Clubdag 2021

Hij komt er weer!! Hele grote kans dat dit jaar de clubdag voor de leden weer georganiseerd kan worden op 11 september.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage koelmiddel airco

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door meteor, 14 jun 2020.

  1. Het is inderdaad een 1.6 tdci uit 2012.
    Nee hij is (nog) niet helemaal leeg. Ik heb de eerdere berichten nog eens teruggelezen. Ergens zit dus een lek. De leidingen zien er eigenlijk nog goed uit.
    Dus ik gok op compressor of verdamper. Dat laatste lijkt mij een drama om die eruit te moeten halen.
    Het rijden zonder airco vind ik eigenlijk niet te doen. Het zal wel met de schuine stand van de voorruit te maken hebben maar de auto is erg warm.
    Het is ook niet zo dat ik de kosten van de reparatie er niet voor over heb. Maar ik heb slechte ervaring met mijn vorige auto, een Mazda 6.
    Daar is uiteindelijk voor meer dan 5 duizend euro aan gerepareerd wat het achteraf gezien zeker niet waard was.
    Deze Focus is wel een stuk beter dan de Mazda maar hier beginnen de kosten nu ook op te lopen na een nieuwe koppeling en condensor.
    Is overigens de compressor nog op enige manier te bekijken zonder gebruik van een brug?
     
  2. zonder brug nauwlijks, pomp zit namelijk onderaan aan de voorzijde van de motor.
    lekken van de pomp komt eigenlijk niet vaak voor. Heb alleen gehad dat pomp vastgelopen was of niet juiste druk meer kon leveren gehad.
    Zeer enkele keer was het via de as zelf. Dat geval zou je met uv lamp aan de onderkant van de pomp kunnen zien zitten.

    anders zou het echt worden wegbrengen met stikstof op 10bar zetten en fles eraf halen. zo uur wachten of langer. Tussendoor keer met snuffelaar het meten of je lek kan vinden. staat na meer dan uur druk nog op 10bar dan wordt het echt lastig om de lek te vinden op die manier.
    Met fluor vullen en na goeie week of 2 alles controleren. zo hopen dat je lek kan vinden.

    Bij mij zag ik laast ook dat me condensor op hoekje wat lekte. echter werkt me airco nog wel.
    Alleen ben ik wel achtergekomen dat een peugeot 307 airco velen malen beter werkt dan de mijne. Wordt wel koud maar niet dat ik zeg wouw wat wordt het koud in interieur. Leiding onder motorkap zijn wel koud dan, Daar staat condens op dus wordt toch koud genoeg
     
  3. Bedankt. Beide checks zijn al gedaan en zonder succes. Ik ben er eigenlijk ook zeker van dat de compressor ook gecontroleerd is. Dan blijft eigenlijk alleen over wat je dus vrijwel niet kan zien en dat is dus de verdamper.

    De video op Youtube voor het vervangen van de verdamper bestaat uit 3 delen van een uur (Focus II). Lekkere klus :sick::sick::sick:
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  4. Dat is ook wel een enorme klus inderdaad, dashboard moet er uit dat is al een ding, alles loskoppelen ook, onthouden waar wat moet, dan kachelhuis eruit geloof ik dan kun je er bij, vervangen, alles weer terug plaatsen en dan hopen dat dat het probleem was.
     
  5. Verdamper is, zoals @trucker0werner al zegt, te controleren door het systeem te vullen met een gas en daarna via de ventilatieroosters met een snuffelaar (gasdetector) te kijken of er had vrijkomt. Nog een mogelijkheid is om de verdamper met een endoscoop te bekijken en zien of je ergens resten van de fluo tegenkomt.
     
  6. Bij mij gaf de aico het in april ineens op. Naar de garage en de condensor moest worden vervangen. Duur grapje, maar de airco werkte weer.
    Vorige week was het weer over, geen koude lucht meer. Terug naar de garage, de airco was 'leeg'. Ze hebben hem afgeperst en opnieuw gevuld, nu met een lekvloeistof erbij. Dus mocht ie weer gaan lekken, wat ik niet denk, dan kunnen ze iig zien waar de vloeistof eruit loopt.
    Er is nu niets in rekening gebracht en gratis leenauto, dus dat was heel netjes.
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  7. Ik heb nu de bodemplaat losgehaald om de boel nog eens goed te kunnen bekijken.
    Alles ziet er eigenlijk puntgaaf uit (de rest van het motorruim ook :)). Volgens mij kan de auto makkelijk nog een ton mee...
    Dus geen lekkage te zien. Ik ga vanavond in het donker nog eens speuren met de lamp.
    Nu heb ik twee vragen:
    Waar zit de condenswaterafvoer van de verdamper? Ik kan hem niet vinden.
    Op Ebay staan Duracool 12A navulsets te koop. Zou dat wat zijn? Misschien in combi met een leak stop middel (de lekkage is superklein).
     
  8. #28 Sjaak92, 12 jun 2021
    Laatst bewerkt: 13 jun 2021
    Het vullen van een airco systeem door niet gecertificeerde mensen is verboden in Nederland, en daarmee ook het verkoop van dit soort flesjes. Een lek stop middel toevoegen gaat je enkel een kapotte compressor/aircopomp opleveren... deze kan namelijk enkel gas verpompen. Ik kan je eventueel helpen, ben zelf gecertificeerd en heb een aansluitset voor de auto om deze bij te vullen. Als controle van de verdamper waar je het al eens over hebt kunnen we die dan gelijk controleren met een lekzoeker, deze heb ik namelijk ook. :thumbup: Ik woon zelf in Zoetermeer, laat maar weten als het een optie is!
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  9. Dankjewel Sjaak voor je aanbod, ik maak daar graag gebruik van. Ik stuur je binnenkort een PB. Het zou wel fijn zijn als we als we kunnen meten dat het bijvoorbeeld de verdamper is
     
  10. als je het controleert met uv lamp moet je ook wel een oranje bril op. hierdoor zie je het namelijk nog beter.
    afwatering van de verdamper kan je door middel van interieurpaneel bij de bijrijder verwijderen, sommige zitten aan de zijkant en dan kun je hem van de kachelhuis even eraf halen om te kijken.

    Onder de auto kun je het beste doen, slang komt vaak uit boven de subframe en dan vaak achter een hitteschild die om je uitlaat heen zit. Begrijpelijk dat meeste hem niet tot nauwelijks kunnen vinden.

    zoals sjaak al aangeeft dat duracool flesje mag wettelijk niet. je hebt 0.0 controle op hoe vol je het systeem doet. Tevens is het ook een andere koudmiddel dan wat erin zit. Koudmiddel mixen mag ook niet gebeuren
     
  11. Nou kan je wel vertellen als je hem op 10 bar stikstof druk zet je met een snuffelaar geen lek vind, aangezien deze geen stikstof detecteren. Kun je beter ontvetter of dreft met water in een spuitfles doen en alles af soppen. :thumbup:
     
    bjauto vindt dit leuk.
  12. airco afpersen met formeergas werkt het beste.
     

Deel Deze Pagina