1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppeling kapot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door tada, 22 nov 2011.

  1. Hallo, ik ben nieuw hier en zoek wat advies.

    Wij hebben een Focus Station uit 2000 met ruim 200.000 op de teller. Auto voldoet prima, geen rare dingen gehad sinds we hem hebben. Vandaag voor grote beurt en APK weggebracht. De garage belde dat de uitlaat compleet vervangen moet worden voor de APK (hier hadden we al rekening mee gehouden) maar ook dat de koppeling erg slecht is. Het totale kostenplaatje (incl beurt en uitlaat) komt op € 1200. Tja we hebben max € 2000 voor een andere auto en mijn man krijgt over 2 jaar een auto van de zaak (dan had deze weggegaan).

    Wat is wijsheid, laten maken (garage vindt de wagen verder technisch prima) of een andere kopen met ons budget (en dan wellicht risico lopen de ellende van een ander te krijgen, we weten nu wat we hebben).
     
  2. als eerst welkom! als jullie zelf nix vernemen aan de koppeling zou ik eerst gewoon apk klaarmaken(eventueel uitlaat dicht kitten ofzo) en als de koppeling er echt helemaal mee ophoud dan pas vervangen.
     
  3. Ik (vrouw en leek) vraag me af wat het risico is als de koppeling onderweg ineens de geest geeft. Sta je dan ineens stil, kans op verdere schade aan je auto/motor ?
     
  4. Hallo "leek"... ;). Uitlaat vervangen... compleet? Lijkt me sterk... Anders 2e hands van de sloop proberen voor weinig geld? Wat betreft je koppeling, als die eruit knalt... dan sta je stil.

    Maar zet de auto in zijn 4 en trek dan op, slaat ie af dan is het goed. Trekt ie m er door, dan is het niet goed. Koppeling kost op internet compleet met druklager zo`n 275 euro.

    Als 2000 je budget is, dan heb je grote kans dat je de ellende van een ander koopt...
     
  5. Ik weet niet waar jullie woonachtig zijn, maar je kan Nickysmeding vragen om hulp.

    Hij is monteur bij Ford, en klust op zaterdag op de zaak tegen zéér schappelijk tarief. Uitlaat is misschien nog wel te lassen als het een lek is.

    Ook kun je bij hem vaak in de avonduren terecht voor kleinere klussen.
     
  6. Wij wonen omg. Dordrecht. Uitlaat is inmiddels al vervangen (voorkant flexibel deel was niet meer te lassen/repareren, achterste deel was al keer gelast). We zitten dus nu op € 250 grote beurt+APK (incl kleine reparaties als buitenspiegel, sensor) en € 400 complete uitlaat.

    Koppeling gaat € 500-600 kosten.
     
  7. Persoonlijk zou ik in eerste instantie alleen het noodzakelijke onderhoud doen en de auto apk laten keuren. Zolang je zelf geen problemen ondervind met betrekking tot de koppeling zou ik hier nog niets aan laten doen. Je merkt het snel genoeg als de koppeling door begint te slippen. De garage geeft aan dat de koppeling slecht is maar met een beetje geluk rij je er nog 2 jaar mee zonder noemenswaardige problemen.

    Bij mijn vorige focus was de koppeling ook niet zo best meer maar na dat geconstateerd te hebben heb ik hier nog ruim 1,5 jaar probleemloos mee gereden voordat ik de auto heb ingeruild.

    Zolang de auto technisch nog in goede staat verkeerd zou ik hier wat geld in stoppen en geen andere auto kopen. Vaak weet je niet wat je koopt in deze prijsklasse en met wat pech koop je een auto met meer mankementen als je huidige auto.
     
  8. zo als vele hier zeggen grote beurt + apk afwerken
    koppeling testen
    door inderdaad in zijn vier op handrem te zetten en rem intrappen als je de koppeling op laat komen moet hij direct afslaan
    verder op snelweg in zijn 5 vol gas toerenteller mag niet te ver voorliggen op je snelheidsmeter
    bij gas los dat toerental 1 keer 500rpm minder is

    koppeling zwaar, rijdt lastig maar dat is ook alles
    maakt druklager bijgeluid dan advies te doen anders kan het spontaan verkeerd aflopen (meerdere malen dat we een bak vervangen ivm druklager kapot en delen van drukgroep in de bak geprikt zijn en lekt

    maar zo uit verhaal neem ik aan dat niks bijzonder is dat hij zwaar aanvoelt en hoog zit (pedaal helemala boven in voordat hij aangrijpt)

    het is een gok
    nu kan je hem laten maken en zeker zijn dat hij toch 2 jaar volhoudt
    of 2jaar lang toch met lichte angst grote afstanden rijden
    als automonteur kun je het lang uitstellen omdat je weet wanneer het echt aan de beurt is en niet gewacht kan worden

    (zo heb ik het gevoel dat of mijn vliegwiel of aandrijfassen niet goed zijn) boeid me niet rijdt verder goed zo als ik ermee rij
    verergerd het dan moet ik het ook doen
     
  9. Hier is ze weer :D Koppeling was idd versleten, heb 2 zwagers die verstand hebben van auto's en bij hen allebei sloeg de auto niet af in zijn 4. Dus toch maar vervangen.

    Kreeg meteen op mijn donder van hen dat ik de auto al had laten maken omdat volgens hen garage's veel te veel geld rekenen voor onderdelen en onzinnige dingen. De laatste reparatie was dus € 894. Uitlaat € 262, remmen controleren en gereinigd (grote hilariteit bij mijn zwagers), grote beurt, koplamp gerepareerd, filters, olie, spruitstuk, sensor.

    Koppeling komt daar dus nog bij SLIK. Maar goed dan zou de auto technisch weer helemaal goed moeten zijn en het 2 jaar vol moeten kunnen houden.
     
  10. Nog even een aanvulling... mijn man heeft net de auto opgehaald en merkt dat het schakelen van 2 naar 3 anders gaat dan voorheen, hij zit wat verder weg (lastig uit te leggen) maar pook moet verder naar rechts (dan voorheen) en dan pas naar voren. Is dit normaal ?
     
  11. Dan zijn waarschijnlijk de kabels niet opnieuw afgesteld nadat de versnellingsbak eraf is geweest
     
  12. Wat is er hilarisch aan het reinigen van remmen?
    Overigens hoort bij een dealer het reinigen van de remmen bij de grote beurt, dus dat zou niet extra op de rekening mogen staan.
    Al met al vind ik de rekening overigens niet extreem hoog als je kijkt hoeveel onderdelen erop zijn gegaan, waarvan het spruitstuk sowieso al erg duur is..
     
  13. Ik denk ook dat het meevalt qua prijs.
     

Deel Deze Pagina