Lekkage koelvloeistof plus de verwarming die dan ineens kouder wordt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Caatjetruf, 7 dec 2021.

  1. Goedenavond,

    Ik zit af en toe op het forum en heb zelf een Ford Focus C-Max 1.6 TDCi uit 2007 met 109 pk. Sinds een tijdje lust deze C-Max behoorlijk wat koelvloeistof. Afgelopen zomer hield de auto tot 2 keer toe ineens in en reed steeds minder hard. Waarna ik stopte, onder de motorkap keek en zag dat het koelvloeistof reservoir beneden de Min stond. Ik heb altijd koelvloeistof in de auto als reserve, dit bijgevuld en de auto liep weer prima. Sinds kort is het natuurlijk een stuk kouder buiten en nu merk ik dus ook dat de kachel het niet ineens niet meer goed doet en koud wordt of blijft. Ga ik dan onder de motorkap kijken, dan is inderdaad het reservoir weer leeg en staat onder de Min. Ik moest eerst eens in de paar 100 km bijvullen, inmiddels heb ik afgelopen week al 4 liter flessen in het reservoir gedaan en loopt het heel snel weer leeg. De auto heeft geen witte rook achter de auto bij het optrekken, er zit geen rare smurrie onder de oliedop, dus geen tekenen van een lekke koppakking. Wel heb ik voor de zomer 3 vestuivers moeten laten repareren, omdat deze het niet goed meer deden, de garage heeft het opgelost door er ringetjes onder te leggen en daardoor de reparatie niet al te duur uit te laten vallen, al met al nog steeds een dure reparatie. Vorig jaar had ik 1 verstuiver en het additief tankje laten repareren en was het 450 euro, dit keer was het 350 euro voor het repareren van 3 verstuivers. Geen idee of het iets met de koelvloeistof te maken kan hebben. Ik heb al gekekenn zelf maar kan niet goed zien waar er eventueel een lek zit, mijn vader zag afgelopen zaterdag heel gestaag druppels vallen terwijl de motor liep. Mijn broer dacht de waterpomp te voelen en dat die lek is, maar die zit in de motor dus die kan je in principe niet zo voelen en ook niet of die lekt. Ik denk eerder dat er een slang lek is naar het thermostaathuis, gezien de motor zelf niet gauw protesteert tenzij ik te lang doorrijd zoals van de zomer en omdat de kachel binnen in de auto als eerste laat merken dat de koelvloeistof weer op is in het reservoir. Wie of wie weet wat het kan zijn. In de auto zijn de ramen ook wat vettig en je ruikt af en toe een rare lucht, zoals toen de verstuivers nog kapot waren, toen rook het ook raar in de auto.
     
  2. Lekke koppakking, gegarandeerd. Of er moeten plassen KVS onder je auto liggen.
    Of het oorzaak of gevolg is van je warmloper van de zomer durf ik niet te zeggen.
     
  3. Als je zoveel bij moet vullen dan hier het er ergens uit komen in stoom of vloeibaar.

    waterpomp zit van buitenaf op het blok geschroefd als die lekt komt het onder de auto te liggen.
    Ik zou zeggen doop je vinger in de lekkende vloeistof en voel, koelvloeistof vloelt een beetje vettig en ruikt zoetig probeer maar met nieuwe uit de kan
     
  4. ik denk dat er haarscheurtjes in je KVS tankje zitten, je kan 'm redelijk eenvoudig losmaken en draai 'm dan eens om en kijk naar de onderkant.
     
  5. ligt er geen natte plek op straat? of kun je dat niet zien? probeer anders eens op een droge dag na een stuk rijden een stuk karton onder je motor op straat te leggen, zie je druppels sneller op. dan weet je ook aan welke kant het lekt en weet je al wat meer
     

Deel Deze Pagina