1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Maandagochtend auto's, of: hoe start je een autofabriek weer op?

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 9 apr 2020.

  1. Zo'n beetje alle autofabrieken staan stil. Maar op een gegeven moment zullen ze toch weer moeten gaan starten.
    Wat ik me afvraag: hoe doe je dat? Ik ben een aantal keer in Saarlouis geweest, bij Ford, dus ik weet wel hoe zo'n fabriek werkt. En ik stel me voor dat er gewoon auto's op de lopende band stil staan. Dus ook in de robotstraat.
    Die body's zijn half af en dat chassis staat dus al een tijdje stil. Krijg je dan geen vervormingen en afwijkingen?
    Het lijkt me dat de auto's die nu op de lopende band staan niet kunnen worden verkocht. Of doen ze dat wel in de hoop dat het geen "maandagochtend" auto wordt?

    Iemand ideeën hier over?

    [​IMG]
     
  2. Misschien dat er aan het begin van de band geen staal meer wordt aangevoerd. Vervolgens alles door laten draaien tot de laatste auto compleet van de band rolt.
    Bij opstarten weer beginnen met staal aanvoeren, waarna de rest van de productieband ook weer aan de slag kan,
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  3. ivm auto van ijzer is kunnen ze niet zomaar een auto op de lijn laten staan. dit zal gaan roesten.
    ja technisch probleem kan het wel eens zijn dat auto wat later zijn verf behandeling krijgt.
    dit is met alle bedrijven die nu tijdelijk de deuren op slot hebben gedaan.

    ik gok erop dat ze precies weten waar ze alles kunnen laten vallen en naar huis gaan en waar ze nog even doorwerken om zo product langer te kunnen conseveren en dus na tijd gewoon weer gebruiken.
    plaatdelen die gestanst zijn en gevormd zullen olie achter coating hebben. wat helpt bij het vormen van plaatdeel. dus mogelijk dat dit geen probleem is.

    wat ik weet is dat in fremont bij tesla fabriek dicht moest maar dat ze nog een dag of 2 hebben uitgesteld. in die tijd kun je alles veilig afsluiten voor een langere tijd.
    alleen mensen die werken kunnen het helaas weten hoe het binnen er precies toe gaat
     
  4. Zonder verdere kennis van de auto industrie verwacht ik eerlijk gezegd ook iets in deze richting. Mogelijk zelfs dat de banden nu leeg staan.
    Als je van model overgaat naar een ander of nieuw model moet je ook eerst je huidige productie afronden voordat je alles opnieuw kan instellen voor je nieuwe modelreeks lijkt me.

    Voor wat betreft bedrijfsvoering lijkt het me ook niet dat ze van de ene op de andere minuut al het werk stilgelegd hebben en weggelopen zijn. Bij ons op de zaak is er ook een noodplan, mocht het stil komen te liggen. Daarin werken ze in de loods door tot alles op een punt in het proces is waarin je makkelijk verder kunt zonder al te veel risico om iets fout te doen.
     
  5. Ik weet niet of het overal al is maar ik heb al montage lijnen gezien die verschillende modellen door elkaar draaien. Maar zal er misschien ook aan liggen hoe veel er per model gemaakt word.
    Ik heb er verder ook niet speciaal kennis van de auto industrie. Maar lijkt me dat je de montage lijn redelijk gemakkelijk stil kan zetten. Maar dat ze de carrosserie afdeling door laten draaien tot alle blanke frames in de primer staan.
     
  6. Zoiets bijv. ja
     
  7. Ze hebben niet de fabriek in allerijl moeten verlaten dus ik denk dat ze wel overwogen de boel achtergelaten hebben voordat de laatste het licht uit deed en de deur op slot. Geen idee hoe ze het achtergelaten hebben maar dat zal zeker met in het achterhoofd de opstart en hoe dat met zo min mogelijk uitval/verlies zou moeten kunnen.
     

Deel Deze Pagina