1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

lekkage kofferbak ford focus ecoboost hatchback 2012

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door siebrand, 10 okt 2020.

  1. hallo mensen
    Doordat er al zoveel is geplaatst over lekkage zie ik door de bomen het bos niet meer.Het gaat om het volgende.
    Ik heb al eerder lekkage gehad in mijn kofferbak .dit heb ik verholpen door de 4 roosters achter de bumper af te kitten.Ging een hele tijd goed .Recentelijk had ik weer lekkage en heb de bumper er weer afgehaald en de 4 roosters vervange door rvs plaatjes en zeer goed schoongemaakt en afgekit.ook heb ik toen die witte plastic dingen eraf gehaald want die zitten een beetje in de weg.En er weer op gepopnageld.
    maar hij lekt nog steeds in de kofferbak.Ik heb nu een zijpaneel in de kofferbak eraf gehaald en ik zie dat daar ook water .Hij lekt dus ook nog ergens anders meer van boven.
    Waar komt die lekkage vandaan? het gaat dus om een hatchback
     
  2. Waarschijnlijk de naad bij het scharnier.
     
  3. Ik zal die naar ook eens kitten .bedankt
     
  4. Ik heb ook een lekkage nu bij mijn Focus station 2013. Sowieso niet veel geluk gehad eerste weken na aanschaf. Eerst lambasonde, toen knopje voicespraak wat niet werkte en afgelopen weekend ontdekte ik lekkage.

    De ramen besloegen heel snel dus ging even zoeken. Wat blijkt; water bij reservewiel, stoffe mat kofferbak nat. Zelfs bekleding zijkanten weggehaald en ook bij elektra achterlichten nat. En het isolatiemateriaal van de wielkast was doorweekt.
    Even verder gezocht, onder de achterbank en onder de matten achterbank ook vochtig.

    Auto staat nu weer bij verkoper................zucht

    Gaat iemand bij geruststellen dat het nog goed komt met mij aankoop...? :)
     
  5. #5 Berlin, 16 dec 2020
    Laatst bewerkt: 19 dec 2020
    Wat vervelend, ik heb deze lekkage ook gehad, zit achter de achterbumper onder de achterlichten. Daar zitten een paar gaatjes welke van binnenuit dichtgezet zijn met tape of zoiets, dit laat los. De achterlichten demonteren, achterbumper eraf, dan de gaatjes dichttapen of kitten.

    Mijn Focus is een wagon.
    Ik heb daarna (tot nu toe) geen lekkage meer gehad (vorig jaar gedaan).

    Succes.
     
  6. Misschien heb ik een optie wat het bekijken waard is... Ik ben ook al even op zoek naar een plek waar het water vandaan komt voor mijn C-Max. De opties die ik al geprobeerd heb zijn de lampen voorzien van een goeie pakking en zwarte kit rond de gaten. Alle naden waar ik bij kon gekit met blanke polymax en de rubber strip volledig in de kit gezet en weer opnieuw gemonteerd. Helaas blijft er water binnen komen.

    Tot ik afgelopen week de klep over deed en er een plons water achter de kunststof delen van de klep zelf vandaan kwam. Bingo!! Wat bleek, na lang YouTube afstruinen kwam ik een paar filmpjes tegen dat de dakspoiler wel een de oorzak kon zijn.

    [​IMG]
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Er bleek een doorvoer er maar half in te zitten. Geen idee hoe lang dit al zo zat maar er kwam genoeg water door naar binnen. Daarnaast werd er aangegeven dat de pakkingen van de bevestigingspunten uitdrogen en gemakkelijk water door kunnen laten. Zekere voor het onzekere genomen en alles goed in de Shell Texopalthe gezet. Ideaal spul, voor het mooie ie het iets te koud maar het kan zowel droog als nat aangebracht worden. Tip, zorg dat je handschoenen aan hebt en een fles wasbenzine en voldoende doekjes in de buurt...

    [​IMG][​IMG]

    Nog niet getest maar heb goede hoop dat het opgelost is hiermee. Valt me wel op hoeveel auto's er last hebben van lekkage, toch wel bijzonder van zo'n gerenommeerd merk. En niet op één bekende plek maar meerdere plekken waar het waren binnenkomt en de boel flink laat beschimmelen. Ik ga binnenkort met een Bissell spotclean pro aan de gang om de bekleding en het tapijt te reinigen. De geur is al minder maar wil het gewoon goed schoon hebben, zit er met het hele gezin in en ook met jonge kinderen. Als het straks allemaal droog is gaat het lekker stuiven en lijkt me niet zo goed voor je gezondheid.

    Hou jullie op de hoogte of het probleem hiermee echt is opgelost.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  7. Bedankt voor het delen. Inmiddels is mijn auto terug. Ze hebben bij de garage alle rubbers nagekeken, alle afwateringen nagekeken en aantal vervangen. Ook hebben ze alle naden (vooral plaatwerk tussen dak en kofferbak) opnieuw gekit. Het heeft al flink geregend en moet zeggen de auto blijft droog (komt geen water in). Wel af en toe nog snel dat de achterste ramen beslaan. Maar misschien moet het vocht er nog gewoon even uit.
     
  8. Het zou mooi zijn als je er op deze manier van af bent. En ja, met deze temperaturen duurt het wel even voordat je van al het vocht af bent. Af en toe een ritje met de kachel op standje kernreactor en de ramen open wil helpen. Ik heb laatst een straalkachel kunnen lenen van iemand en die er een paar uur in aan gehad. Raam op een kiertje zodat de damp er wel uit kan en dat scheelde al enorm! Ik wil die van mij nog reinigen maar dan ga je er een hoop vocht aan toe voegen en zie dat nu maar eens kwijt te raken, komend voorjaar maar eens aan beginnen.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  9. :schater: wij zeggen altijd, standje sambal maar dit is ook een leuke.

    met een goede extractor zuig je het meeste vocht weer op.
    maar in het voorjaar of zomer is wel makkelijker en kun je eventueel de stoelen er uit halen en in de zon laten drogen.
     
  10. Vanavond de grote test gedaan door de tuinslang op de achterkant van de auto te zetten... De klep is gefixt maar de lekkage is er nog... Er lag nu water op het kunststof paneel tussen de c en de d stijl. Jammer joh...!! Na wat verder speuren zou ik met bijna 99% zekerheid willen zeggen dat de oorzaak onder de zwarte strips zit. Heb al meerdere posts gelezen dat er scheurtjes in de originele kit laag zaten. Sta er versteld van hoeveel water er binnen kwam. Alle andere naden, zichtbaar als de klep open staat waren ondertussen al gekit een maand geleden en kan ik denk ik wel uitsluiten. Hetty water komt ook vanaf een hogere plek, kan niet anders dan het dak zijn.

    Nu de hamvraag, kunnen ze los en kan ik ze opnieuw gebruiken? Of heb ik nieuwe nodig? Zo ja, dan haal ik die graag vooraf zodat ik alles in een keer af kan ronden. Als iemand een artikelnummer weet of mij kan aanraden waar ik deze het beste kan halen dan ben ik je zeer dankbaar.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  11. #11 Barca, 7 jan 2021
    Laatst bewerkt: 7 jan 2021
    Ik herinner me n.a.v. dit topic dat ik dit ook heb gehad. Ik heb mijn WhatsApp berichten er op nagezocht en 11 januari 2020 was m'n Ford Focus 1.0 Ecoboost van mei 2012 bij de garage. Dat was een Bosch algemeen autobedrijf. Zij hadden de issue voor nog geen 100 euro opgelost. Iemand anders schreef het hierboven ook al maar de lekkage kwam ergens bij de achterlichten vandaan.

    Het was bij mij vooral erg nat onder de achterstoelen trouwens, dus als je die naar voren klapte kon je het erg goed zien. Het was aan het schimmelen heel fijn.
     
  12. Vandaag de sierstrips in de regengootjes op het dak er uit gehaald. Zag er een beetje tegenop omdat ik ze niet wilde slopen... Eerst maar even bij de dealer nagevraagd wat ze per stuk kosten. [emoji1623] €107 inclusief BTW per stuk... Die willen we dus niet slopen!! De eerste 40 cm kwam erg makkelijk los, daarna met een grote platte schroevendraaier met een verflatje er tussen de rest van de strip voorzichtig beetje voor beetje losgewrikt. Viel me niet tegen, na 5 minuten waren beide er af.

    [​IMG]

    Daarna de plak resten verwijderd met een handige rubber schijf op de boormachine. Het is een caramelschijf maar niet een die je misschien gewend bent. In nog geen 10 minuten volledig schoon van lijm resten. Dit zijn 5 dunne rubberen flexibele schijven en past mooi in het gootje. Als je ooit strips of stickers van de deur wilt verwijderen, investeer in een schijf!!!

    [​IMG]

    Hierna zag het er zo uit. Zoals goed te te zien, een hoop kleine scheurtjes in de kit.

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Alles goed schoongemaakt en ontvet met wasbenzine. Hierna de naden in de Shell Texopalthe gezet, tip doe handschoenen aan... Het is super spul en kan zowel droog als nat aangebracht worden. Maar zie het maar eens fatsoenlijk van je vingers te krijgen. Patroon vooraf een tijdje op de verwarming gelegd, deze tip elders gelezen op het forum. Beide kanten een rilletje kit en met een kwastje met wat wasbenzine glad gestreken. Komt toch weer een sierstrip overheen dus hoefde geen schoonheidsprijs te krijgen. Zag ook bij de voorruit dat er bovenin een randje open stond en meteen maar schoongemaakt en voorzien van deze kit.

    Helaas een paar buien tussendoor en geen foto's meer gemaakt van het eindresultaat. Voor vannacht de goten afgeplakt met transparante tape. Heb nare ervaringen met ductape, die kan de lak lostrekken, zelfs na 1 nachtje. Het zal misschien wel even duren voordat het droog is door de kou. Maar hopelijk is dit dan het kantelpunt dat de lekkages voorbij zijn.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Benieuwd of het nu verholpen is Nick,

    Bij mijn recent aangeschafte focus dus hetzelfde probleem, 5cm water rondom het reservewiel en de zijpanelen beschimmeld.
    internet en youtube afgestruind en vervolgens toch maar alles eraf gehaald, dwz bumper achterlichten en bekleding deels.
    alle roosters eraf en afgekit(isolatie erachter was doorweekt), doorvoeren van de achterlichten goed opnieuw afgedicht en weer alles op zn plek. Vanmorgen gecheckt na een nacht met veel regen en de linkerkant is nu droog echter de rechterzijde nog steeds water :-(
    Na grondigere inspectie geconstateerd dat het van hoger dan de aansluiting vh achterlicht kwam, het eerstvolgende punt daarboven is de bevestiging van de "uitzet schokbrekertjes" vd kofferbakklep. die dus losgehaald en in de kit gezet(vervang ik nog weleens met iets beters). daarboven ook voor de zekerheid maar een uitgedroogde naad gekit en tevens de daksierlijsten eraf gehaald maar daaronder zit eigenlijk niks wat kan lekken dacht ik totdat ik dit las........
    Mocht het nu dus nog niet opgelost zijn dan ga ik verder met de doppen bovenop zoals Nick beschreef alsmede de dakgoot en blijkbaar alle naden die uitgedroogd lijken te zijn... En anders maar goudvissen kopen.
    Ik moet zeggen dat ik het niet kan bevatten dat 1 type auto op zoveel plekken problemen met lekkage op kan leveren, het enthousiasme van de aanschaf is er op dit moment in ieder geval wel vanaf, hopelijk komt dat wel terug nadat alle andere euvels ook verholpen zijn.(lekke koplamp, grill shutter defect, schokken/inhouden in zn 3, los zittende portierrubbers)
    p.s. geen idee hoe ik hier foto's in moet voegen, zodra ik dat weet voeg ik er een aantal toe.
     
  14. Ik wel. Heb een smart roadster die moeten binnen staan of onder overkapping als het regent zo lek zijn die als ze uit de fabriek komen
     
  15. Waren de eerste Focus CC's ook niet allemaal zo lek als een zeef.
     
  16. @Menno z

    Balen dat je zoveel water in je auto hebt!! Vermoedelijk heb je net als bij mijn auto op meerdere plekken last van binnenkomend water. Zoveel water zal niet alleen door een haarscheurtje in de kit kunnen komen, hoewel het nog best rap gaat. Uiteindelijk is het bij mijn C-Max opgelost, zelfs nu met de heftige buien, dat is een goeie test na de droogte van de afgelopen weken.

    Ik heb uit voorzorg de kitnaden nog een keer van een laagje texophalte voorzien en uiteindelijk bleek het meeste water uit de ventilatie roosters achter de bumper te komen. Na wat avondjes met de tuinslang op de auto realiseerde ik me dat het boven goed zat maar hoe lager ik kwam, er bleef maar water binnen komen. Toen de stoute schoenen aan getrokken en de bumper verwijderd. Was even wat werk maar uiteindelijk resultaat.

    [​IMG][​IMG]

    Ik hoop dat dit een oplossing biedt voor je. Zou mooi zijn als je het voor de winter op weet te lossen en het vocht er fatsoenlijk uit kan krijgen. Ik heb de auto onlangs met een grondige reiniging weten te ontdoen van schimmels en geurtjes. Was even een investering maar zeker de moeite en kosten waard!

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  17. Als je van onderen tegen die koker kijkt waar het beluchtings rooster zit zie je een plastic dop die kun je of eruit laten,kan eventueel lekkend water eruit of “en dat heb ik gedaan” een gaatje boren (5 mm of zo ) in de plastic en de dop er andersom van binnenuit in drukken dan blijft er ook maar weinig water achter
    En kan het in ieder geval niet meer naar binnen lopen
     
  18. Ik zou persoonlijk wel de bron van de lekkage proberen te vinden, liever vocht buiten houden dan het toch binnen laten en er uit laten lopen. Als je pech hebt loopt het toch nog via ene ander stroompje naar een punt waar het niet weg kan en ben je nog zuur... Had zelf ook een gaatje in de koker gemaakt maar ondanks dat bleef ik water houden.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  19. @Crafter

    die roosters heb ik dus allemaal al dichtgekit, en tevens de doorvoeren achter de achterlichten. Op de hatchback zitten twee roosters per zijde overigens.
    Ik heb vandaag nog niet gekeken of de overige reparaties effect gehad hebben, fingers corssed.
    Ik voel een lidmaatschap aankomen zodat ik fotos kan gaan plaatsen :-)
     
  20. @MennoZ Water is noodzakelijk voor veel dingen in het leven, echter niet voor je auto waar je het niet zou verwachten. Ik ben flink aan het puzzelen en denken geweest om dingen uit te sluiten. Beste optie is om van boven naar beneden alles af te gaan waar mogelijk water door zou kunnen komen, met de tuinslang er een minuut of 5 een lichte regen op laten vallen en zien of je nieuwe druppels ziet. Desnoods hemeltje er uit (let op de airbags) en goed letten op afloop en gootjes onder je dak. Soms komt het pas op een lager punt aan het licht maar stroomt het er al hoger in.

    Vandaag Abo afsluiten is volgens mij 50% korting [emoji4] voor de rest van het jaar. Ik heb het er al lang uit met alle adviezen en tips en onlangs wat verkocht...

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     

Deel Deze Pagina