Koppeling laat

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Dijkhuis92, Aug 3, 2009.

  1. Ik heb een Focus wagon 1.6 uit 1999 met 150k km op het oog. het viel mij bij een proefrit echter op dat de koppeling heel laat pas pakt. De verkoper vertelde mij dat dit normaal was voor een Ford, vanwege een automatisch koppeling stelsysteem ofzo. Klopt dat, of zijn de koppelingsplaten aan vervanging toe?
     
  2. Ik weet niet of het iets des Fords is, maar dat het per uitvoering kan schelen weet ik heel zeker. De :st: pakt bijzonder vroeg en bij onze Fiesta vraag ik me soms af of ik de auto wel in zijn versnelling heb staan :mrgreen:

    Een versleten koppeling heeft de neiging heel erg laat te reageren, dus enige gereserveerdheid lijkt me niet ongezond. Er zijn verschillende trucjes om een versleten koppeling te testen. Zelf pas ik deze wel eens toe, niet te vaak doen overigens: houd een snelheid van ongeveer 50 Km/u in de 5e versnelling aan trap de koppeling in en geef gas tot het max. aan toeren zonder in het rood te komen. Laat vervolgens het koppelingspedaal plotseling opkomen, het eindresultaat mag geen doorslippend effect opleveren de motor moet direct oppakken of in het uiterste geval afslaan.

    Kortom het toerental moet direct zakken en niet blijven hangen indien dat laatste zich voordoet kan je er vergif op nemen dat de koppeling versleten of vet is, beide niet wenselijk. :(
     
  3. Ik test de koppeling door vanuit stilstand in de 2e of 3e versnelling weg te rijden. Eerlijk gezegd denk ik dat je verder weinig kunt zeggen aan de hand van het punt waar de koppeling aangrijpt.
     
  4. Bij 150.000km mag je er logischerwijs vanuit gaan dat er toch slijtage in het
    spel is, dat hij hoog zit wil niet zeggen dat hij dan op is, de beste test is toch
    hem in zijn 5 te zetten, handrem erop, en dan zoals je altijd optrekt, kan een
    beetje eng overkomen, maar gewoon doen.
    Valt hij gelijk uit, dan is hij nog goed, slipt hij dan is hij op.
     

Share This Page