1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mechanisch tunen 1.6 16v

Discussie in 'Performance' gestart door brianfocus, 12 nov 2007.

  1. Ik ben bezig om mijn 1.6 wat vloter te maken en heb de volgende opties bedacht:
    Pipercross Viperkit luchtfilter (VCF-7000)
    Benzinedrukregelaar met 2 membramen
    Cyclone
    (als de uitlaatdelen aan vervanging toe zijn deze vervangen door andere exemplaren)

    Heeft iemand hier zelf ervaring met 1 of meer van bovengenoemde items?
    Weet iemand of de Focus uit 2003 nog een benzine retourleiding met drukregelaar, maar zonder sensor heeft (anders kan ik geen andere benzinedrukregelaar laten monteren)?
     
  2. n goed werkende openluchtfilter en een demperloos sijsteem tot de achterdemper heeft wel degelijk efect op je topsnelheid, alleen wat het qua acceleratie opleverd weet ik zo niet...Merkte daar zelf qua extra's niet veel van.
     
  3. Hoi Brian,

    Ik ben ook bezig geweest om m'n 1600 sneller te maken. Ik heb de luchtfilter vervangen door een Kelk van Green, en heb een Remus sportdemper geplaatst. De winst die ik hiermee heb behaald zal niet veel meer zijn dan een paar PK. Een half jaar geleden heb ik de middendemper ertussen weg laten halen. Het geluid wat je hiermee krijgt is echt geweldig 8) Alleen heb je er ook weinig vermogens winst mee, echter vind ik wel dat als je +/- 130 rijd en dan plankgas geeft heb ik wel het idee dat hij wat sneller doortrekt.
    Ik ben ook bezig geweest om m'n Focus te laten chippen, dit is echter vrij prijzig en als je geluk hebt krijg je er 8 tot 10 PK bij. Echter geven ze hier geen motorgarantie op en ook geen uitdraai op de testbank. Ik heb dit dus niet gedaan. Een katvervanger is ook een mogelijkheid alleen kom je dan niet meer door de APK en ik heb geen zin om elk jaar de orginele kat er weer onder te sleutelen. Ik laat het dus bij de wijzigingen die ik nu heb uitgevoerd, ik wil over ongeveer een jaar een Escort RS turbo erbij hebben puur voor de snelheid. Met de Focus blijf ik natuurlijk sportief rijden maar wil hem grotendeels voor de Luxe en Show hebben 8)
     
  4. Het is mijn bedoeling om zo weinig mogelijk extra geluid erbij te krijgen, omdat ik in mijn auto (weer) bezig ben met een mooie SQ installatie.

    Bij Bull-Power doen ze wel aan chiptuning met voor en achteraf een test op een testbank. Eerst wil ik de voorgenoemde veranderingen aanbrengen en dan eventueel nog een chiptuning. De zaken die ik heb opgenoemd zullen door een bedrijf worden gemonteerd die veel in de racerij actief zijn, dus ik verwacht wel iets te merken. De luchtfilter bijvoorbeeld wordt gemonteerd en je kunt dan een stuk rijden. Mocht je niet tevreden zijn met de resultaten, dan verwijderen ze de spullen en hoef je het niet aan te schaffen. Ik heb daarom het idee dat ze wel vertrouwen hebben in hun tuning/spullen. Graag lees ik of er hier mensen zijn die met 1 of meer van deze producten ervaring hebben...
     
  5. @Slewey: Bedankt, maar ik had deze twee topics al gelezen...
     
  6. Is het financieel misschien niet verstandiger op zoek te gaan naar een 1.8 of 2.0?

    Om deze reden ben ik opzoek gegaan naar een 2.0, wou beslist niet minder :oops:
     
  7. Tja, deze auto heb ik nieuw gekocht en veel aan verspijkerd...
    Aangezien ik heb besloten nog zeker een jaar of twee deze auto te houden lijkt het mij goedkoper om iets aan (mechanische) tuning te doen, dan een andere auto te kopen... :(
     
  8. ik heb hier net eens een boekje opengeslagen voor performance van een focus:

    90pk erbij, is dit genoeg? :twisted:
     
  9. heb net proberen te kijken op de desbetreffende site, maar deze werkt blijkbaar niet (meer).

    het ging dus over een supercharger van power works.

    Zal even meer info hierover geven:

    Voor eens niet de zoveelste import sportcompact of een onbetaalbare en al even onvindbare sportcoupé, maar voor onze eigen ford focus zetec. het opvallende ding is in staat om het motorvermogen met zo maar eventjes 90pk de goede kant in te jagen, en is daarenboven ook een optische mevaller en verrijking voor elke focus motorbaai. Ook leuk om te weten is dat de supercharger inplantbaar is in alle koetswerkvarianten (van break over 4deurs tot de sportieve driedeurs) en uiterst goed samengaat met een manuele transmissie.
     
  10. Een 1.6 heeft volgens mij te weinig vermogen om goed een supercharger te laten draaien.
    Verwacht van een luchtfilter alleen geen echte winst. Hangt ook nog van het weer af hoe die zal aanvoelen als je een testritje maakt.
    Meeste winst maak je met gewichtsbesparing.
     
  11. Tja, aan gewichtsbesparing heb ik niet echt kunnen doen. Mijn complete installatie weegt al behoorlijk wat kilo's. Het enige dat er tegenoverstaat is dat ik mijn reservewiel verwijderd heb. Maar toch, mijn auto is door mijn aanpassingen helaas zwaarder geworden...
     
  12. Is dit boek niks voor je.

    High Performance Ford Focus Builder's Handbook
    Amerikaans S-A Design tuningboek over het opvoeren van de Ford Focus, waaronder de bouw van een 514 pk Zetec motor. Wijzigingen aan carburatie, cilinderkop, klepbediening, ontsteking en uitlaat. Montage van superchargers, een turbo en een nitrous oxide systeem.


    http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Fordrep13.html
     
  13. Een 1.6 is niet de meest geschikte motor voor turbo of supercharger, hiervoor ben je bijna verplicht een 2.0 te nemen, en volledig aan te passen.

    Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat er niets mogelijk is :twisted:

    Greetz,
    Diederik
     
  14. @ Crown: Bedankt voor de tip. Ik zal op Ebay kijken of ik zo'n boek kan scoren, maar ik verwacht weinig spectaculairs uit mijn 1.6 te kunnen halen tegen een betaalbare prijs.

    @ Fordtune: Wat is er volgens jou (verder) mogelijk :?: 8)
     
  15. Dat hangt eigenlijk volledig van het budget af. Het is natuurlijker véél goedkoper om een TDDI of TDCI een pak meer vermogen te geven dan een zetec, maar er is zeker verbetering mogelijk.

    chiptuning, uitlaat (spruitstuk 421, decat of sportcat, catback), verbeterde luchtinlaat, nokkenassen, bewerkte cilinderkop, inlaatspruitstuk racing Puma,...

    De vraag blijft natuurlijk of dit alles prijs/ vermogenswinst rendabel genoeg is. Jullie hebben dan nog de mogelijkheid om een motor legaal te swappen, en misschien komt dit goedkoper uit.

    Greetz,
    Diederik
     
  16. Waar ik nu mee bezig ben is iets aan de luchtinlaat te gaan doen via een Viperkit van Pippercross. Daarnaast denk ik eraan om een andere benzinetoevoer met dubbele membraam te laten monteren, dit schijnt ook te kunnen helpen...
     
  17. Ja, ik heb ook een vipercross open luchtfilter en sinds kort een remus einddemper en nieuwe tussendemper.
    Toch heb ik het idee dat het redelijk wat scheeld. :lol:
     
  18. Ik neem de gesloten filter van Pipercross met een carbon omhulsel die ervoor zorgt dat er geen warme lucht bij het filter komt....

    Mooi dat je in ieder geval resultaat hebt bemerkt! :D
     
  19. Exact de specs van onze Puma, behalve de bewerkte cilinderkop, ......en dat werkt :twisted:
     

Deel Deze Pagina