1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Kunnen we hier iets mee?

Discussie in 'Performance' gestart door SpongeBob, 24 mrt 2013.

  1. Toch even nieuwsgierig of er nog iets aan mijn normale Duratec 1.6 16V 100pk valt te tunen.

    Sinds kort heb ik deze Focus na inruil van mijn 10jr oude Focus met een 1.8 16V 115pk Zetec motor.

    Het zou leuk zijn als er net ff wat meer uit te halen is. :mrgreen:
     
  2. Er zijn geen goedkope, eenvoudige manieren om een atmosferische motor zoals de 1.6 Duratec te tunen.

    Chiptuning is een mogelijkheid maar bij een atmosferische benzine motor is over het algemeen weinig winst te behalen. Tevens zijn hier over het algemeen relatief hoge kosten aan verbonden in verhouding tot de (vaak geringe) vermogenswinst.

    Wel een aanrader is om het standaard papieren luchtfilter te vervangen door een K&N (of ander merk) katoenen inlegfilter. Hiermee verdwijnt een groot deel van de vermogensdip tijdens acceleren.



    Zelf heb ik op mijn 1.6 Duratec het standaard 45 mm gasklephuis vergroot naar 50 mm en het luchtfilterhuis geoptimaliseerd. In combinatie met een K&N inlegfilter is dit een behoorlijk verschil t.o.v. de standaard setup. De motor is hiermee veel feller en reageerd sneller en beter op het gaspedaal. HIER kan je zien wat er allemaal bij komt kijken om het gasklephuis te vergroten.
     
  3. Mickva ging met k&n filter en chiptuning van 100PK naar 120PK
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=27328&page=29
     
  4. Je schrijft dat je een 2009 Focus hebt. Deze heeft het cilinder vormige luchtfilter. Je zou kunnen kijken naar een gewoon after market inleg luchtfilter (K&N, Green, Pipercross of Simota) of naar de intake kit van K&N met filter en aangepaste deksel. Deze laatste is wel aanzienlijk duurder.

    Gewone K&N inlegfilter E-2993 klik

    K&N filter kit 57S-4000 klik
     
  5. #5 JW, 24 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2013
    Dat klopt niet helemaal. Mickva is niet van 100 PK naar 120 gegaan. De Focus van Mickva bleek op de rollenbank al 112 PK te leveren. Hij heeft dus een winst van 8 PK.


    Persoonlijk wil ik mijn auto ook nog een keer laten chippen maar eerst wil ik nog wat andere motorische veranderingen doorvoeren zoals het inlaatspruitstuk en de complete uitlaat.
     
  6. Ja dat is waar. Maar hoe kan hij al op 112pk hebben gezeten?? Zal die eerder al eens gechipt zijn??
     
  7. In veel gevallen klopt de opgave van de fabrikant niet helemaal met het werkelijke vermogen. De fabrikant houd zich met de opgave van het vermogen meestal aan de veilige kant om claims te voorkomen als het opgegeven vermogen niet wordt gehaald.

    Ik heb mijn auto vorig jaar voor het aanpassen van het gasklephuis en luchtfilterhuis op de rollenbank gehad en daaruit bleek dat mijn auto ook meer vermogen heeft dan is opgegeven. Ik wil als ik alle aanpassingen heb gedaan die ik wil doen de auto nogmaals op de rollenbank zetten om te bepalen wat de vermogenswinst hiervan is.
     
  8. Wow, wat een prachtige klus.
    Helaas voor de gewone man niet te reproduceren.
    Had het graag gedaan. :cool:

    Bedankt voor de links Boomerang78.
    De K&N 57S-4000 kit gaat er in.
    Ik lees in de handleiding dat je nog een dopje uit het filter kan halen voor meer luchtstroom.
    Geinig.

    Jammer dat chiptunen niet veel doet, laten we dat maar vergeten dan.
     
  9. #9 SpongeBob, 24 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2013
    JW, het stickertje is bij mij nog leesbaar. :mrgreen:

    2S6U - GA
    261108 2 1467714R
     
  10. Uiteindelijk toch het gewone K&N inlegfilter E-2993 besteld via eBay.
    Voor vijftig euro op de deurmat. :)

    Vandaag kwam hij binnen en meteen maar even in de auto gehangen.
    Het was iets meer getrut dan in mijn oude Focus.
    Het filter gaat vrij strak in de behuizing maar hij zit er nu netjes in.

    Overigens heb ik nergen een paar draden gezien naar een MAF sensor.
    Dit zat wel op mijn oude focus.

    Zit er geen lucht sensor op mijn 1.6 16V Focus II?
     
  11. #11 SpongeBob, 16 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2013
    Hmmm, dan maar even zelf zoeken.
    Het antwoord is nee.

    In mijn auto zit dus geen MAF (Mass Air Flow) sensor maar een T-MAP (Temperature - Manifold Absolute Pressure) sensor.
    Deze zit op de gasklep.

    Prima, mag van mij ook. :mrgreen:

    Voor de liefhebbers nog een informatief filmpje wat ik toevallig op YouTube tegen kwam.

    MAP

    Edit: Overigens viel mij nog op dat, tijdens het vervangen van het luchtfilter, de kunststof klep op de accubak wel erg los zit.
    Is dat normaal?
     
  12. De 1.6 Duratec heeft inderdaad geen luchtmassameter maar een MAP sensor. Deze zit echter niet op het gasklephuis maar in het inlaatspruitstuk gemonteerd.

    Als het kunststof deksel van de accubak niet vast zit is deze hoogstwaarschijnlijk aan de achterkant niet goed in de bevestiging geschoven. Dit gaat vrij lastig.
     
  13. #13 SpongeBob, 16 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2013
    Die twee gleuven waar hij in moet schuiven heb ik gezien.
    Ondanks dat dit correct zit is het allemaal vrij losjes heb ik de indruk.

    Overigens is de plus pool lastig/niet te bereiken.
    Knap waardeloos als je een keer met een lege accu staat en met hulp kabels ff wil starten.
     
  14. De pluspool van de accu zit aan de voorzijde en is dus juist goed bereikbaar. De minpool zit inderdaad ver naar achteren maar deze gebruik je toch niet bij het gebruik van startkabels.

    Bij het gebruik van startkabels dien je de plus kabel op de pluspool van de accu te klemmen en de min kabel rechtstreeks op het motorblok (of een andere geschikte massa).

    Het is ondanks dat de minpool lastig toegankelijk is dus geen enkel probleem om startkabels te gebruiken.
     
  15. Kijk, dat scheelt weer.
    Om een of andere reden was ik in de veronderstelling dat de min pool vooraan zat. Ik zal het nog eens een keer goed bekijken.
    Thx!
     
  16. JW waarom gaan de startkabels niet op de accu?

    Ik weet niet beter dan dit juist wel de bedoeling is... Sterker nog de keren dat het nodig was heb ik dat op die manier gedaan.
     
  17. Staat in de handleiding inderdaad omschreven dat je plus op plus en min op een massa moet zetten. Waarom is me niet duidelijk, maar aangezien er een massapunt net naast de accu zit heb ik die toen gebruikt.
     

  18. Ik heb weleens gelezen dat dit is om de kans op een hoge piekspanning door het Smart Charge systeem vlak na het starten met startkabels te verminderen maar of dit werkelijk de reden is weet ik niet.
     
  19. Nee dit is eigenlijk alleen het geval als je een BMS hebt, dus alleen met start/stop auto's
     
  20. Volgens mij staat dit zelfs in mijn boekje (van ford uit 2002) dat de min op de massa punt moet.
     

Deel Deze Pagina