1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk Luchtmassameter kapot?

Discussie in 'Performance' gestart door svdb, 31 dec 2009.

  1. Hallo,

    Sinds 3 weken ben ik een bezitter van een mooie Ford Focus 1.8 TDCi 115pk Cool Edition.
    Ik heb hem gekocht met 203.343 op de teller.

    Zeer goed onderhouden, distributie riem is vervangen (was al gedaan bij 197.000 km), vliegwiel en koppelingsplaat en een grote beurt voordat ik hem mee nam.

    Echt geweldige auto, loopt goed, maakt weinig lawaai en die pk'ssssssss, heerlijk zo'n TDCi motor 115pk onder de motorkap.

    Nu het volgende...

    Vandaag reed ik weg van het werk met mijn Ford Focus 1.8 TDCi 115pk de a28 op. Ineens merkte ik dat hij een heleboel pk's mist?

    Krijg hem met moeite op de 140km/h. Direct gebeld met het bedrijf waar ik
    deze Focus heb gekocht. De persoon in kwestie vertelde dat het de luchtmassameter kan zijn. Hij adviseerde mij om hem even langs de kant te zetten en opnieuw te starten.

    Zo gezegd, zo gedaan... hij reed inderdaad weer even goed en had zijn pk's weer even terug had ik het idee. Ik had hem zonder moeite weer binnen no-time op de 150km/s. (ging niet verder omdat het asvalt op de a28 vol gaten zit) Optrekken vanaf de invoegstrok ging ook zoals het hoort. Ruim binnen 11s op de 100.

    Maar daarna was het weer terug naar een stukje rijden met 130km/h. Echt tuffen tussen de 130/140. Gewoon niet leuk dus. Ik haalde de weken daarvoor nog makkelijk 180km/s binnen een een sec. of 6 vanaf de 130/140
    en dan had ik nog wat gas over om sneller te rijden.

    Ik maar weer gebeld. Ze vermoeden van de garage dat het toch echt de luchtmassameter is van de Focus. Kosten 70 euro per stuk is mij verteld.

    Wat denken jullie hier van?

    Iemand ervaring met deze symptomen?

    Vind de moter ook wat rauwer klinken..
    (ja er zit nog olie in ;-)
     
  2. Dit klink mij zeer bekend in de oren. Moeilijk op gang komen en een grauw geluid. Zit zelf ook met dit probleem Denk zelf ook dat het de LMM kan zijn.
    Hoop dat hier iemand antwoord op weet.
     
  3. De Focus even laten uitlezen bij de Ford Dealer (Sietsma) zomaar een luchtmassameter vervangen is onzin natuurlijk.
     
  4. Ging het gloeispiraaltje ook knipperen (auto in noodloop)? Als dat zo is, dan zal er gegarandeerd een foutcode in de computer staan, welke uitgelezen kan worden.
     
  5. Nee, knippert niets.
    Geen meldingen op het dashboard paneel of iets dergelijks.

    Starten gaat goed, optrekken gaat goed tot de 100km/h, daarna loopt het gewoon niet meer. Verder klinkt de motor wat rauwer binnen de bebouwdekom.
     
  6. Dat is waar.
    Maandag ga ik bij de garage langs waar hij vandaan komt en dan mogen ze zelf even controleren en bevestigigen of het de LMM is.

    Valt nog binnen de garatie van 3 maanden, dus zij mogen als ze willen
    dat ding vervangen. Hoop echt dat het is.
     
  7. Is het niet gewoon een scheurtje in 1 van de turboslangen??
    Als het de LMM is dan zou hij het ook bij lagere snelheden moeten doen....toch?
    Maar het zou ook nog in de trubo zelf kunnen zitten.
     
  8. Het zou allemaal kunnen. Zoveel verstand heb ik er (nog) niet van.
    Je zou zeggen dat zulke slangen met dit wintersweer kunnen scheuren als
    ze eerst koud zijn en daarna warm worden.

    Maandag mogen ze mooi even uitzoeken wat het is.
    Ik bericht direct zodra het probleem verholpen is wat ze hebben gevonden.
     
  9. Ik heb het al vaker gezegd, de LMM wordt vaak als eerste aangewezen omdat die bij andere merken vaak kapot gaat. Bij Ford echter niet. Je weet natuurlijk nooit, maar ik denk dat het wat anders is.
     
  10. Hij zei dat hij het bijna voor 90% zeker wist die man van de garage.

    Nadat ik hem even stil gezet en opnieuw opgestart had bij een afslag op de a28, vervolgens rij ik weg en hij doet het weer even. Aan de hand van dit gokt hij het op de de LMM.

    Maandag weten we het!

    Hij wordt dan met de computer uitgelezen.
     
  11. Wat voor diesel tank jij? Ik wil ook binnen 6 seconden 180km/h rijden vanaf 130/140km/h...
     
  12. Haha, hele speciale diesel van een speciaal adresje.:dance:

    Nee, misschien een beetje overdreven binnen 6 sec.
    Het zal in werkelijkheid wel het dubbele zijn. Ga het nog een keer uitproberen
    zodra hij weer goed loopt.
     
  13. Als ik je verhaal zo hoor denk ik eerder aan een probleem met de variabele geomertrie, dus ofwel vastzittende schoepen, of eerder, het vacuumregelklepje..
     
  14. Mag aannemen dat de auto monteur dat zo door heeft, dat de schoepen van mijn tubro vast zitten? Of dat vacuumregelklepje niet meer goed functioneert?
    Dat zal vast uit te lezen zijn met de computer of alle waardes in orde zijn?
     
  15. Die aanname zou ik niet durven te maken. Bij mij speelt het probleem met de variabele geometrie ook (heel waarschijnlijk) en heb dat zelf moeten achterhalen. Had aan de dealer wel de klachten aangegeven (slechter optrekken tot zo'n 2500 toeren). Enige wat ze hebben gedaan is wat slangen gecontroleerd. Nooit gehad over variabele geometrie of vacuumregelklepje.
    Op zich kun je wel waardes uitlezen, maar dat zijn de "aanstuurwaardes" voor de vacuumregelklep. Of de klep dan wel of niet goed werkt kun je daaraan niet zien. Ze kunnen het wel testen door de vacuum op het slangetje naar de regelklep te zetten en te kijken of het stangetje van de variabele geometrie (voldoende) beweegt.
     
  16. Nou ik ben vanmorgen bij de garage geweest. Ze hebben de computer er aangehangen en alle waardes waren normaal. Geen gekke dingen te zien.
    Heb even over de schouder van de monteur meegekeken. Hij heeft wat slangetjes gecontroleerd, maar kon niets geks zien.

    Aankomende maandag geef ik de auto voor de hele dag af en neem ik een leen auto mee. Ze hadden nu weinig tijd. Dus maandag gaan ze alle controleren en testen. Ben benieuwd wat ze vinden...

    Ik vind auto echt niet lekker lopen. Tot de 100km/h is het nog wel rijdbaar, niet echt lekker, moet wat meer toeren maken voordat ik lekker doortrek. Klinkt ook wat rauwer allemaal.
     
  17. Wat hierboven al aangegeven is, de vacuumregelklep kan inderdaad deze storing geven. Hierdoor lijkt het alsof de turbo niet helemaal zijn werk goed doet.
     
  18. heb je laatst je tank goed leeggereden. zo ja
    dan zo ik eens injectie reiniger gebruiken!
     
  19. Dat vuil uit de tank waar jij op doelt, zal de injectoren nooit bereiken, dankzij het brandstoffilter.

    Injectorreiniger is alleen voor roetaanslag en dieselsludge
     
  20. Bij de garage geweest. Hebben de computer eraan gehangen. Geen vreemde dingen kunnen zien. Luchtmassameter deed het ook gewoon. Vervolgens hebben ze het brandstoffilter vervangen. Auto mee naar huis genomen. Reed goed in eerste instantie, maar later weer zelfde probleem terug.

    Gewoon niet sneller dan 140km/h kunnen rijden... bah.

    Ga weer bellen met de mannen.
     

Deel Deze Pagina