behalve de Vanilla geur van de Little Trees autoverfrisser :mrgreen:). Het zou wel merkbaar zijn maar misschien is de koppeling bij ons nog niet helemaal op...

    Op vrijdag gaat de auto naar de garage voor de servicebeurt. Ik zal ook vragen of ze de koppeling kunnen testen of merken dat die versleten/aan vervanging toe is.
     
  14. Dat is pas bij volledige versleten koppeling hé
     
  15. In de handleiding staat, als ik het goed heb, welke snelheden gereden kunnen worden in welke versnelling.
     
  16. Wat een onzin...

    Eens slippende koppeling ruik je ook als ie nieuw is.

    Maar met 100km/h in zijn 2 is 6000 echt niet apart.
    Ik denk trouwens dat het toerental nog wel hoger is, als ie al niet in de toerenbegrenzer loopt. Mijn 1.6 deed aan het eind 100km/h in zijn 2 en raakte dan bijna de begrenzer.

    Je kan het beter anders testen; door bijv. 50 in zijn 4 of 5 te rijden en dan het gaspedaal vloeren, wanneer de toeren dan hard omhoog schieten en de snelheid niet is je koppeling er aan. Gaat het toerental langzaam omhoog dan is er niks aan de hand.

    Bedenk wel dat door het "testen" van je koppeling de koppeling niet beter wordt.

    Verder wanneer de wagen goed schakelt dan zal de koppeling ook niet heel slecht zijn.
     
  17. De auto schakelt zonder problemen. Iedereen, bedankt voor het meedenken! Ik weet nu dat de hoge toeren (2de versnelling en ~80-100km) normaal zijn en dat is rustgevend. :) Bij 30-40km en vol gas in zijn 5de gaan de toeren langzaam omhoog, dus het blijkt dat er geen probleem is met de koppeling.
     
  18. geen onzin.

    toen mijn koppeling slipte op mapping dsci van dreamscience op mijn focus st stonk hij nochtans niet hoor...
    En bij een vriend van mij zijn st met 300pk stonk het ook niet...

    Als je natuurlijk langdurig slipt, bv door permanent op max koppel volgas te gaan, en dit ook vaak doet, dan zal het natuurlijk 'altijd' stinken

    als je zelden volgas gaat op max koppel zal het niet direct stinken
     
  19. Wanneer je een koppeling teveel laat slippen en zeker te lang dan ruik je dat. Ongeacht de staat van de platen.

    En dat slippen hoeft echt niet te gebeuren bij vollast of maximum koppel.
    Een koppeling op 2000 toeren laten slippen over een redelijke afstand ga je het echt wel ruiken.
     
  20. met mijn koppeling is niets aan de hand maar vorig jaar met een goed gevulde aanhanger moest ik een steile helling nemen om weer op de weg te komen en daar rook ik de koppeling toch echt wel....
     

Deel Deze Pagina