1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage door dakrails

Discussie in 'Algemeen' gestart door FocusRT, 18 sep 2017.

  1. Goedenavond, ik ben een trotse bezitter van een zwarte focus station uit 2011.
    Vandaar er achter gekomen dat ik flinke lekkage heb door vermoedelijk mijn dakrails links achter.
    Kofferbak links, vloer bij achterbank links en vloer bij de bestuurdersstoel zijn zeiknat.
    Garage heeft pas over 2 weken plek omdat het nogal een klus zou zijn.
    Iemand een idee of dit zelf op te lossen is?
    Volgens de garage moet een flink deel van de hemel er uit.
    En iemand tips om dit goed droog te krijgen?
    Vloerbedekking is echt zeiknat.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Wanneer een dergelijke grote lekkage veroorzaakt zou worden door de dakrails moet de hemel ook sporen van water vertonen. Wanneer dit niet het geval is kan de lekkage ook een andere oorzaak hebben.


    Bij alle carrosserie varianten van de Focus 3 is lekkage in de kofferruimte een relatief bekend probleem. Wanneer dit niet wordt opgemerkt loopt het water vanuit de kofferruimte verder de auto in. Dit heeft als gevolg dat de bekleding/tapijt en onderliggende isolatie na verloop van tijd verzadigd zijn met water.

    In verreweg de meeste gevallen wordt de lekkage veroorzaakt door de beluchting roosters die achter de achterbumper zijn gemonteerd. De beluchting roosters zijn in de carrosserie geklikt en dichten af met een rubber/kunststof afdichting seal. In de praktijk dicht dit echter niet goed af waardoor er regenwater tussen de beluchting roosters en de carrosserie naar binnen loopt.

    Het water verzamelt zich vervolgens in de compartimenten waar de beluchting roosters in zijn gemonteerd. Het water kan hier niet meer weg en de hoeveelheid water in de compartimenten zal dus na verloop van tijd steeds groter worden totdat de compartimenten vol zijn en naar buiten overlopen via de roosters. Wanneer dit gebeurd staat er zo'n 10 liter water in elk compartiment.

    De lekkage wordt pas zichtbaar wanneer de compartimenten gevuld zijn met water en tijdens het rijden water in de kofferruimte terecht komt. De compartimenten staan aan de bovenzijde in verbinding met het interieur en de kofferruimte. Tijdens het rijden wordt het water opgestuwd en via hoger gelegen gaten achter de kofferruimte bekleding/isolatie terecht komt. Wanneer de isolatie/bekleding is verzadigd loopt het water verder de auto in. In veel gevallen komt het water in de reservewielbak terecht. Het is niet ongewoon dat deze na verloop van tijd helemaal vol staat.


    Aan de onderzijde van elk compartiment zit een rubber afdichtingsdop. Door deze te verwijderen is eenvoudig te controleren of er water in de compartimenten staat of dat de geluidsisolatie in de compartimenten nat is.

    Dit probleem is vrij eenvoudig op te lossen door de beluchting roosters af te kitten t.o.v. de carrosserie. Hiervoor moet echter wel de achterbumper worden verwijderd.



    Wanneer de bekleding/tapijt en de onderliggende isolatie verzadigd zijn met water is het verstandig om deze uit de auto te verwijderen en goed te drogen. Wanneer je dit niet doet zal de bekleding/tapijt en de onderliggende isolatie nog zeer lang nat blijven. Het kan enorm lang duren voordat deze weer droog is.
     
  3. Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga morgen gelijk even kijken.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina