Kwam een artikel tegen over praktische effect van (HID) koplampen. Dus even los gezien van het esthetische aspect. Originele artikel is in het engels, de link daarnaartoe staat onderaan de post. Voor het gemak een stukje vertaald dat ik zelf wel opvallend vond, Tevens enkele afbeeldingen ingevoegd. ----- Halogeen lampen: Als vaste regel geld dat hoe meer kelvin, hoe minder je zicht wordt. Alles boven de 6000 kelvin heeft eigenlijk geen nut. Je schijnt een stuk feller maar het licht is niet meer "praktisch toepasbaar" 4300 kelvin geeft volgens de schrijver het beste resultaat. Mocht je het gelige in de 4300k lampen niet kunnen waarderen, neem dan 5000k - 6000k. Deze zijn een stuk meer blauwig. Voor HID-lampen de volgende afbeelding: En de link naar het originele artikel: Klik Misschien kan met hier iets mee, vond zelf de afbeeldingen erg verklarend.
ik heb hier sinds gister de "Blue Vision in zitten 4000 kelvin volgens mijnheer philips: Het witste licht bij 4000° Kelvin Dankzij het “helder witte daglicht” dat onze BlueVision lampen produceren, reflecteert de bewegwijzering beter. De ‘opgave’ om ’s nachts te rijden, wordt een ‘genot’. Door het witte licht wordt de automobilist minder moe en is hierdoor in staat beter te anticipereren op de verkeerssituatie. zal wel...
Ik ben bezig met een cursus fotografie, ook daar word gepraat over lichtsterkte en lichtkleuren, ook daar word aangegeven dat rond de 5000K het ideaal ligt, dat heeft met het menselijke oog te maken, meer licht kunnen ze wel aan, alleen word dan niet meer goed verwerkt