Koplampen gaan binnen aanzienlijke tijd kapot

Discussion in 'Electronica' started by Black Panther, Aug 11, 2010.

  1. Moie,
    Ik kan het langzamerhand met mien ogen dicht, het is nu al de 4 de keer in 1.5 jaar tijd dat ik de koplampen moet vervangen. Linker koplamp, 2 maand later de rechter. Zeggen ze bij de dealer dat je gelijktijdig de koplampen maar moet vervangen als er eentje stuk is de andere ook gelijk vervangen, zo gezegd zo gedaan. En verrek de lampen gaan wel 6 maand mee:thumbs: voordat er weer eentje de geest geeft. (weer de linkerkoplamp) Ik heb er Vision plus (50% more light) van Philips (H7 12 V 55 W) erin zitten. Misschien dat het aan de lampen liggen, als ik ze vervang kom ik natuurlijk niet aan het glaasje maar aan de zitting. Misschien dat er iemand ook z'on slechte ervaring :badgrin: hiermee heeft en het misschien weet waar het aan ligt. Het betreft een Ford Focus Wagon Champion 16 V. Bouwjaar 2005
    De groet'n allemaal :rock:
    Harryindewarrie
     
  2. Start je met de lichten aan?
    Ik had een soortgelijke ervaring met mijn H4, het lijkt te helpen om de lichten pas later aan te zetten.
     
  3. Moi Steven, nee ik start de auto altijd met de lampen uit
     
  4. Ik had hetzelfde probleem met beide Focussen, zowel de 2.0 trned als de RS.

    Ik heb in de RS orginele Ford Xenon geplaatst en daarmee was alles opgelost.
     
  5. Maar de vraag blijft, waarom gaan vervangingslampjes altijd zo snel stuk ?

    Bij mijn vorige auto gingen de lampjes na 4 maanden weer stuk, terwijl de originele zeker 4 jaar meegingen. Bij mijn :st:, die nu 4 jaar oud is, heb ik nog altijd de originele, dus ik ben benieuwd hoelang de nieuwe nu meegaan als het zover is.
     
  6. Ik heb het probleem vorige jaar ook regelmatig gehad. Heb Philps erin gehad, Halfords eigenmerk en nog een heleboel meer. De garage had ze ook nog met de APK vervangen. 1 maand daarna weer het euvel (nu 9 maanden terug) Hen er toen de goedkoopste dien ik kon vindenbij Halfords ingepropt, omdat ik het eigenlijk zat was. En die zitten er nu na (ik denk) 9 maanden nog steeds in.
     
  7. Ik heb juist het probleem gehad met de Halfords lampjes.
    De Philips (ook Vision Plus) lampen doen het aardig lang.
     
  8. Oke.....bedankt voor jullie reacties, ;) het zal dus wel een kwaaltje van Ford zijn, of ze hebben het op een dealtje gegooid met Philips. Het kost mij toch weer om en de bij de €50,- aan lampies per jaar. Zit nu aan carbidlicht te denken :dance: .......gewoon bij de smid vandaan.
    Groet'n maar weer.
     
  9. Gooi er maar eens de goedkoopste van Philips in, kan je zo halen bij bv
    Gamma, die geven minder warmte, waardoor de gehele koplamp minder heet
    word, ook kunnen deze lampen tegen hogere piekspanningen;)
     
  10. Moi,

    Lampen van de Action zijn erg goedkoop; ik dacht € 2.90 voor 2 stuks. Ze gaan niet zo heel lang mee. Twaalf keer per jaar vervangen kost je dan zo'n € 35..........
     
  11. Hetzelfde probleem gehad. Originele lampen waren nog niet stuk, maar gaven steeds minder licht. Toen Philips X-treme lampen er in gedaan. Na 2,5 mnd stuk! Nu heb ik goedkope chinese lampen (via ebay) en die zitter er nu al bijna een half jaar in.
     
  12. Zeker van het merk Lightlong. ;)
     
  13. Probeer eens Osram. Schijnen tegen hogere (piek)spanning te kunnen.

    Arjan
     
  14. Strak plan papahkilo, heb ze gelijk gehaald bij de action (€1.95 setje, gelijk 420 setjes gehaald)....ben benieuwd
     
  15. 420!?
    Is dat niet een beetje overdone?
    Ik heb er standaard 4 van in de kofferbak liggen :)
     
  16. 4 ja dat bedoel ik......... schoot uit op mien toetsenbord. Ben onlangs ff naar de plaatselijke forddealer geweest en die zegt nu dat het probleem idd bij enkele focussen liggen. Komt door alle electronica wat tegenwoordig in de auto zit. Wanneer men de lampen wil aandoen is de piekspanning te groot en knappen je de lampen kapot. Je kunt er welleswaar dus niets tegen doen. Ja misschien er lichtere voltage lampen of wat al eerder genoemd is xenonlicht erin monteren.
    Groet'n maar weer
     
  17. Als je een lichtsensor hebt kan (en dan zeg ik: kan) dagrijverlichting ook een optie zijn. Dan staat er minder spanning op je lampen overdag. Ik doe nu ruim 1 jaar met de koplampen.
     
  18. Gewoon een piekspanningsbegrenzer (weerstandje) tussen de bedrading solderen en je hebt er GEEN last meer van. De Opel dealert heeft ze gewoon op de plank, omdat bij Astras hetzelfde probleem zich voordeed.
     
  19. Piekspanning en kapotte lampjes

    Ik ben een (elektronica) techneut, en dit is de grootste onzin, die ik ooit gehoord heb, Als daardoor je lampen kapot zouden gaan, dan zou de elektronica nog eerder kapot gaan.

    Er zit in de dynamo een spanningsregelaar, die er voor zorgt, dat de spanning nooit hoger dan 13,8 Volt mag worden. Die zou ik eerder verdenken, als je zo vaak de lampen kapot krijgt. Want, hoe hoger de spanning, hoe korter de levensduur en natuurlijk ook vice versa. De elektronica heeft beveiliging aan boord, die die hoge spanning tegen houdt, maar bij een piek, gaat er wat kapot in de voeding van de elektronica en werkt dat niet meer.

    Die elektronica heeft totaal geen invloed op de manier waarop die stabilisator op de dynamo zijn werk doet en levert ook geen pieken op de accu van de auto.

    Controleer eens met een goede multi- Volt meter de spanning bij draaiende motor. Deze mag nooit hoger worden dan 13,8 Volt, zelfs als je vol gas geeft. Zo ja, dan is je dynamo stabilisator naar zijn grootje.
     
  20. Ik denk dat de accu wel met meer dan 13,8 Volt wordt bijgeladen hoor. De electranica zorgt ervoor dat de accu als die beneden een bepaalde spanning komt snel wordt opgeladen. Dus gewoon weerstandjes plaatsen.
     

Share This Page