1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Loodje tikt tegen draagarm

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door BenZwerver, 24 nov 2013.

  1. #1 BenZwerver, 24 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2013
    Het gaat in dit geval even niet om een fofo, maar om een Fiat Seicento. Omdat ik geen antwoord krijg op google, probeer ik hier een antwoord te halen :) .

    ---

    Vanmiddag heb ik de zomerbanden weer in het hok gelegd en de winterbanden onder de Fiat Seicento geplakt.

    Nadat ik alle banden heb vervangen heb ik een klein stukje gereden, nu blijkt dat er rechts achter een 'tik' is (klinkt blikkerig). Bij nadere 'inspectie' lijkt het erop dat een loodje tegen de draagarm aan tikt.

    Via google vond ik al het een en ander over maten van de velgen/banden, omdat de twijfel nu bij mij toegeslagen is heb ik het opgezocht.

    Zomerbanden:
    165x65x13
    5.00Bx13H

    Winterbanden:
    155x70x13 et33
    5.50Bx13H2 et33

    Meer informatie heb ik niet kunnen halen uit de banden/velgen. Op het internet wordt ook gesproken over een 'J' waarde, die kan ik alleen op geen van de zomer/wintervelgen vinden.

    Heeft iemand enig idee hoe erg het is om met dit getik verder te rijden en of dit schade kan toebrengen aan de auto?

    Alvast bedankt voor de response!
     
  2. De breedte van de velg (dit wordt vaak bedoeld met J waarde) is in dit geval bij de zomervelgen 5,5 inch en bij de wintervelgen 5 inch.

    Gezien de ET waarde van beide velgen gelijk is betekent dit dat de zomervelgen ruim 6 mm verder naar binnen komen (richting draagarm) als de wintervelgen. Met de wintervelgen zou je dus in theorie zelfs nog meer ruimte moeten hebben t.o.v. de draagarm als met de zomervelgen.

    Het lood zou (als het correct is bevestigd) dus eigenlijk niet tegen de draagarm moeten kunnen komen. Als dit bij de wintervelgen wel het geval zou zijn zou je dit probleem met de zomervelgen zeker ook moeten hebben.
     
  3. Ik heb een foutje gemaakt, de velgmaten had ik omgewisseld :O !

    Maar als je ik je verhaal goed begrijp staat het 5.x getal dus voor je J waarde?

    Kan dit verschil van 0.5 veel kwaad? Dan bestel ik namelijk een stel 'spacers'
     
  4. Dat veranderd de zaak. Dit zou betekenen dat je wintervelgen breder zijn als je zomervelgen. In dit geval zou het kunnen voorkomen dat wintervelgen doordat ze breder zijn net aanlopen.

    Het verschil in breedte van de velg is in dit geval 0,5 inch = 12,7 mm.

    Spacers kunnen in dit geval een oplossing zijn maar dit is over het algemeen niet goedkoop. Je heb dan ook langere wielbouten (of tapeinden in het geval van wielmoeren) nodig. Je moet er dan ook rekening mee houden dat de velgen niet te ver naar buiten komen en met sturen/inveren gaan aanlopen.
     
  5. een klein vraagje, zijn die winterwielen stalen of lichtmetaal?

    bij stalen velgen kan je het gewichtje dat nu geplakt is aan de binnenkant met een lipje aan de buitenzijde laten slaan, dan heb je nergens last van...
     

Deel Deze Pagina