1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppelingspedaal half defect FoFo1 1,6i 16V (2002)?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henry Ford Jr., 22 jul 2023.

  1. Zoals hier boven reeds aangegeven werkt het koppelingspedaal slecht, d.w.z. ontkoppelt niet goed of slecht, d.w.z. de eerste helft doet het pedaal helemaal niets, pas de tweede helft, maar ontkoppelt niet genoeg en het schakelen gaat zwaar of slecht (eerste versnelling en achteruit)! De eerste en achteruit kun je alleen inschakelen met uitgeschakelde motor en daarna koppeling ingetrapt houden en dan starten en weg rijden!

    De garage wil de complete koppeling nu gaan vervangen, maar mijns inziens is die nog goed, want bij een koppeling test t.w. auto op hand- en voetrem en dan de koppeling laten opkomen in de 2e en/of 3e versnelling slaat hij gelijk af en draait niet door wat op een slippende (dus versleten) koppeling zou duiden en de eigenaar zegt ook dat de motor niet in toeren gaat loeien bij vol gas in een versnelling, maar versnelt gewoon nets door!

    Wat zou het kunnen zijn, denk zelf aan lekke koppelingscilinder en/of oude koppelingsvloeistof of lekkage en/of de bediening van het druklager tussen bak en motor! Zie nergens lekkage van vloeistof! O ja, schakel mechanisme is reeds vorige jaar vervangen en schakelt zuiver en goed, geen voelbare speling zoals daarvoor)!

    Heeft iemand er hier ervaring mee misschien!

    Ben benieuwd!

    Greetz!
     
  2. @Hollender, klonk als een zelfde gevalletje wat we bij jou merkten na t vervangen van de koppeling.
    Idd hulp cilinder die dan lekt of lucht hapt.

    Oude vloeistof lijkt me niet. Maar je kan hem eens ontluchten/verversen.
     
  3. Wat bedoel je met hulpcilinder? Degen bij het druklager?
     
  4. Zit bij de focus de hulp cilinder niet in het druklager waardoor de gehele bak eraf moet. Dan zou ik de koppeling zeker mee vervangen. Deze klus is zo arbeidsintensief dat het niet waard is om op de koppeling te besparen
     
  5. Ok begrepen! Ik zal hem zeggen eerst de olie bij te vullen en dan eens goed door te laten spoelen, want oude olie kan water gaan bevatten en goed ontluchten, helpt dit niet dan zal het inderdaad wel de cilinder bij het druklager kapot zijn!
     
  6. Nee ik bedoel de hoofd/hulp cilinder. De cilinder die je zeg maar daadwerkelijk intrapt.

    Het lager in de bak heet t druk lager.

    Ik bied mijn diensten wel aan als het om koppeling vervangen gaat. Laat maar weten als je dat ziet zitten.
     
    Ed & Francisca vindt dit leuk.
  7. Ikke ervaring mee!
    :dance:

    Zoals Richard hiervoor al aangaf is waarschijnlijk de koppelingscilinder kaduuk. Deze zit in de drukgroep geïntegreerd en daarvoor moet je bak er onderuit.
    Je kunt natuurlijk eerst even nakijken of je remvloeistof nog op peil is, als dat zo is dan kun je de koppelingscilinder nog eens proberen te ontluchten en als dat niet helpt dan is er een koppelingscilinder kapot. 95% van de gevallen is dat de hulpcilinder die dus in je drukgroep zit. in 4,9% van de gevallen is het de hoofdcilinder die achter je koppelingspedaal zit en in 0,1% van de gevallen zijn ze er allebei aan, zoals bij mij.
    Bij mij was er ook geen zichtbare lekkage en bleef de remvloeistof redelijk op peil. Koppeling slipte ook niet. Ik heb de auto laten staan tot ik de onderdelen binnen had en ben dan naar @R.Zwiers gereden die hem voor een zacht prijsje heeft vervangen. Heb zelf ook nog een beetje mee geknutseld en het was gezellig en leerzaam.
    Op weg naar Richard begon de koppeling te slippen en was het dus echt wel 5 voor 12, gelukkig heb ik het tot daar gered.
    In mijn zeldzame geval was de hoofdcilinder ook nog eens kapot waardoor ik die achteraf zelf thuis nog eens heb moeten vervangen.
    Ik zou sowieso niet besparen op de koppelingsplaten. Hulpcilinder kost iets van bijna 50 euro, complete koppelingsset met drukgroep (en dus cilinder) kost rond de 140 euro. En de kans dat je koppelingsplaten aan gort zijn is meer dan reëel.
     
    Ed & Francisca en R.Zwiers vinden dit leuk.
  8. Sowieso wat al gezegd is als de hele bak eronder vandaan moet vervang de boel waar mogelijk zoals je platen. Gewoon zonde om het niet te doen en je weet zeker dat het weer helemaal goed is.
     
  9. En waar bevind u zich? Bij mij was het vanmorgen instappen en pedaal op de grond, geen koppeling meer... drupje onderop de bak, vaatje op minimaal....
    Gevuld en poging nu te onluchten..... als het nog wil lukken.....


    Mk1 1.6 16v 2004 258xxx km

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  10. Ik woon zelf onder in Friesland.

    Echter door drukte heb ik momenteel maar weinig tijd(lees geen) om klussen aan te nemen..
     

Deel Deze Pagina