Lambdaproblemen focus 1.6

Discussion in 'Electronica' started by Colin1987, Dec 30, 2011.

  1. #1 Colin1987, Dec 30, 2011
    Last edited by a moderator: Dec 30, 2011
    Al bijna een jaar rijdt me schoonzus in een focus met vage problemen.
    Bij verkoop van de auto bleken beide lambdasondes stuk te zijn , deze zijn door de verkoper vervangen , auto heeft hierna 10km goed gedraaid en nu doen de volgende problemen zich voor :
    Auto blijft op het gas hangen bij opschakelen, schakel je rond de 2500rpm dan loopt hij op naar 3500rpm.
    Met warme motor start de auto heel moeilijk, moeten echt flink doorstarten voor de auto aanslaat.
    Auto draait stationair tegen het uitvallen aan (ongeveer zo'n 500rpm)
    op sommige momenten lijkt er in het toerenverloop een doodpunt te zitten , lijkt of de motor uit slaat! dit is niet altijd zo maar af en toe.

    Vanmorgen bij de lokale ford dealer geweest om uit te laten lezen , maar de monteur kan de lambda niet uitlezen omdat deze geen signaal geeft (stekkers e.d zitten goed en ook de zekering onder de kap is goed.)
    Monteur zei dat de lambdaregeling niet werkte!
    Nu vraag ik mij af , waarom werkt de lambda regeling niet? ik kon op het forum niet echt dezelfde storingen vinden , wel iets wat er op lijkt maar geen oplossing bied


    Geen idee of ik het bericht hier goed plaats , anders graag verplaatsen
     
  2. Niemand van de focusrijders op het forum die hier een antwoord op heeft?

    Heb inmiddels alle fora op het net afgespeurd naar dergelijke problemen en lees veel dat de lambda zichzelf uit kan schakelen bij defecte sensoren??

    Misschien handig om even te vermelden alvast wat we allemaal al hebben vervangen aan deze focus1 uit 2000

    Beide lambas
    Bougies+ kabels
    Olie (zat 10w40 in) is naar fabrieksolie gegaan 5w30
    Volgens dealer zou dit het slechte starten veroorzaken en ook het blijven hangen in toeren.
    Toen ook gelijk alle filters maar vervangen
    Tevens een vacuumslang vervangen.
    Computer meerdere malen gereset ( + & - pool 20 minuten tegen elkaar gelegd)
    Heb ook nog ergens gelezen dat de 1600 16v niet altijd een bosch lambda accepteerd? naar mijn weten zit er een bosch lambda in.
    Ik hoop dat iemand me kan helpen zodat mijn schoonzusje weer fatsoenlijk kan rijden.
     
  3. Plus en min pool hoeven zeker niet tegen elkaar om de boordcomputer te resetten! Een accupool loskoppelen is voldoende. Ik weet niet of er nog ergens reststroom achterblijft, maar door de plus en de minpool tegen elkaar te houden zou dat problemen kunnen opleveren.
    Verder heb ik geen idee waarom de lambdasondes problemen leveren.
     
  4. Zou goed kunnen dat de lamdasensoren niet goed zijn, ik zou terug gaan naar de verkoper, deze heeft dan immers de verkeerde gemonteerd.
     
  5. Ik denk dat je meerdere klachten/storingen tegelijk hebt, dit is niet even simpel
    met een paar truukjes op te lossen, en al zeker niet via internet, dus de
    dealer had gewoon een complete diagnose moeten stellen, maar heeft zich
    nu kennelijk alleen bezich gehouden met de lambdastoring.
    Als ik mag gokken, dan eigenlijks het standaard verhaal:
    - bobine (vervangen)
    - bougie en kabels (die heb je dus al vervangen)
    - stationairregelklep (reinigen of vervangen)
    - gasklephuis reinigen
    - en dan je katalysator of lambda sensoren verhaal, dit kan de dealer het
    beste uitlezen waar het fout gaat
     

Share This Page