1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelvloeistof 1.6TDCI

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sea Grey, 20 aug 2020.

  1. Goedenavond beste mensen,

    Ik twijfel of ik de juiste koelvloeistof in mijn koelsysteem heb van mijn 1.6 TDCI van 2014?

    Ik ging er altijd vanuit dat er "G12" in moest, afgaand op de kleur die ik erin zie zitten.

    Op het onderhoudsformulier op de Ford site word echter gesproken over "Paarse Super Plus" en als ik bijvoorbeeld op de site van Kroon Oil kijk dan wordt voor dit type motor "SP12" geadviseerd.

    Nu kan ik er natuurlijk vanuit gaan dat "Paarse Super Plus" sowieso het juiste zal zijn voor het koelsysteem maar is dit daadwerkelijk iets anders dan "G12" of "SP12" qua werking of kwaliteit?

    Of is "G12" juist helemaal het verkeerde type koelvloeistof ?

    Ik vraag mij dit af omdat ik op dit moment last heb van koelvloeistof verlies bij zwaardere belasting van de motor, via het overdrukventiel in de de dop van het koelvloeistofreservoir.
    Slechte waterpomp of verstopping van het systeem zijn wellicht een mogelijke oorzaak maar ik wil om te beginnen eerst zeker weten of ik wel de juiste koelvloeistof gebruik.

    Ik hoor graag jullie technische mening....
     
  2. Ik zou in jouw geval liever weten waardoor het verlies van koelvloeistof veroorzaakt word.
     
  3. Overdrukventiel kapot of de koppakking, compressie meten of op druk laten zetten
     
  4. zou eerst de vuldop controleren (afdichtingsrubber wil wel eens niet helemaal lekker zijn) en het reservoir controleren op scheurtjes in de onderkant van het reservoir.
     
  5. De speurtocht was ik reeds begonnen...., de koelvloeistof wordt er in ieder geval uitgegooid via het overdrukventiel.

    Het koelsysteem is op druk gezet: geen drukverlies.
    Koelsysteem gemeten op aanwezigheid van uitlaatgassen: niet aanwezig.
    Geen koelvloeistof aanwezig in de motorolie.
    Dop/overdrukventiel van het reservoir eergisteren vervangen, resultaat nog onduidelijk.

    Dus wat ik mij gewoon even aanvullend afvroeg in hoeverre de kwaliteit of type koelvloeistof er toe doet en wat de juiste is voor dit type motor...., G12, SP12 of Paarse super plus....
     
  6. De norm volgens Ford is: WSS-M97B44-D
    Dat is wat ze bij VAG G12plus noemen.
    Bij Kroon-Oil is het SP12.
     
  7. Er zijn verschillende koelvloeistoffen. Blauw en roze zijn de meest bekende.
    Eentje is longlife en ander moet je om de zoveel tijd verversen.
    Echter longlife moet ook ververst worden. Alleen ze verwachten dat je in die tijd eerder al keer waterpomp hebt vervangen.

    Er is kvs voor gietijzer maar die mag niet in aluminium onderblok ivm het kan aanvreten.
    Zoals voor 107, c1 en aygo. Moet roze kvs in. Echter met blauwe nergens probleem mee gezien in de tijd dat ik ze zag.

    Als ik jouw verhaal zo lees. Is de kans dat de dop defect is groot. Er komt tot een bar druk op het systeem, dat is normaal. Die moet de dop tegen houden
     
  8. Mannen bedankt voor de heldere reactie, het is mij nu duidelijk m.b.t. de koelvloeistof!

    En v.w.b. de lekkage hoop ik stiekem inderdaad ook dat de dop/afdichting de oorzaak van het probleem is. Ik had er vorige week al een nieuwe dop op gezet. Het is nu gewoon even afwachten wat het resultaat hiervan is.
     
    meeder vindt dit leuk.
  9. Het lek is eindelijk letterlijk en figuurlijk boven....., ik had stille hoop dat de vuldop de boosdoener was maar helaas.
    Toevallig was ik ook toe aan een nieuwe Distributieriem en dus de waterpomp gelijk meegenomen in de vervanging maar ook hier geen bijzonderheden te ontdekken....

    Het probleem deed zich uitsluitend voor bij zwaardere belasting van de motor, bij langere ritten.
    Het begon mij op te vallen dat ik de lamellen voor de radiator eigenlijk nooit open zag staan, ook niet op hele warme dagen en bij lange ritten.
    Speuren op internet leerde dat de 'Active Grille Shutter' toch echt open moest gaan in dat soort situaties.

    De boel gedemonteerd en toen bleken alle lamellen losgeschoten te zijn uit de geleider. De boel schoongemaakt, weer goed gangbaar gemaakt en weer gemonteerd zoals het hoort en de zaak functioneert weer naar behoren.

    Wellicht dat iemand anders ook wat heeft aan deze info.
     
  10. geen koeling van koelvloeistof kan druk idd laten stijgen, boven de 1bar loopt het systeem leeg via de kvs dop.
    ipv dat dop dus defect was, deed het precies zijn werking zoals het hoort.

    belangrijkste is dat de fix op louvre, shutter of hoe het merk het ook noemt. de boosdoener was.
    kreeg je geen melding van overhitting, zou je namelijk verwachten. alleen diesel is heel moeilijk om overhit te krijgen. ipv warmte wordt er meer energie omgezet in arbeid bij diesel.
     
  11. Druk is gelijk aan warmte. Dus als de druk dusdanig stijgt dat het systeem de druk aflaat dan moet de motor wel haast oververhit zijn. Je moet tenminste een temperatuurstijging zien.
     
  12. Ja dat vind ik nou het rare inderdaad...heb misschien maar twee keer meegemaakt dat de koelvin even bleef draaien na een rit.
    Temperatuur meter is nooit een keer opgelopen. Heb zelfs een keer gehad dat het koelvloeistof reservoir bijna helemaal leeg was, ook toen geen oplopende temperatuur meter.
    Maar het vreemde is ook dat ik geen melding krijg als het koelvloeistof peil te laag is, zou je toch verwachten bij zo'n auto maar kan ook geen sensor in het reservoir ontdekken die dat zou moeten registreren.

    Heb wel iets gelezen op het forum van een terugroep actie
     
  13. Ho...ik was te snel met verzenden...iets met dikke vingers en klein scherm....pfff.

    Maar terugroep actie ging over benzine uitvoeringen maar hadden ook koelproblemen en kregen kennelijk een sensor in het reservoir. Lijkt mij geen overbodige luxe.
    Het bevestigd dan wel wat trucker0werner zegt dat diesels niet snel over verhitten.
    En het ventiel deed dan inderdaad z'n werk.
    Heb ik nu een reserve dop. Beter dan een nieuwe grille shutter want die zijn een stuk duurder...pfff.
     
  14. Tussen de 75 en 100graden zal de meter ongeveer 90 blijven aangeven.
    Ander ga je te snel naar de garage omdat meter zoveel op en neer gaat, terwijl het normaal is.
    Geen idee waarom kvs wel door te hoge druk overstroomt en geen idee waarom meter normaal aangeeft.

    In geval van shutter. Als probleem weer komt.
    Plastic lammelen verwijderen en alleen motor laten zitten.
    Enig verschil is dat in koude dagen iets langer duurt voor motor warm is.
     
  15. Ja ik had inmiddels die verhalen/discussies ook al gelezen van mensen die de lamellen inderdaad gewoon verwijderen bij een storing. De kosten voor een nieuw systeem wegen eigenlijk niet op tegen de voordelen ervan.
    Mocht het systeem weer haperen dan zal dat ook mijn keuze zijn om de lamellen te verwijderen maar heb er voorlopig wel weer vertrouwen in dat het werkt.

    Heb inmiddels wel gezien dat het systeem niet slechts alleen of helemaal dicht staat of helemaal open staat.
    De luchttoevoer wordt volledig traploos gedoseerd, best een mooi systeem als het werkt.:clap::clap:
     
  16. Het weghalen van dat systeem geeft volgens mij foutcodes, maar buiten dat, bedenk dat het verwijderen vh systeem ervoor kan zorgen dat het in de winter lang duurt voordat de motor op temperatuur is en dus ook de kachel lang koud blijft.
     

Deel Deze Pagina