Koppel/schakelen moeizaam

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Edwin Mengers, 25 okt 2020.

  1. Hoi, sinds een maand of 2 in bezit van een focus station 2010 1,8 flexifuel.
    Met koude motor is het wel een moeilijk om in de achteruit te zetten en regelmatig dus ook de 'tanden' aan het poetsen.
    Ook met wegrijden met koppeling opkomen nog wel eens zo'n hik of de koppeling te snel opgekomen is.
    Wil dit zeggen dat de platen versleten zijn of kan er nog wat anders aan de hand zijn?
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  2. Koppeling versleten zijn meestal andere symptomen (o.a slippen, pedaal grijpt pas heel hoog aan etc). Met jouw klachten zou ik zelf beginnen met het verversen van de bakolie
     
  3. ik had dat met mn seat leon ook, er is toen alles nieuw opgekomen, drukgroep vliegwiel, etc etc, maar t kwam nog steeds terug , ook met kouder weer, het lag toen aan de speling op de bak zelf, en daarom schakelde die soms slecht, ook in achteruit.
     
  4. die speling is toen gemaakt dmv een zuigerveer ergens tussen te slaan in de bak zelf, zodat de speling weg was.
    kosten me toen 80 euro.
    symtomen zijn ook dat je vaak mischakeld als je een snelle start wilt maken?
     
  5. #5 JW, 25 okt 2020
    Laatst bewerkt: 26 okt 2020
    De 1.8 Duratec HE motoren (inclusief Flexifuel) zijn voorzien van de Ford IB5 versnellingsbak. Deze versnellingsbak wordt sinds begin jaren 90 door Ford toegepast. Een product eigenschap van deze versnellingsbak is dat de achteruit versnelling niet is gesynchroniseerd en de versnellingsbak als gevolg hiervan soms lastig in de achteruit versnelling is te krijgen.

    Naar alle waarschijnlijkheid is er dus niets mis met de koppeling maar zal je moeten accepteren dat het slecht in de achteruitversnelling gaan een producteigenschap is. In veel gevallen wil de versnellingsbak veel gemakkelijker in de achteruitversnelling wanneer eerst kort de 1e versnelling wordt geselecteerd.


    De hik die je ervaart alsof je de koppeling te snel op hebt laten komen zou ik persoonlijk als eerste zoeken in de PCM software. Voor de 1.8 Flexifuel is diverse keren andere PCM software beschikbaar gekomen. Onder andere vanwege het (bijna) uitvallen van de motor tijdens het op laten komen van de koppeling. Wanneer de PCM niet is voorzien van de laatst beschikbare software zou ik hier persoonlijk mee beginnen.
     
    Edwin Mengers vindt dit leuk.
  6. Zoals jw het zegt. Echter achteruitversnelling is bij geen enkel merk gesynchroniseerd. Allemaal hebben rechte tanden die je inschakelt.
    Als je koud er last van hebt. Zou nieuwe bakolie je al kunnen helpen. Wil niet zeggen dat het helpt, maar kan.

    Als op de 2.0duratec he zelfde 5 bak is. Dan heb ik er nooit last mee gehad.
    De mijne staat wel altijd in zijn 1 geparkeerd. Trap koppeling start motor en schakel dan in zijn achterruit zonder probleem.

    Als je in andere versnelling probleem hebt met schakelen dat het zwaarder gaat, kan zijn dat koppeling niet goed vrijkomt.
    Dit is makkelijk te testen. Zonder draaiende motor schakel je, pakt hij dan probleemloos versnelling en met lopende motor niet. Dan kan zijn dat koppeling niet goed vrijkomt. Rede kan verschillend zijn.

    Nieuwe bakolie kan nooit kwaad en wie weet samen met software zijn jouw problemen allemaal verholpen
     
    Edwin Mengers vindt dit leuk.
  7. Ik ga contact opnemen met de garage....met de aanbevelingen van jullie, dank je voor jullie reacties
     
  8. Het is een eigenschap van de IB5 bak. Heb ook problemen gehad met mijn Fiesta 2007.
    Bak olie ververst met Castrol 75w en schakelde ineens beter maar lang niet perfect. Nu in de winter merk je dat meer. Zo als jw het zegt, als het moeilijk is met in zn achteruit te zetten, eerst in zn 1 helpt.
    Ook niet vergeten om een keertje remolie van druklager te verversen. Draai nippel zit boven de bak. Zou ook moeten helpen
     
  9. Als toevoeging hierop zou je ook eventueel je pook in de achteruit kunnen duwen (niet te hard) en dan voorzichtig je koppeling op laten komen. Dan schiet ie vanzelf door in je achteruit. Dat werkt iig erg goed bij Suzuki. Schakelmechanismes van 5-bakken zullen niet zo veel verschillen denk ik.
     
  10. Dit werkt inderdaad prima bij de ib5 bak @M.Blaak, dit moet ik ook af en toe doen.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  11. Ik heb bij mijn Focus 2 ook problemen gehad met het inschakelen van eerste versnelling en achteruit, de vorige eigenaar had er ook altijd last van de laatste tijd, vroeger niet vertelde hij, volgens mij zat het in de pook overbrenging zelf, maar dat was een vermoede, omdat ik het ook wel eens bij een Focus 1 tegenkwam! Heb toen het gehele pook mechanisme vervangen, na demontage bleek deze inderdaad versleten, helemaal droog en ingevreten en speling van de kogel in de bol en de overname naar de achteruit ging ook zonder de kabels moeilijk (zoeken) en zwaar! heb toen op de sloop een versnellingspook van een andere Focus 2 gehaald, waarvan het kogel gewricht goed was ingevet en niet ingesleten en/of met speling, ingebouwd en schakelde daarna in alle versnelling vooruit met 2 vingers en de achteruit gaat er nu ook soepel in zonder kracht en/of kraken, wel de rem loslaten, zodat de auto wat los staat of wat rolt, dus voor mij was het de pook zelf!
     

Deel Deze Pagina