Van mijn focus 1.0 ecoboost (125 PK) uit 2015 blijft soms het koppelingspedaal op de vloer hangen. Als ik deze weer met mijn voet omhoog haal werkt de koppeling gewoon weer normaal. Inmiddels is de hoofdkoppelingscilinder vervangen maar na enige tijd is het probleem terug gekomen. remvloeistof staat op peil, geen lucht in de leiding, maar het lijkt alsof ik de koppeling tijdens een lange rit niet gebruik dat dit probleem zich vaker voordoet. tijdens korte ritten, dus veel schakelen, heb ik dit probleem (bijna) niet. Weet iemand raad?
als het druklager zou lekken dan zou de versnellingsbak onder ook nat zijn en als ik het pedaal terug trek dan zou er lucht in de leiding komen. Dit is niet het geval. Als ik het pedaal terug trek dan werkt de koppeling verder weer normaal.
Wellicht even bij pedaal zelf kijken bij het scharnier punt. Misschien dat daar iets te vinden is wat de oorzaak kan zijn
Ik heb het pedaal tijdens het wisselen van de koppelingscilinder los gehad en gecontroleerd. Hier vond ik ook geen afwijking in.
Vreemd dan heb ik verder even geen suggesties anders dan heel misschien te vast gedraaid maar dat kan ik me bijna niet voorstellen
Ik denk ook aan zoiets. Het lijkt mij een mechanisch probleem omdat je schrijft dat er geen lekkage is.
Is die nog steeds ontkoppeld als het pedaal op de bodem ligt en kan je schakelen? Het druklager kan ook intern lekken dat hij het niet op druk houd.
Met onze Ford Kuga uit 2017 hadden wij exact hetzelfde probleem als jij beschrijft. Bij ons is toen de cilinder van het koppelingspedaal vervangen en sindsdien geen problemen meer.