1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage rondom verstuiver(s)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bluemerlin, 26 jul 2010.

  1. Afgelopen week op de snelweg vanaf 130 km/u systeemstoring gekregen.
    Bleek na e.e.a aan onderzoek te komen door de buis vanaf de motor (scheurtjes) en de slang tussen luchtinlaat en turbo (ook gescheurd???). Nu verholpen. Kosten totaal a 260 euro.

    Enyway. Ik zag dat het blok behoorlijk nat was en dat er onder de verstuivers een laagje vloeistof lag. Olie of brandstof?? Forddealer 1 zegt (blok schoonmaken en verstuivers aandraaien, anders doorrijden en olie bijvullen). Forddealer 2 zegt dat de verstuivers niet aan te draaien zijn en dat vervanging noodzakelijk is, maar dat het ook een afsluitring kan zijn die de lekkage veroorzaakt. Forddealer 3 zegt alles direct vervangen en niet te lang mee doorrijden, a 1600 euro minimaal.:schater:

    Nu lees ik op diverse forums idd dat de ring wel voorkomt.

    Ik heb op aanraden van de ford even het blok licht gereinigd. Met een hogedruk (zal vast niet goed zijn voor de auto gok ik zo?). Alles was even schoongeblazen en droog gereden. Ik concludeerde dat de verstuivers die in mijn optiek die dingen zijn die rechtop staan, allen op 1 na netjes droog toonde. Nu heb ik er absoluut geen verstand van en kunnen zij mij alles wijs maken.

    Maar ik zag de de meest linker verstuiver op een aansluit buisje toch weer nat was of aangetast was. Dit was een donkere zwarte troep ''olie?''. Dit was enkel op de meest linker. De andere zagen er geheel netjes/schoon en droog uit.

    Nu werd mij verteld dat een verstuiver vervangen mij 600 euro + gaat kosten! Terwijl ik ook hier en daar lees dat het 300 tot 400 euro is bij een dealer. Waar moet ik van uit gaan en zou u de foto's willen bekijken en mij vertellen of dit een lekje is in de aansluiting of de verstuiver zelf.

    Die ringen zouden achterop het blok zitten zei men, en dat kan ik dus zelf niet zien. Zou u op de foto's vast willen meekijken en meedenken wat dit is of onderdeel kan zijn van het mankement.

    Zie de aanslag!
    [​IMG]

    De enige van de 4 die op dit punt aangetast lijkt te zijn.
    [​IMG]

    Deze oogt geheel schoon en droog.
    [​IMG]
     
  2. De verstuiver zal je doorgaans niet hoeven te vervangen. Je moet alleen weten wat voor substantie het is. Is het verkoold dan is het diesel met roet dat lekt. Is het vloeibaar dan is het olie. Als ik je verhaal lees, lijkt het op olie.

    Lees dit is door:
    http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=14204&highlight=verstuiver&page=2

    Dat dunne buisje is de hogedrukleiding, als die nat is vervang die dan preventief. (al ziet het er niet echt schokkend uit).

    Als het olie is zal de de afdichting tussen de kleppendeksel en de verstuiver lekken. Dan moet de verstuiver eruit en moet je de kleppendeksel schoon krabben en een nieuwe keerring plaatsen.

    How to:
    http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=47&t=12224

    Vaak blijft het dan nog lekken, de oplossing is dan alle verstuiver eruit. Kleppendeksel eraf. Dan schoonmaken, de kleppendeksel kitten en er weer op. Alle verstuivers terug plaatsen met nieuwe keerringen en brandplaatjes.

    Hoop dat je hier wat aan hebt.
     
  3. Ik had bij één verstuiver die zwarte smurrie op het kleppendeksel rondom waar de verstuiver het blok in gaat. Bij een Bovag garage hier in het dorp volgende werkzaamheden voor 630 Euro:
    - Alle verstuivers los, dichtingen, brandplaatje etc vervangen
    - Klepdeksel moest eraf in mijn geval (hoeft niet altijd)
    - Inlaattraject incl. EGR klep volledig gereinigd.

    En nee.... ik stond ook niet te juichen van de kosten. Mijn garage zei wel dat het niet iets waar je al te lang mee door moet rijden.

    Maar het is dus echt niet iets waar je per sé voor naar de dealer moet. Alleen aandraaien van de verstuiver is overigens doorgaans uitstel van executie, de lekkage komt gewoon (en snel) weer terug.

    Zoals hierboven al gemeld, er lopen meerdere topics over. Ik zou gewoon eens even wat garages bij langs gaan bellen voor info over wat er moet gebeuren en kostenschatting.
     
  4. Wat voor motorblok is dat?
     
  5. het is een 1.6 TDCI Focus Wagon. Bj. 2006
     
  6. Hallo ik heb nog even dringen een advies/vraag aan jullie

    Ik bij bij de Dealer geweest in Den Haag. Zij hebben mijn auto nagekeken en geconstateerd dat mijn verstuivers allen goed zijn. Alleen de brandringetjes van 1 of 2 lekken en zouden dan het beste gelijk allemaal vervangen moeten worden.

    Als zij dit gaan doen, dan moeten ook alle bijbehorende leidingen vervangen worden aldus de dealer. Dus de totale kosten voor enkel het vervangen van de brandringen en de leidingen zou mijn totaal incl BTW 750 euro gaan kosten.

    Nu is mijn vraag, is dit niet een astronomisch hoog bedrag voor deze reparatie? Als ik lees dat iemand in een andere topic ook de EGR heeft laten reinigen erbij e.d??

    Nu was de dealer (betrokken monteur) wel zo dat deze de chef van de werkplaats had geadviseerd om de reparatie nog niet uit te laten voeren, omdat het in zijn ogen allemaal nog niet zo heel erg was. Maar op het forum lees ik ook wel weer dat het schade kan opleveren als je er mee door rijd. Ik rij zelf op 10 dagen circa 1000km en ga begin september voor 3 weken door Zuid Frankrijk rijden met de Focus.

    1 is het dan niet raadzaam om het toch te maken
    2 is dit bedrag normaal
    3 eventueel andere adressen bekend?

    alvast bedankt,

    jordy
     
  7. #7 foxbat, 16 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 aug 2010
    750 Euro is belachelijk veel geld voor brandplaatjes vervangen bij je verstuivers. Dat is alleen een realistisch bedrag indien het kleppendeksel eraf moet. Vraag eens rond bij een aantal bovag-garages bij je in de buurt die een goede naam hebben. Alleen brandplaatjes vervangen moet met max. een derde van de kosten bekeken zijn.

    En ja......IK zou het vóór de vakantie doen. Als je te lang doorrijdt kunnen je verstuivers flink vast gaan zitten met risico op breuk.
     
  8. Hoi Jordy,

    1-Poe...als de injector zijn werk binnen in de motor goed doet is het niet zo erg.....maar als hij een slechte inspuiting heeft/krijgt dan heb je kans op een verbrande zuiger met de drukken waarmee een moderne motor werkt tegenwoordig dus dikke motorschade!
    2-Alle reparaties bij dealers vind ik duur als ik dat overal allemaal lees.
    3-Heb zelf ooit een gloedje nieuwe Focus blok gekocht bij www.csn-engines.nl toen ik een gat in mijn blok had....probeer daar wat te weten te komen! Neem aan dat zij ook in verstuivers / injectors doen.

    Suc6
     
  9. Vandaag is de auto bij een andere Ford garage nagekeken.

    Wat ze in DH zeiden klopt wel en niet. Dat het niet zo erg was en nog wel een tijdje mee kon doorrijden is in ieder geval niet zo, want het oliepeil stond kritisch laag!

    Nu blijkt dus dat de lekkage zoiezo dus de olie is. En dit lekt weg vanuit het kleppendeksel oid. Deze moet gedemonteerd worden, alle pakkingen die men tegenkomt worden vervangen en dus ook de brandplaatjes en hoge druk leidingen.

    Omdat het kleppendeksel er pakkingen vervangen dienen te worden zou het dus ook noodzakelijk zijn dat ook mijn distributieriem gedemonteerd wordt. Door het demonteren kunnen er beter meteen een nieuwe op zetten en dat kost mij dan 300 euro.

    Maar bij de ford een nieuwe distributieriem plaatsen kost volgens mij rond de 300 of 350 euro? Nu zijn ze al zover in de motor en kost het alsnog 300 euro in dit geval (dit is wat men er voor berekend). Nu is mijn vraag. Als je dan toch al zo ver in de motor zitten, is het dan een reeel bedrag om te mogen vragen voor vervanging? Lijkt mij dat die riem geen ******* kost, maar dat het meer arbeidsloon is dat de prijs drijft.

    Totale kosten 1050 euro. Is dit voor dit soort werkzaamheden normaal?

    Alvast bedankt
     
  10. Olie peilen als je dit soort lekkage ziet gebeuren is natuurlijk wel één van de eerste dingen die je zou moeten doen. Verder, deze reparatie kun je natuurlijk ook bij een gewone BOVAG garage laten doen. De uurtarieven liggen daar allicht lager, dat flashy pand van de dealert moet natuurlijk ook betaald worden.
     
  11. Snelle reactie aub

    Ik heb net te horen gekregen dat het totaal 1150 gaat zijn.

    De auto zou na binnen 1 dag klaar zijn, want volgens de balie zouden ze het onderdeel wel bij een dealer vandaan halen als zij het niet zouden hebben.

    Nu 2 dagen later is de auto nog niet klaar? En zou dit pas morgen zijn.
    Dat is dus 3 dagen ipv 1? Maar goed.

    Nu heb ik direct mijn vraag/verbazing voorgelegd telefonisch over de kosten voor vervangen van de distributie. De kosten daarvoor zouden dus bij navraag standaard incl alles € 292 euro zijn. Exact de kosten die ik nu ook moet betalen. Echter heb ik uitgelegd dat ik dit niet begreep, omdat er voor reparatie van het olielek een kostenfactuur was opgemaakt van 1050 euro. Hierbij zouden ze alle pakkingen e.d. vervangen. Zoals gezegd moet ik nu 292 euro betalen omdat ze de distributie moesten loshalen. Die werd dan direct vervangen?

    In mijn optiek zit je dan al op minder uren werk als dat je de vervanging van de distributie van start tot einde zou doen door de reparatie aan het blok zelf. Ze waren al bij de distributie, maar moesten deze verwijderen om er achter te komen. Dus in mijn optiek blijft vaststaan dat de totale kosten niet in verhouding staan toch!

    De medewerker aan de telefoon zij: '' ik mag mij hier niet over uitlaten meneer''??. Maar morgen kunnen we het er wel over hebben en bekijken hoeveel uur voor het een staat en voor het ander?

    Sta ik in mijn recht als ik niet de totale kosten voor de distributie wil betalen? En hoe zit het met het recht op reclameren als ik een afspraak heb voor 1 dag reparatie en dit er nu 3 zijn. Er werd mij namelijk verzekerd dat hij met 1 dag klaar zou zijn en nu heb ik een hoop moeten regelen om op mijn werk te komen. Daar ik daar de auto voor nodig heb normaliter.

    HOOP OP EEN SNELLE REACTIE>>>Evt een monteurservaring?..

    Alvast bedankt,

    jordy
     
  12. als eerst hierboven benantwoorden
    nee tegen jouw is duidelijk gezegt dat 1050 gaat kosten
    nu ze d-riem er af hebben gehaalt hadden ze eerst door moeten bellen
    echter een dealer wist en kon zien dat deze eraf moet
    dus je mag verwachten op korting omdat het niet de afspraak was
    maar betalen zal toch moeten

    op de eerste foto's zie ik dat het een dv6 is van peugeot
    dat ford een andere naam heeft gegeven moeten ze zelf weten
    http://www.autanet.cz/artphotos/ecfaa6253c0b0c401e4e1850c6302b5d.jpg
    het is bekend dat bij de dv6 en dv4 (wel is waar een stuk minder maar toch)
    dit probleem heeft

    hiervoor moeten inderdaad eerst verstuiver aandraaien
    meestal met zwarte troep eronder wil niet helpen en zal direct schoongemaakt mogen en moeten worden
    zo uit mijn hoofd 400euro ex bij de dealer
    kleppendeksel is moeilijk begrip bij deze
    je hebt er namelijk twee
    kleppendeksel op de kleppendeksel wiel weleens lekken (deel waar je olie in gooit)
    deze kun je simpel rubber vervangen en hopen dat het opgelost is
    orginele kleppendeksel zit met vloeibaar pakking
    nog niet meegemaakt dat deze lekt maar kan
    hiervoor zal inderdaad d-riem er af moeten
    meestla kom je er al door de kleppendeksel ring te vervangen en de inlaatbuis alle 8 0-ringen te vervangen

    tevens is gloeibogie bij 120.000 wel aan de buurt ivm storing
    egr moet geeft vaak ugr inleren in storing lijst
    achterste hitteschild van turbo wil los komen en zal moeten vervangen worden
    hitteschild alleen is 60euro en vervangen komt op 280 aan arbeid
    dit ivm complete roetfiter eronder uit moet
    roetfilter wil ook wel eens roet lekken en zie je bij turbo
    set ringen ervoor kosten 40euro

    het ergste is dat bij deze motoren carterpan vaak gaan lekken
    deze zullen opnieuw afgekit moeten worden
    als je het geluk hebt zoals bij ons moet de pan voor een 2 of 3 keer gedaan worden
    ivm verkeerde kit gebruikt
    helaas zijn er mensen die ze zo vast zetten
    of vloeibaarpakking in de gaatjes komt dat bouten afbreekt
    dan kun je lekker boren en opnieuw tappen

    laatste keer dat ik dat heb gedaan heb ik 2 keer een m6 draad opnieuw kunnen tappen en 1 keer m7
    in totaal waren dus 3 bouten afgebroken met alleen verwijderen van de caterpan

    hoop dat ik genoeg gel#lt heb
    helaas(of gelukkig) zie ik deze motor elke dag minimaal 2 keer
    ze zitten in zoveel wagens dat de motors gedroomd kunnen worden
    dat krijg je als je bij peugeot werkt
     
  13. De auto is klaar.

    Er is naar zeggen echt veel gedaan.
    Ik heb wel gereclameerd over die riem. Daar heb ik nu ipv 290 euro een schrale 220 euro voor moeten neerleggen? Ik had dit nog wel erger op de spit kunnen drijven, maar kennelijk zat er toch nog voor 100 euro arbeidstijd aan.

    Ik had idd begrepen dat dit een Peugeot motor betreft met dit euvel.
    Nu heb ik een totaal van 1120 euro betaald, maar de dealer had de auto wel netjes door de wasstraat gehaald. Ze hadden kennelijk verwacht dat ik ging reclameren of dit is gewoon standaard vanaf 1000e uro:cheer: De reparatie heeft overigens 3 dagen geduurd!

    NU NOG EVEN DIT!!!!!!!!!!

    Ik heb de auto de garage uitgereden en ben naar huis gegaan. Ik ben vandaag met de auto gaan rijden en nu zit er een geluid dat uit het motorhuis komt. Dit geluid heb ik nog nooit eerder gehoord en is echt hoorbaar nadat ze de reparatie hebben uitgevoerd. Het is te vergelijken met een ''rrrrrrrrrrrrr'' dat is frequentie toeneemt naar mate ik meer toeren maak. Stationair is het hoorbaar en het lijkt te komen vanaf de locatie waar de distibutie zit, dus onder het kleppendeksel zegmaar. Na het koppelen hoor je het ook en zelfs bij snelheden tot 60 km/u. Zelfs mijn vrouw kon het horen?

    Nu denk ik. De :ford:monteur heeft toch een testrit gemaakt???? Die moet als geen ander dit hebben kunnen horen. Ik ga a.s. maandag direct bellen want vrijdag ga ik op vakantie. Maar ik ben een beetje bang voor de uitslag......

    Misschien mag ik niet op de zaken vooruit lopen, maar net als bij mijn VW had ik zoiets ook al eens. Toen werd er gezegd.....nee meneer dit is echt iets anders en heeft niets met de uitgevoerde reparatie te maken. We kunnen het maken, maar dan kost het ...... Maar goed, dit is afwachten. Hoe kan ik aantonen dat het geluid veroorzaakt is na de reparatie? Onder garantie nogmaals de motor opengooien of onderzoek doen lijkt mij zeker.

    Kan dit het hitteschild zijn? Rij voor mijn werk Mercedes en daar had ik ook wel eens een trillend hitteschild. Ik had wel het idee dat dit meer blikkerig klonk en nu is het geluid uit de motor van de FOFO toch meer een donkere rrrrrofel.
     
  14. Bij mij is de dezelfde reparatie gedaan (2x!! garantie:lol::rock:), was de beugel over de brandstoffilter afgebroken (vierkante box rechts van het blok). Het zou natuurlijk ook een hitteschild kunnen zijn of iets anders. Zou lekker terug gaan, als je zo'n bedrag hebt uitgegeven moet het gewoon weer goed zitten. Je kan het aantonen door zo snel mogelijk terug te gaan, anders heb je de schijn tegen.
     
  15. Auto gaat vandaag einde van de dag naar de garage voor onderzoek. Hoop dat ik hem dan woensdag weer terug heb?

    Ben benieuwd wat het is in ieder geval. Blijf het toch echt ongelooflijk vinden dat men dit niet heeft gehoord of genegeerd heeft bij de proefrit na reparatie. Zelfs een leek dat dit horen?

    Maar goed, keep you posted.
     
  16. Laatste bericht.

    Het geluid was tijdens het onderzoek niet meer aanwezig aldus de dealer. Auto met raar motorgeluid weggebracht. Na enige tijd gebeld en bleek dat ze niets hadden kunnen constateren?

    Bij afhalen een proefrit gemaakt met monteur, geluid was idd weg?
    Nou er zal wel een duiveltje in de focus gezeten hebben of het was nog iets van koolaanslag dat nu weggebrand is o.i.d:schater: Nou in ieder geval hoe het ook kan....het geluid is weg en de motor is nog steeds droog zonder lekkage.


    GEMIDDELDE VERBRUIK NA 200 km = nu......1 op 4.3/100!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Dat is wel bizar toch? Zal wel iets onvoordeliger zijn als de bc zegt, maar dan nog is dit veel beter dan de 6.2 die ik lang had!!;)\

    thnx for jumping on topic!
     
  17. Net terug van vakantie.

    2x motorsysteemstoring gehad na de reparatie. Op de terugweg naar huis plots een hele hoge fluittoon uit de motor bij accelereren. Blijkt nu dat de turbo een lekje heeft. Hij functioneert nog wel, maar gaat vast nog erger kapot.

    Kostenindicatie 15 a 1600 euro!! bij de dealer. Elders na info nieuwe turbo voor Netto 600 en inbouw 4 a 500. Dus al 400 goedkoper als de dealer. Waarschijnlijk toch door de lekkage?? of door de reparatie gekomen.

    In ieder geval, ik denk er sterk aan om de focus te weg te doen. Ook nog nieuwe banden, remblokken en schijven en een grote beurt moeten de auto gegeven worden. Totaal dus circa 2500 of meer!

    Wat vinden jullie. Ik lees echt overal dat het 1.6 TDCI blok een *** blok is met heel veel problemen! Wat is jullie advies nu. Denk er over om wellicht toch weer een VW te nemen. Aanschaf is ook duurder, maar een turbo vervangen kost me dan maar 350 euro.

    Is dit een commonrail kwaaltje of niet?
     
  18. #18 kolere, 27 sep 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2010
    Ik zou ook de auto weg doen denk ik, ligt ook aan de km-stand maar die zal wel rond de 160.000 zijn, alleen 350 euro voor een turbo vervangen bij een VW kan ik toch moeilijk geloven. Zeker niet bij een commonrail VW. Een simpele turbo is al snel een stuk duurder dan 350 euro alleen al in de aanschaf. Verder heb ik geen ervaring met VW maar uit veel testen blijkt de 2.0 tdi een tamelijk slecht blok te zijn. Ik zou eerst goed onderzoek doen op fora etc. als je een ander blok (auto) neemt.

    Maar wat is er lek aan de turbo? Vaak komt er teveel speling op een turbo, maar een lekkage is vaak een pakking oid dat kost toch niet 1600 euro. Inbouwen van een turbo is erg makkelijk bij dit blok omdat die mooi aan de voorkant zit, dus vind het een pittige prijs.
     
  19. Nee, bij de VW was het een normale TDI, had de bon nog opgezocht en het was 350.

    Dit kost mij of 900, of 1500 met alle slangen, buizen en andere zaken er weer bij omdat er anders weer andere problemen zouden gaan komen. In de turbo zit een klepje en in dit klepje zit een gaatje of lekje die de hoge fluittoon geeft bij het rijden/acceleren en ontkoppelen.

    Er is mee te rijden overigens, maar zal verder kapot gaan.

    Als iemand het voor minder kan wil ik nog wel een overweging maken, anders...
     
  20. die 350 euro zal vast een 2e handse turbo zijn geweest want een nieuwe turbo met inbouw vindt ik dan wel heel goed koop.
     

Deel Deze Pagina