1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppelingscylinder zelf vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SPH, 12 nov 2010.

  1. Sinds een paar dagen ben ik erachter dat de koppelingscylinder van mijn Focus 1.6 benzine uit 2002 lekt. De mat zit onder de olie.

    Wegens omstandigheden (nieuwe baan verder weg, avondschool) ben ik afhankelijk van mijn auto en de garage heeft deze week geen tijd om de auto te repareren. Ik zal het dus zelf moeten doen. De 'beunen' die ik ken hebben dit weekend geen tijd en het lijkt mij niet veilig nog een week te wachten aangezien ik al merk dat het koppelen raar gaat.

    Is er iemand die een beschrijving online weet of naar mij kan mailen zodat ik dit weekend aan de slag kan? Ik heb de nieuwe cylinder al in huis...

    B.v.d. Steve
     
  2. Ik zou er zelf niet aan beginnen als je weinig technische achtergrond hebt. Hij moet ontlucht worden anders werkt het niet goed.
    Heb hier het zelfde gehad en heb er nog een paar dagen mee moeten rijden voor er tijd was in de garage. Dat kan geen kwaad. Hij zal er uiteindelijk mee kappen, maar niet meteen.
    Als je zorgt dat er genoeg olie in het potje van de rem blijft zitten ( zelfde systeem), is er niks aan de hand om het ff een paar dagen uit te stellen.

    Ik was met inzetten erbij rond de 125 euro kwijt, dus daar hoef je het niet voor te laten.

    Gr Fred
     
  3. Het is niet mijn bedoeling dat je onverantwoorde risico's gaat nemen ofzo, maar ik heb hier zeker meer dan een maand mee rondgereden. Ik wist niet dat het koppelingsvloeistof was want het regende rond die tijd heel erg veel ;)

    Ik dacht gewoon dat het water was dat van mijn schoenen afkwam. Het spul lekte ook op mijn koppelingspedaal waardoor mijn schoen een paar keer uitgleed... Dit schreef ik ook toe aan het slechte weer. Totdat ik een keer bovenop m'n schoen een druppeltje zag en aan het natte plekje op de mat voelde. Vette chips... letterlijk ;)

    Mijn situatie is misschien niet hetzelfde als die van jou, maar ik heb er dus een aardige tijd mee rondgereden. Heb trouwens (heel wat) meer dan 125 euro betaald naar mijn weten. Zal even die bon moeten opzoeken...
     
  4. Ik ben zelf monteur in de machinebouw en heb wel wat technische achtergrond. De cylinder zelf kostte mij trouwens 142 euro nog wat.
     
  5. Die 125 euro was excl de cilinder heb ik net ff opgezocht hier. Die had ik zelf al gekocht omdat ik het ook eerst zelf wilde gaan doen. Daarna had ik zoiets van niet aankomen en gewoon laten doen. Ik had er ook niet de goede spullen voor.
    Voor hij gerepareerd werd heb ik nog ong 1 week zonder problemen mee rondgereden.

    Gr fred
     
  6. We hebben het over de cilinder bij de pedaal. Die was zeker geen 142 euro. Kwam van Brezan en was op vooraad.

    Gr Fred
     
  7. #8 SPH, 12 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2010
    De prijzen zijn voor mij niet zo boeiend.
    Heb net met Breezan gebeld en die hebben die cylinder liggen voor e.119,- excl. BTW, dus 20 euro goedkoper. Jammer dan.
    Ik wil gewoon z.s.m. die auto klaar hebben.
    Er moeten toch werkplaatshandboeken ergens online staan?
    Ik kan ze ieg niet vinden. Niet via google en ook niet op nieuwsgroepen...

    EDIT:
    Nu wel...
    Voor de mensen die mijn vertaling niet begrijpen ff kijken op http://www.focusfanatics.com/forum/showthread.php?t=243148
     
  8. #9 SPH, 12 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2010
    1. Haal je bestuurdersstoel uit de wagen. Koppel ook je accu los.

    [​IMG]

    2. Haal het paneel onder je stuur los. Bij mij zit er een opbervak in. Op de Focus op de foto niet.

    [​IMG]

    3. Verwijder de diagnose kabel. Als je Focus een motorontgrendelingskabel heeft, deze ook losmaken. De mijne kan alleen open via het slotje achter het embleem.
    [​IMG]

    4. Verwijder nu je 'starter safety switch' (zwart).

    [​IMG]

    5. Volgorde onbelangrijk, maar volgende dingen loshalen en aan je stuurwiel hangen:
    1- 'Speed control deactivation switch' (groen) rechtsom kantelen en lostrekken.
    2- 'Remlamp schakelaar' (grijs) rechtsom kantelen en lostrekken.
    3- 'Koppelingspedaalpositie sensor' (rood) linksom kantelen en lostrekken.

    [​IMG]

    6. Nu de 10mm bouten van je koppelings-hoofdcylinder losdraaien. Wel de koppelings-hoofdcylinder zitten laten!

    [​IMG]

    7. Nu moet het koppelingspedaal en de bijbehorende veer losgekoppeld worden.
    [​IMG]

    8. Het is belangrijk dat de pedaalbevestiging verwijdert word. Dit is nodig om beschadigen te voorkomen bij het plaatsen van de nieuwe koppeling-hoofdcylinder. Er zitten 4 bouten.
    [​IMG]

    9. In het motorcompartiment moet de zekeringskast losgemaakt worden, en de accu verwijdert.
    [​IMG]

    10. Met een zuigpipet de koppelings/remvloeistof opzuigen.
    [​IMG]

    11. Als de zekeringskast opgeschoven is zie je de groene aansluitingen van de koppelings-hoofdcylinder. [​IMG]

    12. Er zitten kleine pinnetjes in de groene aansluitingen van de koppelings-hoofdcylinder. Verwijder die met een kleine schroevendraaier. Probeer ze niet kwijt te raken. Ze kunnen nog van pas komen als je de pinnetjes van je nieuwe koppelings-hoofdcylinder kwijt raakt. Dek de blote kabels af met wat keukenrol of zoiets, zodat de remolie niet vervuild raakt...

    [​IMG]

    13. Nu kan de oude koppelings-hoofdcylinder eruit en kun je in omgekeerde volgorde de boel weer aansluiten. Rem-/koppelingsvloeistofreservoir weer vullen. (Volgens mij mag DOT5 niet zomaar over DOT3 of 4 heen. Correct me if I`m wrong!)

    14. Nu het moeilijke gedeelte. Zoek de ontluchtingsdop voor het ontluchten van de koppeling en misschien je remmen. Dit ligt eraan hoe leeg het reservoir was...
    [​IMG]

    Je hebt nu iemand nodig die voor jou het koppelings- en/of rempedaal intrapt totdat de straal geen luchtbellen meer bevat. VOLGENS MIJ moet je als volgt te werk gaan:

    STAP 1. Ontluchtingsnippel open
    STAP 2. Pedaal intrappen
    STAP 3. Ontluchtingsnippel dicht
    STAP 4. Pedaal op laten komen

    v

    Alleen lucht of straal met lucht?

    v

    Nee: klaar.
    Ja: ga naar STAP 1.

    Vraag van mijn kant: Klopt dit of moeten STAP 1 en STAP 3 omgedraait?
     
  9. Vandaag de koppelings hoofdcylinder vervangen.
    Was wel te doen, kost wel wat tijd en geduld.
    Moest alleen even de stuuras loshalen ivm bout van de pedalen die meedraaide.
    Kostte totaal wel 4 uur. Ontluchtingsnippel het beste te bereiken van onder de auto.
    Gewoon dopje eraf halen en ff 3 slagen los. Dan pompen tot er geen lucht meer uit komt en dan met koppeling ingedrukt dichtdraaien.
     
  10. #11 ReneFroger, 11 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2015
    M'n koppelingscilinder is ook lek, er komt remvloeistof uit. Zojuist bij de garage langsgeweest.

    Koppelingscilinder vervangen inclusief materiaal en arbeid zou mij rond 250/260 euro kosten. Vraag mij af of dat een redelijke prijs te noemen is. Iemand?
     
  11. Redelijk, onderdeel kost zo'n 100-150 euro. Half litertje remvloeistof a 5 euro en met de koffie een uurtje werk..
     
  12. Het kostte mij uiteindelijk 220 euro. Niet duur, vind ik. :).
     

Deel Deze Pagina