Ik heb een focus uit 2014 met 95000 km op de teller. Een aantal weken geleden viel na een poosje (snelweg) rijden de koppelingsdruk weg. Als ik de auto liet uitrollen na het verlaten van de snelweg, kon ik de auto niet meer uit versnelling krijgen en in een lagere versnelling zetten. Na een paar keer pompen, ontwikkelde zich weer druk en was het probleem verholpen. De garage heeft de hoofd koppelingscylinder en de pedaal cylinder vervangen en een poosje ging het goed, maar na een paar weken kwam het euvel weer terug. De garage heeft toen opnieuw de cylinders vervangen om te kijken of dit eea zou verhelpen. Dat was een week of wat geleden en aanvankelijk werkte dat prima, maar vanmorgen had ik het probleem weer terug. Iets zegt me dat het niet aan de hoofdkoppelingscylinder heeft gelegen maar aan een ander onderdeel in het koppelingsysteem. Let wel, het treedt alleen op als ik langere stukken heb geleden, de koppeling niet gebruikt heb en de motor dus warm. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Zit bij de focus de hulp koppeling cilinder niet in het druklager verwerkt? Kan mij niet voorstellen dat ze 2* de complete bak erachter hebben weg getrokken en dan alleen het lager vervangen hebben en niet de koppeling. En ook bij vervangen van die onderdelen moet de vloeistof vervangen zijn.
Heel eerlijk gezegd geen idee, bij het vervangen van de cylinders is de vloeistof in ieder geval ontlucht en ik neem aan dat deze is vervangen (zeker de tweede keer). Zou er nog een relatie kunnen liggen met de remblokken (Overigens wist ik niet dat het koppeling- en de remsysteem hetzelfde reservoir gebruiken)
In het verleden zijn er vaker soortgelijke problemen beschreven, zie bijv : https://www.focusclub.nl/index.php?threads/problemen-met-koppeling.104048/ Het zou dus idd aan het inwendige (druklager) van het koppelingshuis kunnen liggen of aan een defect DMV (dubbel massa vliegwiel) , beiden zijn herhaaldelijk beschreven