1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lampje uitzetten lambdasonde i.v.m katvervanger!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door pascal ST, 17 mei 2010.

  1. Hallo,

    Heb onder mijn focus st een katvervanger gezet en nu gaat lampje
    van de motor branden puur omdat hij nu verkeerde waardes meet maar weet iemand hoe je dat uitzet?

    Gr pascal :ford::st:
     
  2. volgens mij kun je niet uitzetten... (of je moet het lampje eruit halen)
    gaat het om een focus 1 of een focus 2 (ook wel makkelijk om te weten)

    mocht het om een type 2 zijn en je wilt hem laten chippen dan weet ik dat je met dreamscience het lampje voor ongeveer 4000KM kan uitzetten
     
  3. Zoek naar een MIL Eliminator (Google).
     
  4. Ehhmmm als je lambdasonde verkeerde waarden meet, dan wordt je mengsel toch ook niet meer met de juiste verhouding de motor ingespoten? Met andere woorden, verkeerde waarden geeft een verkeerde verbranding (lees onjuiste verbranding).

    Dat lijkt mij een onwenselijke situatie. Kun je niet beter je lambdasonde uitschakelen? dus wat Hansie zegt, een MIL eliminator.
     
  5. Voor zover mij bekend is de enige oplossing het plaatsen van een MIL Eliminator de reden hiervan is al door Koos aangegeven.
    Het probleem is dat we hier te maken hebben met een ST en de ervaringen met een MIL Eliminator zijn nogal wisselend als ik onze Engelse collega ST rijders mag geloven.

    De optie zoals Danny deze beschrijft is naast het om de paar honderd kilometer los halen van de KAM zekering de meest gebruikte optie door de Engelse ST'ers.
     
  6. das dan ook een vervelende actie. Zou ik toch kijken of je niet gewoon een draadje met een schakelaartje kunt inbouwen zodat je gewoon met een klik op de knop die zekering even kunt uit en aanswitchen.
     
  7. Volgens mij is de beste oplossing toch echt een andere map (lees chiptuning) aanschaffen. Bij zowel Bluefin als Dreamscience is het mogelijk om een map erop te laten zetten die dat lampje uitschakeld.

    Lijkt mij de beste oplossing omdat je zo ook meer rendement haalt uit het verwijderen van de cat. Door het verwijderen van de cat heb je ook een licht verhoogd turbodruk. Dan is het altijd beter om daar een aangepaste map voor te hebben. je wil namelijk niet hebben dat je motor te arm loopt.
     

  8. Gaat om het type 2 van 2007 maar als het dus goed begrijp met chippen of met bluefin moet je er het met een mapje erbij in het lampje uit kunnen zetten?
    Maar weet dus niet of ze de st al hebben laten chippen want ze hebben er
    al van alles aan gedaan zoals andere uitlaat van 3 inch rvs, andere openlucht inlaat van esparco,enz maar weet er verder niet veel van want heb hem ongeveer 2maand geleden ingevoerd met iets lichte schade en stond bij een handelaar maar zal er eens mee naar een chiptuner heen rijden of hij iets kan zien?

    Gr pascal :ford::st:
     
  9. Houdt er rekening mee, dat als je je katalysator er onder vandaalt dat je bij de eerste beste APK afkeur heb te pakken op je emissie eisen!
     
  10. het lampje kun je tijdelijk uitschakelen voor ongeveer 4000KM
    voor altijd uitschakelen schijnt niet te kunnen...

    je kunt proberen er een andere map op ze zetten doormiddel van chiptuning
    ik weet dat de dreamscience software dit lampje voor ongeveer 4000/km kan uitschakelen en daarna komt de melding weer terug. (dus dan moet je hem weer opnieuw chippen om er weer 4000KM vanaf te zijn)

    of je haalt het lampje eruit
    en anders kom je idd aan zon ELM eliminator

    maja net wat hierboven al gezegt wordde motorafstelling is afhankelijk van de katalysator

    met de KAM zekering eruithalen haal je niets uit...
    want zodra je de motor start meet de sensor alweer de verkeerde waardes
     
  11. Er zijn van Dreamscience 1 of 2 standaard mappen die het lampje wel degelijk uitzetten.

    Bij een standaard mapper (iemand die gewoon andere software erop gooit) heb je niet zo'n grote kans dat die het lampje uitschakelen. Je moet namelijk ook echt in de software iets kunnen veranderen en dat zijn er niet veel. De meeste gebruiken gewoon een standaard map en kunnen daar kleine veranderingen op toepassen.

    Je dealer kan ook uitlezen of er andere software opstaat. Persoonlijk zou ik als ik niet weet wat voor software erop staat deze bij de dealer weer terug zetten naar orgineel en dan een gerenomeerde map erop laten zetten.
     
  12. #12 Danny, 19 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2010
    op de forums van dreamscience staat dat het onmogelijk is het lampje compleet uit te schakelen met een andere mapping



    gewoon een racecat eronder zetten dan ben je van al dat gezeik af, en heb je geen gezeur bij de APK :)
     
  13. #13 Johoo_NL, 19 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2010
    Zou dan kunnen zijn dat het te maken heeft met de nieuwste uitvoering van DS en daarmee aan de regelgeving voldoen. Maar de eerste series waar 4 of 5 tunes op de handset stonden had je met 1 bepaalde map (ik dacht de Race+) niet meer dat probleem.

    Overigens verkoopt AETTurbo ook nog steeds DS handsets waar het lampje uitgeschakeld is.



    Met de sportscat ben je inderdaad van het gezeik af. Maar die zijn ook een klap duurder.

    Trouwens niet alleen de APK is een probleem. Je kan ook een controle aan je broek krijgen en zonder cat rondrijden is een milieudelict. Dikke boete is dat als je daarop betrapt wordt.

    EDIT, nog even een bericht van DS zelf...

    You can get the unit sent to you and plug the unit in and read the stratergy, once we have your stratergey we can e-mail you the maps. You can get say two maps ie Performance (economy) and Race+ both with user adjustable features for timing, Air/fuel, RPM, Spark, etc. Then with guidance from us on a dyno you can fine tune your maps for your mods yourself.

    Yes, DS will switch off your MIL engine light caused after a decat.

    Hope this helps.
     
  14. Dan zal er iddverschil zitten in de nieuwere ds units
     
  15. Lampje er uit gaat niet werken! het is een Diode, die aangestuurdt word door de ECU, welke ook een communicatie fout zal opslaan in de BCMI, als het lampje niet reageeert, vraag is als de motor dan uberhaubt nog wil starten
     

Deel Deze Pagina