1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Linke achterlicht/remlicht valt uit bij remmen. 2004 Focus 1 hatchback.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ad de Jong, 29 nov 2023.

  1. Jammer genoeg weer een probleempje.
    Alle normale verlichting doet het gewoon, alleen zodra ik op de rem trap gaat mijn linkerachterlicht helemaal uit, rem los en de het normale licht doet het ook weer.
    Mijn rechter en 3e remlicht werken dan wel gewoon net als de normale rechter achterlicht.
    Knipperlicht werkt wel gewoon en valt ook niet uit bij het remmen.

    Als eerste toch maar even het lampje vervangen waarmee het probleem opgelost leek.
    Niet dus, gisteren nogmaals opengemaakt en ik had nog een lampje liggen en die geprobeerd om de lampjes uit te sluiten maar dit loste niets op.
    De lamphouder ziet er nog gewoon goed uit, in vergelijking met de rechterkant geen verschil.
    Idem de kabeltjes zover ik ze kan zien.
    Ongetwijfeld een massa probleem maar misschien heeft iemand een idee waar ik het ongeveer zou kunnen zoeken zonder de wagen tot aan de voorbumper compleet los te gaan schroeven.
    Waar lopen de kabels heen?

    Gisteren heeft ie het weer heel eventjes gedaan dus een kabelbreuk of massa probleem maar waar ergens loopt die kabel langs....
     
  2. Meten is weten. Dan weet je waar je moet zoeken.
    90% van de tijd is het extra massa draad naar de printplaat brengen waar de gezamelijke massa zit.
    Bij ford zit het dacht ik niet met printplaat waar alle lampen op zitten maar met kabel. Daar zou je ook apart kabel naar toe kunnen brengen.

    Rede dat lamp uit gaat is dat het aan beide kanten 12v krijgt. Dus loopt ene keer 12v verschil en daarna 0v verschil over de lamp.

    Meten door van massa kant naar een vaste massapunt op body te meten weet je hoeveel volt je daar verliest.
     
  3. Zou dat geen vochtprobleem kunnen zijn? Even je printplaat controleren op corrosie
     
  4. #4 Ad de Jong, 29 nov 2023
    Laatst bewerkt: 29 nov 2023
    Edit:
    Vocht zit ik ook aan te denken vooral met het afgelopen weer maar dan nog waar te beginnen.
    In de lamp zelf ziet alles er kurkdroog uit idem zover ik de kabel zie lopen.

    Waar zou er ergens een printplaat moeten zitten?
    In het achterlicht in ieder geval niet.
    Daar zit gewoon een houder waarin 1 21/5 watt lamp gaat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Toevallig een trekhaak eronder zitten ?

    verder stekkers en kabels volgen vanaf het achterlicht deze verdwijnen achter de zijbekleding welke redelijk gemakkelijk los te halen is en daar alle massapunten die je tegen komt losmaken en schoon weer terug plaatsen.

    ook aan de andere kant de verlichting controleren incl stekkers en bedrading daar kan ook zomaar de oorzaak zitten
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Nee geen trekhaak gelukkig.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Nee de focus heeft geen printplaat. Daar is het stuk makkelijker om extra massa aan te sluiten.
    [​IMG]

    In jouw geval zou je dus echt moeten meten en zeker zijn dat de massa van alle lampen goed verbonden is met de auto zelf.
    Zoals we het op school noemde v4 meting.
    V1 = Accuspanning meten
    V2 = spanning meten over de lamp/verbruiker
    V3 = voeding meten over accu plus en verbruiker plus.
    V4 = voeding meten over accu min en verbruiker min.
    V1 = v2+v3+v4
    Wat kan je verwachten dat v3 rond 0.5vkan zitten. Dit door alle schakelmateriaal.
    V4 zal rond de 0.2v.

    In jouw geval zal v3 of v4 hoger liggen.
    Welke van de twee hoog is. Daar ga je verder meten. Dus een stekker verder.

    Bijna zeker dat je over de massa verliest. Kans groot dat als je extra massa draad trekt naar de slotplaat van de achterklep je probleem weg is.
     
  8. Goed een update:

    Ik ben dus geen sleutelaar dus een leuke uitdaging.
    Natuurlijk veel te veel gedaan maar ach daar leer je van.
    Ofwel vrijwel de complete kofferbak losgehaald (wel de kabels gevonden en waar ze naar toe lopen) terwijl het niet nodig was :-P.
    Massapunt van de richtingaanwijzer gevonden.
    Ook even snel op advies van een buurman een aparte massadraad gemaakt (zonder resultaat trouwens) tot ik zag dat hij heel eenvoudig de stekker los haalde.
    Blijkt dus uit 2 delen te bestaan en die haal je heel eenvoudig uit elkaar.
    Die even verwisseld met de andere kant die het wel doet en die het ook aan de linkerkant gewoon doet.
    Ofwel die houder/fitting is niet goed al is er niets verkeerds aan te zien.

    De lamp in kwestie.
    [​IMG]

    De fitting in kwestie.
    De contactpuntjes allemaal nog even goed schoongemaakt maar zonder resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Iemand een idee wat die dingen bij de dealer kosten (indicatie)?
    Ik ben bang dat ze op een sloop niet veel beter zullen zijn.
     
  9. #9 Bertus 7, 30 nov 2023
    Laatst bewerkt: 30 nov 2023
  10. Contactpunten allemaal wat strakker gezet, daar waar ik wat bij kon schuurpapiertje overgehaald.
    Geen effect.

    Ik zag ze inderdaad op Ali staan maar jammer dat het daar altijd 400jaar duurt voordat er wat aankomt als het al aankomt.
     
  11. meeste spullen zijn er met 2 weken, mits er voor meer dan 10 euro besteld wordt..
     
  12. Kijk, dat klinkt al beter.
    Het is al lang geleden dat ik daar wat besteld heb.
     
  13. #13 Ad de Jong, 5 dec 2023
    Laatst bewerkt: 8 dec 2023
    Update:
    Bij ome Ali een nieuwe besteld voor €3,56 incl. verzendkosten. :cool:
    Het mooie is sinds de nieuwe besteld is werkt de oude/originele weer gewoon :weird:
    Mocht de nieuwe binnenkomen dan blijf ik de oude nog gewoon gebruiken zolang die nog werkt.

    Update 2: de fitting is afgelopen week al binnengekomen. Nog nooit zo snel wat binnengekregen na het bestellen bij Ome Ali.
    Op het moment werkt alles weer naar behoren dus ik ga de nieuwe nog niet gebruiken.
     
    gerardTDCI en Bertus 7 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina