Lekke accu, grote problemen?

Discussie in 'Electronica' gestart door euroide, 3 sep 2017.

  1. #1 euroide, 3 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 sep 2017
    Beste focus liefhebbers,

    Vanmiddag was ik mijn :focus3: wagon TDCI uit 2013 met ruim 200k km op de teller, aan het poetsen een schoonmaken, eens in de zoveel tijd check ik de motor, oliepeil, vloeistoffen etc. Dit was nu ongeveer 3 maanden geleden ivm vakantie en drukte.

    Nu viel mijn oog op een stuk bedrading wat wit gecorrodeerd was, raar dacht ik.

    [​IMG]

    Even wat verder onderzoek en ik schrok me rot. De bovenkant van de accu is flink wit uit geslagen van het accuzuur. Dit lijkt me een lekkende accu, ik kan het lek niet direct zien, ook niet of dit van de polen afkomt of niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ga hiermee direct naar de garage morgen, maar ik wil jullie als kenners toch de vraag voorleggen:

    Is dit enkel een lekker en kapotte accu, of ligt hier een kapotte dynamo of spanningsregelaar aan ten grondslag? En heb ik dus grootse problemen?

    Kan ik hier gerust mee naar de garage rijden(40 km) of is dat linke soep?

    En komt dit vaker voor bij de Focus, en zijn jullie er mee bekend?

    Alvast vriendelijk bedankt voor de kennis en hulp!
     
  2. Tja het lijkt me dat de accu over laden is geweest waardoor er accuwater uit de accu is gekomen dit oxideerd graag.
    De bodem van de accubak zal ook wel enige vorm van roest hebben, accuzuur is hoog corrosief en vreet de lak van het metaal.
    Als je tot nu toe nog gewoon gereden hebt zie ik geen probleem om ermee naar de dealer te rijden.
     
  3. als ik zo zie lijkt het erop dat de beugel te strak is vastgedraaid. witte spul zit teveel op de beugel

    overbeladen accu kan niet, overbeladen wil zeggen te hoge spanning op de accu is gekomen , onderbeladen accu kan wel. dat wil zeggen dat de accuspanning lager is geweest als 10volt als je die oplaad kun je defecte cellen gaan krijgen en

    in dit geval is het beste idd accu vervangen en goed schoonmaken.
    het zal geen grote problemen opleveren als je naar de dealer rijdt. anders had je allang problemen ondervonden van te voren.
     
  4. Die beugel zorgt er alleen voor dat de accu niet omhoog kan komen die kun je zo vast draaien als je wil daardoor gaaat de accu niet lekken.

    Als de accu niet voldoende geladen wordt dan had ts er al veeel eerder problemen mee gekregen.

    Hoe dan ook zaak is dat de accu en dynamo getest worden , accu eruit en de accu bak goed schoon maken en met en antie roest middel de metalen delen behandelen.

    De accu vervangen laat ik even over aan degene die de accu test en wat zijn bevindingen zijn.
     
  5. dat is idd de bedoeling van de beugel. maar hoe gek het ook klinkt er bestaan mensen die doordraaien. heb keer eerder accu vervangen omdat hij overdreven vast gedraait was en plastic vervormt was.

    als ik de foto nu nogmaals bekijk lijkt hij idd te warm geworden te zijn, is via de voorste ontluchtingsgat de waterstof damp ontsnapt, door de rijwind/snelheid heeft dat verzameld bij de beugel

    heb accu meegemaakt die idd in 12uur tijd defect waren na opnieuw opladen. achter bleek accu ontladen te zijn naar zelfs 4volt. temperatuur van de accu was over de 80graden op 1 cel.

    in dit geval zal het niet zo extreem geweest zijn. maar elke keer starten zakt de spanning ook naar 9 a10volt. op den duur leidt de accu eronder en kan de spanning iets verder zakken.
    vandaar dat een start/stop accu 5 jaar volhoudt en normale accu kan wel 10jaar volhouden ivm die op een rit niet de motor opnieuw hoeven te starten.
     
  6. De aangevreten onderdelen schoonmaken met warm sodawater soda neutraliseerd het accuzuur

    Focus 52
     
  7. Alles uit elkaar halen en zoals gezegd schoonmaken met sodawater.
    Ook de bodem van de accubak even uit de auto schroeven en reinigen.

    Accu zou ik in ieder geval door laten meten evenals laadspanning.

    Persoonlijk zou ik er een andere accu in zetten.
     

Deel Deze Pagina