1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

koelings probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door robitoma, 28 jul 2011.

  1. hallo,
    ik heb een focus wagon 1.8tdi uit 2007.
    deze loopt steeds warm bij het trekken met de caravan. (1100kg)
    de auto mag 1500kg trekken dus dat is een beetje raar.
    hij doet het ook met lage buiten temperaturen.
    auto is onderweg in frankrijk nagekeken en er mankeerde volgens de garage niets aan het koelsysteem.
    de meeste problemen geeft ie als ik een berg op rijd.
    ook al staat de airco uit en de kachel op de hoogste stand.
    ben nu in spanje en ga zondag weer richting holland.
    heeft er iemand een oplossing voor dit probleem?
    ik hoor het graag.

    gr Robert.
     
  2. is hij misschien verstopt????
     
  3. ik weet niet wat er vertsopt moet zitten hoor.
    verstand van auto 's heb ik niet, maar als ik een aanwijzing heb kan ik ermee naar de garage.
    vandaag trouwens 200km door de bergen gereden zonder caravan, en geen enkel probleem gehad.
    in ieder geval bedankt voor je reactie!
     
  4. Ik heb er ook niet echt veel verstand van, maar je kanhet eens aan nickysmeding vragen. Die is lid hier op het forum en is ford monteur(dus die zal er wel meer verstand van hebben).
     
  5. oke in ieder geval bedankt, heb diegene een prive bericht gestuurd.

    gr Robert.
     
  6. hallo Robert

    Ik heb sinds jl. donderdag precies hetzelfde probleem en ben nu in zuid franrijk in de buurt van Mende, morgen wordt de sensor van de ventilator vervangen omdat deze eigenlijk nooit in komt en bij mijn vorige Focus 1.8 TDCI gebeurde dat wel regelmatig zeker in de zomer en ik stopte even voor een rustpauze bij een lange rit, ook tijdens het rijden met de caravan ( vanaf 2004 dezelfde). Nu lijkt het wel of alleen door rijwind de auto gekoeld wordt. Tijdens de beurd in mei 120000 km is de airco gereinigd en bij gevuld maar ik weet niet of dit invloed heeft op het normaal funconeren van de autokoeling. Mijn vraag is dus eigenlijk of er bij jou focus al een oorzaak is gevonden.
    Mijn focus 1.8 TDCI is van mei 2007 en heeft altijd probleemloos gereden.
    Graag dus een reactie want als ik hier weg ga op de camping heb ik na 12 km al een heling van 6 procent maar wel 10 km lang

    Alvast bedankt voor een eventuele reactie

    Vr groet René
     
  7. Hallo Rene,

    Mijn focus gaat a.s. maandag naar de garage voor onderzoek.
    Waarschijnlijk een extra oliekoeler of een andere radiateur met grotere mazen.
    Ik heb geen idee wat het allemaal inhoud, maar weet wel als het niet opgelost wordt ik ga kijken naar een andere auto.
    Best jammer want ben voor de rest heel tevreden over deze auto.
    Advies: kachel aan en blower hoogste stand met ramen open, zo ben ik ook uit Spanje terug gekomen. (wat een armoe!!!!)
    Als ik wat weet laat ik het jouw weten.
    Gr Robert.
     
  8. Je kunt ook de airco aanzetten dan gaan de koelventilatoren op volle snelheid draaien om de condensor af te koelen.
     
  9. Hallo,

    laat in ieder geval de thermoschakelaar nakijken, deze laat je fan aanslaan als de temperatuur te hoog oploopt. ook tijdens het rijden en niet alleen bij stilstand.

    Gaat de thermostaat wel geheel open? andersom, is je motortemperatuur in de winter te laag misschien?

    Tot slot, maak voldoende toeren als je motorvermogen nodig hebt. 3000-4000 tpm is echt niet erg.....

    Je kunt gerust de airco aan laten, deze schakelt automatisch uit als je lang volgas rijdt of als de motortemp. te hoog oploopt,

    Dit heb ik zelf gehad verleden week, toen ik volgas met 30 graden naar 2600 meter hoogte reed. Hierbij schakelde hij in een half uur tot 2x toe de airco een minuut of wat uit. (1.6 TDCI bj2006)

    succes
     
  10. @Henkie30 Deze focus heeft geen thermoschakelaar meer, deze heeft een zelfdenkende ventilator en word daarom vanuit de PCM aangestuurd.
     
  11. ben net 30 en loop nu al achter.....
     
  12. Dat zeg ik niet heh :P
    Er zijn nog wel merken die het gebruiken maar ford niet meer!
     
  13. Mijne heren bedankt voor jullie reacties. Mijn auto is afgelopen maandag in Mende door een Ford garage nagekeken, ze zijn 2,5 uur bezig geweest , ik had mijn bevindingen van te voren in de laptop gezet en door Google vertaler gehaald, wat een geweldig hulpmiddel is als je een buitenlandse taal niet goed beheerst. Ook tijdens het onderzoek hebben we over en weer van de Google vertaler gebruik gemaakt waardoor we elkaar goed konden begrijpen. Tijdens het onderzoek leek het of dat de koelvin niet wilde werken maar dat bleek op een gegeven moment als de airco werd aangezet wel het geval te zijn. De temperatuur sensor is op dit moment wel een verdacht onderdeel maar er was een levertijd van 1,5 week dus dat ging niet. De auto is getest, warm gereden en toen met veel toeren weer in de garage getest. Maar alles werkte normaal volgens de monteurs, ook de computer gaf geen afwijkingen. Het advies was inderdaad met verwarming aan te rijden als het weer voorkwam, maar ook eventueel i.p.v. daarvan de airco vol aan te zetten. Dat vond ik een beetje raar omdat toen het de eerste keer gebeurde de airco aan stond.
    Vandaag ruim 500 km gereden met de caravan erachter met verschillende lange hellingen waarvan de eerste 6 % over 10 km, maar de buitentemperatuur was om 8 uur vanmorgen 11 graden en dit kan dus wel van invloed geweest zijn.
    De auto heeft probleemloos gereden , dit geeft mij weer moed want ik rijd al vanaf het begin (mei 2007) zonder problemen.
    Wel ben ik ondertussen aan het Googelen geweest en stuit hier en daar toch wel op meer signalen dat het wel eens een software probleem van Ford kan zijn, een temperatuurmeter die in 2 seconden van 90 naar 120 graden schiet (wat ik zelf gezien heb) en dan als de verwarming voluit gezet word meteen weer heel snel naar 90 graden zakt en de motor gaat niet naar de veilige modus en gewoon vermogen blijft geven dat vond ik zelf al zo raar.
    http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Ford&serie=Focus en dan gaat het om Ford Focus II Wagon - 1.8 TDCi met een Eifelland
    Dezelfde auto alleen ik trek een Homecar van totaal 1300 kg (mag 1500).
    Nogmaals bedankt heren, ik ga jullie opmerkingen zeker ter harte nemen en zal als ik nog nieuwe ervaringen opdoe dit zeker laten weten.

    Vr. Groeten René
     
  14. Hetzelfde probleem is hier al eens langsgekomen.

    De motor loopt niet warm, ofwel??? De temp.meter loopt op, maar de motor kookt niet...

    Wanneer dit wel zo is, zal de auto vanzelf eerst gebruikers gaan uitschakelen en uiteindelijk zelfs de motor om schade en overkoken te voorkomen. Zolang je nog niet zover in de problemen bent geraakt, is er niets aan de hand.

    Inderdaad softwarefout in de instrumentenpaneel. Niets aan te doen. Probleem komt inderdaad alleen in dit soort gevallen voor.
     
  15. Mijn FF staat nu bij de garage, er schijnt een terug roep actie te zijn geweest nadat dit model op de markt is gekomen.
    Nu maar kijken of mijn FF toen ook is terug gegaan, zou je moeten kunnen zien aan model van de thermostaat.
    Ben benieuwd!!!!!
     

Deel Deze Pagina