1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lambda spacer werkt niet op DS 3 inch uitlaat

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rosco, 22 apr 2018.

  1. Misschien is dit al een (teveel) terugkerend topic, maar ik vind zoveel tegenstrijdige verhalen op internet dat ik er niet meer aan uitkom. Vandaar dat ik naar wat ervaringen van jullie vraag.

    Iets meer dan een jaar geleden is er onder mijn Focus ST Mk2 (2008) een 3 inch Dreamscience full turbo-back uitlaat gemonteerd met een 200cell sportkat. Ging er van uit dat dit geen problemen ging opleveren. Helaas na enige tijd, de welbekende P0420 storing, cat.eff. too low. Deze storing blijft na reset terugkomen.
    Auto is wel door de keuring gekomen zonder problemen. Er is een CO-meting gedaan omdat de foutcode toch in de ecu staat opgeslagen.
    Aanvullende info, dit probleem is er zowel op het originele programma als op het perofrmance of performance+ programma van dreamscience.

    Dit weekend een haakse lambda-spacer gemonteerd op de 2e lambda sensor. Tijdens het rijden, de obd-reader eraan gehangen. Zo rond de 120/130km/u of hoger is het voltage van deze 2e sensor zo rond de 0,53-0,65 volt en een strakke lijn. De eerste lambda sensor pendelt dan netjes tussen de 0,99-1,01 lambda.

    ECHTER, bij lagere snelheden (<100km/u) komt de 2e sensor op 0,04-0,08 volt, veelste laag. Wat je dan ook ziet dat de ST te rijk gaat lopen, zo rond de 0,90-0,95 lambda. Dus de 2e lambda sensor heeft wel degelijk effect op het mengsel. Op het moment dat ik dit zag gebeuren kreeg ik ook al gelijk een een P2196 fout, o2 sensor stuck too rich, dus de ECM had het ook al opgepikt.

    Spacer verwijderd en de oude situatie terug waarin het voltage van de 2e sensor enorm pendelt tussen de 0,09-0,80 volt. Dit is ook niet goed vandaar de P0420 fout.

    Conclusie: het lijkt wel of bij lage snelheden er niet genoeg uitlaatgassen de 2e lambdasensor bereiken. Misschien omdat er niet genoeg gasdruk is.

    Wie kan mij eens de goede richting opsturen op dit probleem op te lossen? Ik twijfel dus ook nu ook erg aan de kwaliteit van de 200cell sportkat van dreamscience. Zit er veel verschil tussen de lambdaspacers? Deze heb ik uit Duitsland.
     
  2. Als eerste, natuurlijk heeft de 2e lambda effect op het mengsel, anders had ie geen nut, en dan zou ford er niet een extra sensor van rond de 100 euro aannhangen, hij meet het verschil voor en na de kat en regelt dan het mengsel bij zodat de uitstoot perfect wordt, maar hoe je ecu reageert op beide lambda sensoren is een wat complex verhaal, maar het komt er op neer dat je met je lambda spacer de lambda uit de gasstroom haalt en daardoor een valse, maar voor de ecu werkende waarde krijgt. Met gas werkt het wel goed, zonder niet, dan zou ik eerst eens bij de tuner gaan vragen of er niet wat mis is met de sonde, en op de rollenbank gaan testen waar het fout gaat om erger te voorkomen...
     
  3. Bedankt voor je feedback. Misschien inderdaad maar eens een goede ford-specialist opzoeken, want het is gissen.
    Vandaag nog iets aparts gehad. Kennen jullie het euvel dat je olietemperatuurmeter ineens wegvalt? Zolang ik de ST al heb gebeurd wel een paar keer per jaar. Toevallig had ik de OBD-reader ook aanstaan op de tweede o2 sensor. Het voltage stond weer te fluctueren, van 0,09 volt, naar 0,83 volt en alles er tussen in. Op het moment dat de wijzer wegvalt van de olietemperatuurmeter, laat de tweede o2 sensor ineens een stabiel voltage zien. Plots sprong de olietemperatuurmeter weer terug omhoog en het voltage van de o2 sensor begon weer te variƫren.
    Bizar he, dus die 2 hebben ook invloed op elkaar.
     
  4. Nou, ik zou allicht eens kijken en nazien of de massa overal goed is, als je voelers niet een juiste massa hebben kun je afwijkende metingen krijgen, en lambdas zijn erg gevoelig voor slechte massa, en aangezien er een andere uitlaat onder is gekomen... rollenbank is zowiezo een goed plan, niet gek duur en wideband uitlezing, liet bij mn toenmalige 2.8 v6 wel goed zien dat de smallband lambda prima op spec was, maar breedband uitlezen liet toch zien dat het allemaal vanaf 6500 toeren veel te schraal liep, had hoop schade kunnen veroorzaken...
     

Deel Deze Pagina