1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kosten nieuwe turbobuis

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kolere, 21 feb 2012.

  1. #1 kolere, 21 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2012
    Omdat de turbobuis (van turbo naar intercooler) bij mij nu zo ver is gescheurd dat die de olie tegen de motorkap aan blaast wil ik hem toch gaan vervangen, ik heb geen zin om stil te komen staan. Daarom heb ik een aantal vragen:

    1. De kunstof aansluiting op de turbo is ook kapot op de aansluiting naar de turbo(denk dat de dealer het boutje een keer te strak heeft aangedraaid). Is het verstandig dit dan ook maar gelijk te vervangen?

    2. Is de buis niet te lassen, als ik zie hoe de steun waarop de buis scheurt is gelast is dit ook niet erg secuur gedaan. Kortom is de buis dik genoeg om te lassen of heeft dit geen zin?

    3. Als ik de boel toch vervang wat kost de ijzeren buis en wat kost het kunstof gedeelte naar de turbo?

    Alvast bedankt!
     
  2. Ik heb ook het probleem gehad, maar dat was nog in de garantieperiode. Zelf zou ik de buis lassen en dan is de spanning eruit. Die buis kun je MIG- lassen en autogeen lassen. De kunstof aansluiting zou ik wel vervangen anders heb je kans op drukverlies
     
  3. #3 kolere, 21 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2012
    Dat dacht ik zelf ook al, enige waar ik mee zit is hoe ik het schoon krijg. Dan zal ik toch eerst de steun eraf moeten halen, als ik zie hoe precies het zit moet de steun er precies onder dezelfde hoe weer op.

    Op het Belgische forum las ik dat de dealer rond de 150 euro voor de buis alleen vroeg en dat was zelfs 3 jaar geleden. Dat voor een stom buisje, wordt echt schandalig veel winst op gemaakt:nocheer:. Misschien dat ik ook is rondbel naar sloperijen, er lopen geregeld 1.6 tdci's in de soep dan moeten er toch genoeg van deze buizen liggen.
     
  4. Bij Ford vervangen ze de buis met de slangen, dat is wat ik wel gezien heb. Dus dat is vanaf de turbo tot aan de intercooler. Het schoonmaken van de buis is al voldoende als de verf eraf is en dan de scheur gewoon vol lassen.
     
  5. Niet geschoten is altijd mis, ik probeer het gewoon. Zelf heb ik geen mic apparaat meer, denk dat ik een keer langs een oom rijd. Ik vraag mij af hoelang het goed blijft, in de scheur zitten natuurlijk ook olieresten. Dit komt de hechting niet ten goed denk ik:badgrin:,
     
  6. Dat maakt voor lassen niet zo veel uit denk ik, als de verf er maar af is.
    De dealer vervangt inderdaad de complete pijp met 2 slangen.
    Het kunststof gedeelte zou ik ook zeker vervangen, dat is volgens mij niet zo schrikbarend duur..
     
  7. Ik heb de dealer gemaild, over wat het kost (een losse buis en inclusief vervangen). De auto loopt dacht ik nu naar de 185.000 km aan oid, dus als het nog 100.000km mee gaat is dat voor mij lang genoeg. Mocht de buis erg duur zijn dan probeer ik hem wel te lassen of zoek er 1 op de sloop.

    Dat kunstof deel wil ik sowieso vervangen, door de scheur kan de buis meer bewegen waardoor het kunstof beweegt op de turbo.

    Morgen verwacht ik een mail terug, daarop baseer ik wat ik ga doen.

    Alvast bedankt voor de antwoorden.
     
  8. #8 kolere, 23 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 feb 2012
    Voor geinteresseerde:
    - stalen intercoolerbuis: 126euro
    - Plastic pijpje naar turbo: 72 euro!!!! is een kunstof pijpje van 30 cm:nocheer:

    Ik vind het persoonlijk schofterige prijzen, zeker omdat de auto altijd in onderhoud is geweest bij de dealer (net als mijn vorige focus). Dan verwacht ik niet dit soort idiote prijzen. De stalen buis vind ik duur, maar kan ik nog inkomen (als ik het goed zie is dit inclusief bocht naar intercooler en flexibele slang).

    Het kunstof buisje vind ik echt onbehoorlijk duur. Die kan ik ook niet lassen, dus zal is op de sloop informeren.
     

Deel Deze Pagina