1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Led koplampen (vervanging H7 lampen)

Discussie in 'Electronica' gestart door Dennis Hondema, 15 mei 2021.

  1. Beste medeleden,

    Ik heb voor mijn vorige auto al een set LED lampjes gekocht ter vervanging van de H7 lampjes. Het gaat hier om een setje 6500k/8000lm. In mijn vorige auto (focus 1 fase 2) paste het net op een dikke olifantenhaar niet in de behuizing. Ik heb het soort lampen met de ventilator achterop en vraag me af of dit gaat werken aangezien ik in de groep op FB van Wish waar lui zitten die vertelden dat de Canbus over de stekker gaat. Dus, iemand ervaring met dit soort lampen en wat doet het met de APK?
     
  2. Ja die van mij kwamen er zonder problemen door maar die zijn van hilox
    Heb ze nu wel vervangen voor xenon
    Vind ik toch net wat fijner

    Mocht je nog een goede set zoeken mijn hilox set is ook tekoop
     
  3. Maar jij hebt trouwens geen lens koplamp
    Dan is led niet aan te raden
     
  4. Officieel mag je geen andere lamp gebruiken in de unit als waar ie voor ontworpen is. Dus als er oorspronkelijk een halogeenlamp in hoort mag je er geen andere lamp in zetten. Althans dat is wat ik overal lees voor de openbare weg. Ze zeggen dat je aansprakelijk kan worden gesteld (en mogelijk niet verzekerd bent...) als je betrokken bent bij een ongeval en dit is ontstaan door jouw verlichting. Kans is klein, dat besef ik ook, maar je zal net zien dat je de Sjaak bent....

    Ik vroeg me dus wel af, aan wie verkopen ze dit dan? Aan de land en tuinbouw sector voor de tractoren en andere grote machines die deze lampen alleen gebruiken tijdens het werk, niet op de weg.

    Ik had het idee om ze voor de Prius te kopen (ook een standaard halogeen unit zonder lenzen), maar zie er om deze redenen dus van af. Risico is me iets te groot... Dan maar in een goeie set halogeen met extra opbrengst investeren aangezien xenon gene optie is voor dit model, niet in NL iig.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  5. Heb hier wel eens een discussie over gehad op een ander forum. Het is een beetje als opvoerspullen voor de brommer/scooter, het mag wel verkocht worden maar niet gebruikt worden op de openbare weg.
    Je ziet op dit moment steeds meer auto's rijden met led verlichting die er niet in hoort, inderdaad in een behuizing die er niet voor bedoelt is. Het is als tegenligger al erg vervelend als het droog weer is maar helemaal als het regent en nog donker is, je ziet echt helemaal even niks meer.

    Vind dat ze daar veel strenger op moeten letten tijdens apk en onderweg en niet waarschuwen maar bekeuren. Mocht er inderdaad een ongeval door gebeuren doordat iemand verblind is geraakt mag het voor mij zelfs een artikel 5 van gemaakt worden, het bewust iemand hinder of gevaar toebrengen.

    Zijn de wegen in Nederland dan zo slecht verlicht dat er steeds meer naar led verlichting gaan ( in mijn ogen vaak niet eens een verbetering maar meer verslechtering omdat je veel meer strooilicht krijgt) of is het een mode verschijnsel, laat dat dan snel weer overwaaien.

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  6. @Crafter en @lepeltje
    Beide gevallen kloppen, in china verkopen ze led lampen voor een euro inc verzendkosten. Het licht wat er van af komt is der mate laag dat het totaal niet aan te raden is.
    Mocht in geval van ongeval het naar voren komen dat de lampen niet goed zijn dan zal dit gevolgen kunnen hebben. Alleen in Nederland is het niet zo dat het verplicht een typegoedkeuring op moet zitten op de verlichting met de apk. Alleen in controle fuik dan wordt door de rdw iets verder naar gekeken en zullen ze dit ook aanhalen. Meer in de zin dat de lamp te zwak is of dat lamp verblindend is.
    De kans is dan op bekeuring van 90-140euro voor verkeerd voeren van verlichting.

    Led lamp is vaak beter als normale lampen alleen sommige auto's hebben automatische grootlicht. of schijnen met hun lampen in plas water recht in je ogen.
    strooilicht kan perfect tegen worden gehouden door projectorlampen te verplichten. reflectorlampen hebben soms goei lichtbeeld en geen strooilicht. maar dan moet je ook alleen halogeenlamp in doen.
    DRL ben ik ook geen fan van. worden niet gekeken naar of deze naar de grond stralen. stralen soms ook direct in je ogen.

    @Dennis Hondema
    voor apk wordt alleen gekeken of de verlichitng goed lichtbeeld heeft. de regels voor controle van dimlicht worden iets zwaarder gemaakt om verkeerde verlichting tegen te gaan.
    heb je reflectorlamp, zou je alleen halogeenlamp kunnen voeren. Led en xenon zijn feller en zullen je reflector aantasten en ook op zich al meer strooilicht veroorzaken.
    zijn speciale xenon en led lampen die strooilicht tegen proberen te gaan door alleen naar boven te stralen, door de reflector straalt licht dan naar beneden, of dit het juiste effect heeft is de vraag.

    op jouw auto heeft canbus geen effect. ivm focus mk2.1 geen defecte lamp detectie heeft, althans heb toen in mijn vorige auto zelf xenon in gebouwd met orginele koplampen. geen melding of iets aangepast in systeem.
    alleen extra massa voor de xenonlamp aan moeten leggen en hoogteregeling moeten aanpassen van automatisch naar handmatig.
    canbus is ook beetje verkeerde woord. vaak is het zo dat computer hetzelfde stroomverbruik meet en daardoor zegt dat lamp in orde is.
     
  7. Met de LED's van autobeam heb ik in mijn Swift geen problemen. Dat is H4 en beeld is zo goed al hetzelfde als bij halogeen.
     
  8. Dank heren! Ik had het al bij mijn garage voorgelegd en die zei ook al dat als het lichtbeeld maar goed is de auto wel door de apk komt. Maar ook gelezen dat auto's worden afgekeurd als er te felle lampen in zitten. Dus daar zit mijn verwarring een beetje. Ook al gehoord dat er in principe geen Xenon in mag als er geen goedkeuring code voor op het huis staat. Dus ik ga het testen. eerst setje LED erin en dan bij mijn garage kijken hoe het zit met strooilicht, lichtbeeld etc. En dan uiteindelijk als dat niet bevredigend is voor een set hoge opbrengst H7 ga.

    Heeft de Focus mk2.1 trouwens automatische hoogteregeling?
     
  9. Bij mijn weten heeft alleen xenon auto hoogteregeling, vanuit de fabriek xenon dan uiteraard. Net als koplamp sproeiers.
    Maar tegenwoordig mag je xenon inbouwen naderhand zonder auto hoogteregeling had ik eens gelezen.

    Halogeen en LED geven in een reflector behuizing (meestal) net zoveel strooi licht, maar aangezien led veel feller is, hebben tegenligger hier veel meer last van.

    Ik heb led H7 met projector ingebouwd in een reflector lamp unit, net als @M.Blaak. Perfect lichtbeeld, nergens strooilicht en toch led helderheid. Kwam ook glansrijk door de APK hierdoor.
     
  10. Ik kan eventueel wel proberen om een foto te maken van het lichtbeeld van mijn Swift. En dan met LED en Halogeen naast elkaar. Dan zie je wel het verschil.
     
  11. [​IMG]

    Dit was mijn poging voor led in reflector. Je kan wel een beetje de lijnen en hoeken herkennen, maar was beduidend minder goed dan halogeen.

    Tegen de projectoren met dezelfde led lampen. Was veel de licht buiten om veel van de leds te zien, maar lichtbeeld is wel heel duidelijk zichtbaar.

    [​IMG]
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.
  12. MK2.1 als je schakelaar hebt bij de dimlichtschakelaar waar je de lampen omhoog en omlaag kan draaien. Dan heb je nooit automatische koplampverstelling.
    @Slider
    Je laat precies zien wat het voordeel is van projectorlampen.
    Je ziet dat de schuine lijn na een hoogte weer horizontaal wordt. Dit is iets wat bij reflector ontbreekt en juist zo belangrijk zelf vindt. Juist net die punt kan andere tegenliggers verblinden als je LED of xenon lamp in reflector stopt.
    Tuurlijk is stroolicht die je ziet ook bedroevend. Aan de apk keurmeester is het de vraag wat hij doet, is puur zijn mening. reflectorlamp heeft ook met halogeen strooilicht boven de lijn. gaat erom dat je lichtbeeld ziet. Dat zie je.
    Bij xenon keurde ik hem af ivm strooilicht en met halogeenlamp erin was die strooilicht er niet en kon ik hem goedkeuren.
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.
  13. #13 Crafter, 15 mei 2021
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
    @Dennis Hondema , ik zou voor een setje xenon gaan en daar nieuwe lampen in zetten voor optimaal resultaat. Geen Chinese zou ik persoonlijk zeggen. Ben er wel al achter dat goedkoop niet zo zeer duurkoop is maar de kwaliteit laat vaak (niet altijd) wel wat te wensen over. Voor een stukje veiligheid geef ik graag iets meer geld uit dan aan verfraaien.

    [​IMG]

    Als je geduld hebt kun je voor een schappelijke prijs een mooi setje originele xenon vinden. Mijn set was rond de 175 geloof ik, 1 beugeltje kapot en de lenzen verweerd. Ik heb al veel lampen gepolijst dus dat was voor mij geen issue. Zoals hierboven al uitgelegd, massa draad erbij in de stekker (of in de unit als je dunne vingers hebt) en de hoogte regeling aanpassen. Die heb ik uit mijn originele halogeen gehaald. Ik heb dit ook al eens voor mijn MK1 gedaan.

    Ook hier zou je trouwens LED lampen in kunnen zetten, heb je meteen de projector lampen voor een strak lichtbeeld.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina