1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

lampjes blijven branden

Discussie in 'Electronica' gestart door proefrit, 31 aug 2008.

  1. Hoi allemaal,

    Nou, wij hebben dus ook een focus.
    Meteen in de eerste week viel op dat het lampje van de kilometerteller blijft branden. Ook in de nacht.
    Heel vervelend.
    We zijn direct terug gegaan, maar daar hebben ze de boordcomputer gecheckt en dat blijkt toch iets anders te zijn als het lampje van de kilometerteller (tja, ik ben niet zo goed met auto's :lol: ).

    En vanaf vandaag trekt de auto niet goed op, hij stottert en hij heeft een heel leuk lampje wat blijft branden. Het is het lampje van de motor, volgens het boekje.

    Kortom we zijn niet echt heel erg gelukkig op het moment.
    We gaan morgen direct terug naar de dealer waar wij hem gekocht hebben. Valt gelukkig nog in de garantie...

    Heeft er iemand een idee hoe of wat en waar we op moeten letten?

    Groetjes
    Proefrit
     
  2. Denk dat niemand iets zinnigs kan vertellen als je niet opgeeft wat voor motor je hebt. Ik begrijp het ook niet helemaal als je naar de dealer gaat en het motorlampje brand dan lezen de computer toch uit en repareren ze het. Sturen ze jou weg ?? Maar als er een lampje gaat branden is er wel iets kapot of niet goed. Het motorlampje gaat niet bij elke storing branden. Maar wees blij dat het in de garantie periode valt. Dan zoekt de dealer het maar uit.
    Benzine: bobine, bougies etc
    diesel: injectoren, egr etc (een stuk duurder)

    Geef even in het vervolg aan:
    1. focus I of II
    2. jaartal.
    3. welke motor.

    Tim
     
  3. hoi

    ik heb een focus uit 2003.
    We hebben een benzinemotor 1.6
    En we hebben een focus 1 type 2
    Sorry dat ik dat er vergeten ben bij te zetten.

    Groetjes
    Proefrit

    P.S. ze hebben ons niet naar huis gestuurd met een brandend motorlampje. Dat is vandaag pas gaan branden. En aangezien het zondag is, gaan we morgen naar de dealer. Anders waren we er vandaag al geweest denk ik.
    De lamp van de kilometerteller blijft branden, het probleem zat niet in de boordcomputer maar waar het wel in zit, weten ze niet. Daar kijken ze als het goed is volgende week naar....
     
  4. Optrekken is denk ik iets in het ontstekings gedeelte, motor schokt dan bij het optrekken ook de uitlaat stink verschrikkelijk. Zou goed de bobine kunnen zijn. Of het bekende ruitenvloeistof probleem dat lekt op de boogies.
    De kilometerteller bedoel je het display? Of de verlichting van de km teller zelf (wijzer). Geen idee wat kan zijn. Heb ook nog niks gelezen over dit probleem.

    Maar je hebt wel pech zeg met de auto, ik heb een focus I fase 1, 8 jaar gereden zonder ook maar 1 storing, enige was de bobine maar dat is normaal na 150000km en 9 jaar oud. Ik hoop dat het allemaal goed wordt opgelost en je er weer de komende jaren tegenaan kan.

    PS.
    Uit 2003 is type I fase 2.
     
  5. Dat de display-verlichting regelmatig gaat branden is bij mij ook bekend.
    Het schijnt dat er niks aan te doen is. Zelfs een nieuw instrumentarium mocht niet baten. Het zit hem in de Software en daar is niks aan te doen.

    Wat is de frequentie dat jouw displayverlichting gaat branden? De mijne blijft een kwartier branden nadat ik de auto heb afgesloten. Daarna gaat hij een kwatiertje uit en daarna weer een kwartier branden. Daarna blijft hij uit.

    Zie ook http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5461
     
  6. hoi,

    bedankt voor de reacties :)
    Ik bedoel het lampje waar de kilometerstand op staat.
    Deze blijft de hele dag en nacht branden, valt alleen op als je er echt heel goed naar kijkt.

    Maar hij staat nou bij de garage voor het probleem met het lampje van de motor dat blijft branden...
    Ben benieuwd, het kon nog wel ff duren voordat we verder wat horen want ze hadden het druk

    Groetjes
    Proefrit

    P.S hiervoor reden we in een mondeo en daar hadden we ook niet echt problemen mee, dus ik ga er van uit dat het goed komt.
     
  7. Dit zal wel een heel ander probleem zijn, omdat jij een Focus II hebt en het probleem van Proefrit komt voor bij een Focus I fase 2

    maar we wachten af wat de dealer ervan zegt en of het daarna opgelost is :D
     
  8. Het was de bobine.
    Ze hebben hem direct gemaakt.
    We kregen zelfs een leenauto van de zaak.

    Nou moet het toch helemaal goedkomen toch?

    Groetjes
     
  9. Ja idd, soms zijn door een kapotte bobine de boogie kabels en boogies ook aan vervanging toe maar dit hoeft niet zo te zijn. Het is gewoon pech hebben maar elke benzine auto krijgt een keer een kapotte bobine.
     
  10. Ik dacht dat alleen auto`s met carborateur een bobine hadden!
     
  11. Auto's met bougies hebben een bobine...
     
  12. ??? Een auto met bougies dus een benzine heeft toch een bobine? Anders zou de vonk nooit sterk genoeg zijn om voor een ontbranding te zorgen. Volgens mij heeft ook elke auto op benzine een carberateur dus dit zou dan kloppen.
     
  13. Een auto met benzine inspuiting heeft geen carburateur maar wel bougies en derhalve toch een bobine...
     
  14. Hopelijk is de katalysator heel gebleven. Die kan soms defect raken door een kapotte bobine.
     
  15. Bobine bij een 2003 1.6 Benzine is volgens mij een veelvoorkomend probleem. Wij hebben 6 van deze Focussen op het werk en 4 hebben de bobine al stuk gehad.

    Katalysator is bij alle 4 heel gebleven.
     
  16. ik denk dat je in de war bent met de stroomverdeler.
    vroeger hadden auto's inderdaad een stroomverdeler. dit waren vooral de oudere auto's met een carburateur, maar dit hoeft niet perse, het heeft niets met elkaar te maken!

    een stroomverdeler wordt aangedreven door de nokkenas, en bestaat uit een rotor. deze draait langs de stiften in de verdelerkap, en hierop zijn weer de bougiekabels aangesloten.
    als de rotor langs de betreffende stift komt springt de electrische energie over en ontsteekt de corresponderende bougie.

    tegenwoordig heeft elke bougie zijn eigen bobine, en worden ze electronisch aangestuurd vanuit de managementcomputer.
    het voordeel: geen bewegende delen meer.

    als ze toch stukgaan is dat meestal de hoogspanningsspoel die onderbroken is of (kleine) scheurtjes in de kunstof behuizing waardoor de hoogspanning door de behuizing overslaat naar de massa zonder bij de bougie aan te komen.
     
  17. Zoiets erin zetten kan helpen. Geeft zelfs een wat betere respons van de motor en betere vonken bij hoge toerentallen.

    [​IMG]
     
  18. Pfft... Praat me er niet van :wink:

    Maar als de Bobine kapot was, moest je dit toch gehoord hebben aan het motorgeluid?
    Hij loopt dan namelijk niet meer op 4 cylinders.
     
  19. Het hoeft niet zo te zijn dat je kan horen dat hij niet op 4 cilinders loopt.
    In de bobine zitten twee gescheiden systemen die elk twee bougies tegelijk laten vonken. de ene cilinder staat op dat moment boven in de compressieslag en ontsteekt. de andere cilinder staat in de uitlaatslag en de bougie vonkt wel maar dat heeft op dat moment geen enkel effect. Elke bougie vonkt dus eigenlijk een keer voor niks. Het voordeel hiervan is dat er minder onderdelen nodig zijn en dus voor een fabrikant goedkoper is. Als de bobine defect is kan het zijn dat de motor op 2 cilinders gaat lopen. Dat hoeft niet constant zo te zijn. bij mijn vorige Focus was het zo dat hij alleen bij snel gas geven op 2 cilinders ging lopen. Bij langzaam gas geven was er niks aan de hand. Ik heb toen de bobine vervangen en het probleem was opgelost. Dat beide systemen van een bobine tegelijk kapot gaan heb ik nog nooit meegemaakt. :ford:
     
  20. Bedankt voor al jullie reacties...

    De reden dat wij het zowiezo niet goed zouden kunnen horen als je het al kan horen is omdat de auto zo ongelooflijk stotterend reed en moeilijk deed met het optrekken, dat daar meer onze aandacht lag dan aan het luisteren. Misschien niet helemaal goed, maar ja.
    We waren te gefocusd op het rijden zelf. We konden nl maar heel langzaam rijden en dat is toch niet erg prettig...
     

Deel Deze Pagina