McGyver's Black Pearl

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door McGyver, 2 sep 2011.

  1. #621 McGyver, 11 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2013
    Ha, dat is toevallig! Daar ben ik gisteren mee bezig geweest.

    Het verwijderen van de oude is een werkje van niets.
    De basis van de box past 1-op-1. Alleen voor de luchthapper moet je gat maken in de afdekplaat boven de grille, of een fase 2 afdekplaat bestellen.

    Een probleem waar tegen aan liep was het volgende slangetje. Hiervoor zit bij de standaard luchtfilterhuis een aansluiting, maar op de RS versie niet.
    Waar dient deze olie afvoer (??) voor?
    [​IMG]

    Er zit in de behuizing een soort sponsje. In mijn standaard luchtfilterhuis is deze behoorlijk verzadigd met olie.
    [​IMG]

    Links de standaard luchtfilterhuis met aansluiting en rechts de RS versie zonder aansluiting. In de RS versie is het bakje er wel, maar de aansluiting niet.
    [​IMG]

    Het overzetten van deze aansluiting is niet al te moeilijk. Met een dremel de rib aan de buiten kant weg frezen en dan met 2-componenten lijm het tuitje van het standaard luchtfilterhuis overzetten.
    Het ronde K&N filter heb ik ook al klaar liggen.
     
  2. Roelard dit is je carterventilatie, ga je wel nodig hebben.
     
  3. #623 JW, 11 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2013
    Dit is de carterontluchting. De carterdampen worden hierdoor via het luchtfilter door de motor afgezogen Omdat deze dampen vettig kunnen zijn van de olie zit het sponsje er tussen om ervoor te zorgen dat de meeste olie wordt opgevangen en niet in het luchtfilter terecht komt.

    Als de RS filterbox hier geen aansluiting voor heeft zal je deze er zelf in moeten maken. Het mooiste is om hiervoor een zelfde snelkoppeling te gebruiken als nu op je originele filterhuis zit. Over het algemeen zijn deze aan de hand van het merk van de snelkoppeling online wel te vinden. Als dit niet het geval is kan je er altijd 1 (laten) maken van messing of aluminium.
     
  4. Ik wilde 'm eigenlijk gewoon van de standaard versie afhalen en overzetten op de RS airbox.
     
  5. Weer goed bezig, Roeland. Een echte Mcgyver :thumbs:
     
  6. Dat kan natuurlijk ook maar dan moet je wel je oude luchtfilterbox opofferen. Als de RS filterbox dan niet het gewenste resultaat geeft kan je niet meer terug naar de originele.
     
  7. Oil catch tank ertussen met een breather erop. Hoef je ook niet te zagen.
     
  8. Daar heb je een punt!
     
  9. Roelard,de stndrd luchtfilterboxen liggen nog wel eens op de sloop. Zeker als ze beschadigd zijn. Haal je daar toch een aansluiting uit?
     
  10. Oh ja, er is nog wel een klein probleempje!
    De 2e (ronde aansluiting) kan niet met de originele buis worden aangesloten, omdat het gasklephuis daarvoor in de weg zit. Ik heb nu het plan om deze opening aan te sluiten op de originele luchttoevoer (resonantiebox).
     
  11. Heb er niet echt een idee van wat je nu bedoelt...

    Misschien duidelijker te maken met een foto o.i.d.?
     
  12. onderin de AIRBOX, zit aan de zijkant een 2de aansluiting voor de luchtinlaat, hieraan komt een L-vormige slang die schuin naar boven loopt en naast de gewone luchtinlaat komt, dubbellucht zeg maar :mrgreen:

    Alleen zit nu zijn gasklephuis precies op de plaats waar die slang langs behoort te lopen, gaat dus niet passen.

    Hier ff een foto zoals het in mijn RS zit.

    [​IMG]
     
  13. #633 McGyver, 13 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2013
    Er zit bij de RS een extra luchttoevoer naar de linkser zijkant van het luchtfilterhuis.
    [​IMG][​IMG]

    Op de plaats van het deze extra luchttoevoer zit bij de 2.0 Duratec het gasklephuis.
    [​IMG]


    EDIT: Ik heb net het Russische Focus Forum door gebladerd en kom daar deze foto tegen.
    [​IMG]
    Met de originele slangen pas het dus blijkbaar wel! :lol:
     
  14. Had je nu maar het luchtfilterhuis van een Focus II 2.0 van 08/2007 en later klik

    [​IMG]
     
  15. #635 McGyver, 13 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2013
    Waarom? vanwege de carterontluchting? Die kan ik zo op het RS luchtfilterhuis maken. Een extra luchttoevoer opening maken is een stuk lastiger.
     
  16. Als je de carter ventilatie zo over kunt zetten/maken, dan maakt het inderdaad niet uit.

    Is de tweede ingang in het luchtfilterhuis nodig?
     
  17. Nodig zeker niet, maar een betere luchtaanvoer is nooit verkeerd.
     
  18. #638 McGyver, 13 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2013
    @Silver Baron aka marco & [MENTION=142]JW[/MENTION] is de carterontluchting aansluiting op het luchtfilterhuis van een Mk1 Focus gelijk aan die van een Mk2?
    Dat vergroot het zoek resutaat. :D

    Of anders het type aansluiting, dan kan ik deze misschien los bestellen.
     
  19. Dat is niet de tweede ingang, maar dat is de ENIGE ingang voor de luchtfilter. Tenzij je aan de zijkant de open luchtfilter toepast maar dan krigj je veel te weinig lucht binnen.
     
  20. #640 McGyver, 13 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2013
    Een RS-luchtfilterhuis heeft 2 ingangen. Een grote en een kleine. De grote ingang is ook nog weer groter dan een standaard luchtfilterhuis, zoals deze is geplaatst vanaf 2008.
    [​IMG]

    EDIT: plaats je een K&N 57S-4000 Performance kit dan heb je aan de rechter zijkant zelfs een 3e ingang.
     

Deel Deze Pagina