Koeling Focus 1.8 TDDI

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door richardk75, 20 jan 2008.

  1. Mijn focus staat op dit moment al 3 dagen in de garage met hetvolgende probleem:

    Als ik rij dan wordt de kachel normaal warm tot heet.
    Als ik stilsta met stationair draaiende motor dan koelt de verwarming af.
    Na een lange rit is de radiateur koud en het expantievaatje en de daarin aanwezig koelvloeistof ook.
    De bovenste slang vanaf de thermostaat naar de radiateur wordt voor de helft ongeveer warm, de thermostaat gaat dus wel open.
    Na zo'n rit geeft de koelwater / motortemperatuurmeter (meest linkse meter op het dashboard) een hele normale stand aan.

    Reeds vervangen zijn:
    Thermostaat
    Waterpomp, van de oude waterpomp was een gelijmd onderdeel waarschijnlijk door enorm heet koelwater losgekomen en zorgde ervoor dat er geen flow ontwikkeld werd.

    Nadat deze onderdelen zijn vervangen is er nog steeds hetzelfde probleem.
    De monteur denkt nu dat er ergens in het systeem een blokkade zit, mogelijk dat de radiateur verstopt zit. Dit omdat er geen echte flow van koelvloeistof is en de slang naar de radiateur maar deels warm wordt. Ook gaat de monteur proberen om de kachelradiateur door te spoelen.

    Heeft iemand een idee wat er met mijn focus aan de hand is ?
     
  2. Precies wat de monteur verteld, je hebt geen stroming over je
    kachelradiateur, maar hij koelt wel via je andere radiateur anders zou je
    blok oververhit raken en dat merk je heel snel.
    Is er bij het loskomen van dat gelijmde onderdeel niets in het systeem
    terecht gekomen? dit zou de boel kunnen blokkeren...
     
  3. Lijkt idd op je kachelradiator die dicht zit. Kun je geen slangen loshalen om te kijken of er doorstroming is? (weet niet of je er makkelijk bij kan)

    Suc6 iig, zal geen goedkoop grapje zijn ben ik bang...
     
  4. Heb zoiets inderdaad ook een keer gehad met een Honda van mij. Was toen ook de radiateur die defect. Alleen ik moest toen me hele radiateur vervangen.

    Succes ermee in ieder geval
     
  5. Hallo allemaal, bedankt voor de adviezen.
    Hetvolgende is er gebeurt. Het hele probleem werd veroorzaakt door lucht in het systeem. De garage waar ik hem heengebracht had heeft contact gehad met de ford dealer en de ford dealer heeft uitgelegd dat de 1.8 TDDI erg lastig te ontluchten is.

    De manier waarop het gedaan moet worden is: Expantietankje demonteren. Auto flink schuin zetten mbv de brug. Tankje hooghouden(zonder de dop erop) en daarna de motor starten en het toerental opvoeren naar ongeveer 4000 rpm. Ik weet het het klinkt niet erg lekker, maar dat is wel de manier. Nadat de garage dit had uitgevoerd kon er nog bijna 2 liter koelvloeistof bij en was het hele probleem opgelost. Dus geen problemen met de radiateur enz enz. Gelukig maar anders was het wel een heel erg duur verhaal geworden.
     
  6. Raar verhaal.... Mooi dat ut is opgelost!
     
  7. Lijkt wel een Renault 5, die zijn ook zo beroerd te ontluchten, mooi dat
    het zo is opgelost, achteraf klinkt het best logisch :wink:
     

Deel Deze Pagina