1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kofferbak Automatisch open

Discussie in 'Interieur' gestart door pebou, 7 okt 2015.

  1. Naar aanleiding van dit topic heb ik ze maar eens besteld in Duitsland. Ben benieuwd of het net zo soepel werkt als op zijn website staat en of het sluiten van de klep nu zwaarder gaat. Ik houd jullie op de hoogte :)
     
  2. Ik ben erg benieuwd!
     
  3. Ik ook, vooral naar de "stress" wat nu op je schanieren komt te staan als de klep dicht is en op je slot.
    Dit alles is hier namelijk niet op berekent.
     
  4. En niet alleen op de scharnieren. De bevestigingspunten (kogelgewrichten) van de gasveren worden door de extra veer ook veel zwaarder belast als normaal.

    Wanneer de achterklep gesloten is staat er dus continue de druk van de gasveren en daarbij dus ook nog eens de druk van de spiraalveren op de bevestigingspunten en scharnieren. Hierbij is er in mijn ogen een reële kans dat er op termijn iets gaat vervormen of afbreekt.

    Persoonlijk zou ik hier in ieder geval heel erg mee uitkijken.
     
  5. Goed punt. Ik houd het in het achterhoofd. En zodra de boel gemonteerd is hou ik daarna goed bij of er iets vreemds gebeurt en of er iets vervormt of zo.
     
  6. Ben benieuwd:thumbs:
     
  7. Ik heb ze een kleine twee jaar geleden van deze meneer gekocht voor mijn :focus2: Wagon. Het werkte niet.
    Slot ging open, maar de dempers kregen de klep niet omhoog.
    Volgens de verkoper moest ik, om het werkend te krijgen, een stel nieuwe dempers kopen, omdat mijn eigen dempers niet voldoende sterk meer zouden zijn.
    De verkoper wist me te melden dat de originele dempers elk jaar zoveel aan kracht verliezen, dat je om de paar jaar nieuwe moet kopen, om dit trucje steeds werkend te houden.

    Ik heb het toen maar gelaten. Heb die veren nog wel ergens liggen, maar ga ze zeker niet meer gebruiken. Ook vanwege de extra druk die merkbaar op de scharnieren en het slot kwam te staan. Daar stond een behoorlijke spanning op, was mijn ervaring.

    Gr. Herwin
     
  8. Allemaal mooi om te zien op filmpjes/foto's... Maar daar vertellen ze natuurlijk niet hoelang zoiets meegaat en hoeveel impact het heeft op de verschillende punten van de wagen
     
  9. Het lijkt denk ik mooier dan het is.
    Zelf zie ik er pas een voordeel in als de klep ook automatisch sluit:mrgreen:
     
  10. #30 dreamscape, 22 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2015
    Zoals beloofd... ik houd jullie op de hoogte:

    Gisteren het pakje ontvangen van mijn Duitse collega bij wie ik het heb laten bezorgen. Scheelde toch weer verzendkosten.

    Montage is kinderspel en daarna werkt het verbazingwekkend goed. Het sluiten van de klep gaat natuurlijk wat zwaarder, maar de vergelijking is niet helemaal eerlijk: mijn oude gasveren waren al wat slecht aan het worden. Bij het laatste stuk voel je de tegendruk van die extra veren. Achteloos de klep dichtgooien is er niet meer bij.

    Openen gaat echter wel mooi: een druk op de knop en door de spiraalveren wordt de klep net voldoende open geduwd dat de gasveren hem verder kunnen optillen. Ik heb ook niet het idee dat er idioot veel kracht op de scharnierpunten en kogels komt te staan.

    Het werkte dus best mooi, direct na montage. Twee uurtjes later, na het eten, wilde ik nog even iets in de auto gooien en dan blijkt het systeem niet te werken... De klep springt een klein stukje open, maar gaat niet vanzelf omhoog. Als de boel dus een tijdje in rust is geweest, dan werkt het niet meer. Een klein duwtje is dan wel genoeg om de boel open te laten springen, dus het ligt er ook niet aan dat de hulp van de gasveren er bij nodig is.

    In de doos zat een briefje dat ze standaard versies leveren met 60mm spiraalveren en als het niet werkt, dat je ze gratis kunt omwisselen voor versies met 100mm, maar ik vraag me af of dat gaat helpen. Bij gesloten klep staan die veren bijna parallel aan de richting van de klep. Hoe sterk de veer ook is, die duwt hem dan niet zomaar opzij...

    Ik ga dus nog even twijfelen over hoe het systeem te verbeteren is en anders gaan ze gewoon retour. Het idee is leuk, maar dan moet het natuurlijk wel goed werken.

    Kortom: wordt wederom vervolgd...
     
  11. Keep us posted.... Bedankt voor de update!
     
  12. duidelijk verhaal, ben benieuwd naar het vervolg.
     
  13. Ik vind het concept interessant, maar de veren duwen inderdaad de verkeerde kant op. Je moet eigenlijk een soort solenoid hebben die de klep de juiste richting op opendoet waarna de gasdempers het overnemen. Aansturing zou je op het slot kunnen doen. Omdat een solenoid zichzelf weer terugtrekt zit je ook niet met extra belasting bij het dichtdoen. *loopt naar patenten kantoor*
     
  14. De laatste update: ik dacht dat de boel soms bleef hangen op het slot van de kofferbak. Dat leek een beetje te klemmen en ergens te blijven hangen. Maar ook nadat ik dat wat had aangepast (ringetjes tussen carrosserie en het slot), werkte het systeem niet altijd goed. Als je net de klep open hebt gehad, dan werkt het voortreffelijk, maar als de boel een uurtje stilstaat werkt het niet meer.

    Kortom: ik heb de spullen teruggestuurd. Dinsdagmiddag in het zonnetje even binnendoor van Nijmegen naar Kranenburg gefietst en het spul daar bij het postkantoor ingeleverd (als je denkt dat binnenlandse PostNL-tarieven hoog zijn, kijk dan vooral eens wat een pakje naar het buitenland kost). Vandaag een mail van Schäfer dat de spullen zijn ontvangen en direct daarna een bericht van Paypal dat het bedrag is teruggeboekt.

    Conclusie - voor een mk1 station: het werkt af en toe, maar niet altijd. Dat is niet handig, want je zult zien dat hij vrolijk open springt als je met lege handen bij je auto komt en het juist niet doet als je met een krat bier loopt te sjouwen. Maar verder alle lof voor de leverancier die niet kinderachtig doet en direct het geld heeft teruggeboekt.

    Eindoordeel: geen aanrader.
     
  15. Een vergelijkbaar systeem is verkrijgbaar op de VW Golf..... zij passen de software wel aan dat het slot geheel opgaat zonder de ''klik'' beveiliging

    [YOUTUBE]56cNFyOh_Kc[/YOUTUBE]
     

Deel Deze Pagina