Kleppen stellen van de 2.5??

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Cootje, Jun 26, 2010.

  1. Onlangs heb ik een S-max aangeschaft met een 2.5 in het vooronder (gezingsuitbreiding en toch niet willen inleveren op kracht). Echt een super apparaat, maar nu komt 't:
    Gisteren een afspaak bij de dealer gehad omdat de wagen bij "stadssnelheden", tot zo'n 2000 tpm niet echt mooi loopt. Het is net of de cilinders niet het juiste brandstof/luchtmengsel krijgen Een soort van licht hikken treedt op.
    De dealer kwam met het verhaal dat de kleppen gesteld moeten worden; minimaal 6 uur arbeid plus een nieuwe distributiesnaar etc.
    Ik weet niet beter dat dit (moderne) blok is voorzien van hydraulische klepstoters, dus dat het stellen van kleppen uitgesloten is......
    Aangezien dit blok, in basis, gelijk is aan dat van de Focus ST: heeft iemand hier ervaring mee?
    De wagen is 4 jaar oud en heeft 143000 snelwegkilometers achter de kiezen.

    Alvast bedankt.

    Gr.
    Marco
     
  2. Welkom op het forum Marco..!
     
  3. #3 kolere, Jun 26, 2010
    Last edited by a moderator: Jun 26, 2010
    Hij heeft variabele hydraulische klepbediening, het kan natuurlijk zijn dat die niet meer op tijd staat,al zou dit eigenlijk niet mogen kunnen. De speling kan je niet bij hydraulische bediening afstellen. Maar als de motor niet lekker loopt kan dit natuurlijk aan veel andere factoren liggen zoals de: bobine, bougies, bougiekabels etc.?

    Voor de rest zijn er hier vast mensen die je nog veel meer kunnen vertellen.
     
  4. Hij heeft variabele hydraulische klepbediening, het kan natuurlijk zijn dat die niet meer op tijd staat, al zou dit eigenlijk niet mogen kunnen. De speling kan je niet bij hydraulische bediening afstellen. Maar als de motor niet lekker loopt is er ook al gekeken naar de: bobine, bougies, bougiekabels etc.?

    Voor de rest zijn er hier vast mensen die je nog veel meer kunnen vertellen.
     
  5. Motor loopt niet lekker en gelijk kleppen stellen?? Zou eerst een PCM update enzovoorts uitvoeren.
    Welkom op het forum trouwens!!
     
  6. zit ie nog in de garantie? dan zou ik tegen de dealer zeggen: ga je goddelijke gang, maak m klaar en los t op.

    bij geen garantie: ik zou eerst naar andere zaken kijken, zoals luchttoevoer/filter en brandstof toevoer. Lijkt me meer een mengsel probleem.

    Succes!
     
  7. Wat jij omschrijft ervaar ik ook geregeld met mijn Focus ST uit 2008, rond de 2000 toeren in de lagere versnellingen (t/m 3 ) loopt het allemaal niet echt soepel,maar wat zenuwachtig. Andere toerentallen heb ik nog niets gemerkt..
     
  8. Het is inderdaad een karakter van de 5 cilinder dat bij +/- 2000t/pm de motor niet helemaal mooi loopt.
     
  9. Hij zit inderdaad nog in de garantie, maar de overname van garantiewerkzaamheden tussen de officiele Ford-dealers houdt op zekere hoogte op.
    De dealer waar ik 'm heb aangeschaft gelooft er niet in dat de kleppen dienen te worden gesteld (en ik dus ook niet...) en wil 'm dus zelf tegen het licht houden. Gaat me dik 400 km plus minimaal een dag kosten (en daar heb ik dus niet echt trek in).

    Eergisteren heb ik van een Ford-tuner vernomen dat deze 5-cilinders nog wel eens kast van overmatige slijtage aan het oliefilterhuis annex carterontluchtingsventiel hebben. Hier zou de oorzaak wel 'ns kunnen liggen. Morgen maar 'ns de onderhoudshistorie proberen te achterhalen en hopen dat dit het probleem is. Scheelt me een forse rit.
    En dat van de PCM update zal ik ook 'ns nagaan. Bougies etc. zou geen probleem moeten zijn. Hij heeft altijd netjes volgens het boekje de beurten gehad....

    Anyway, bedankt voor de berichten.
     
  10. Het carter ventilatieslangetje wil inderdaad nog wel eens lekraken, deze loopt van de bovenkant van het kleppendeksel naar het oliefilterhuis. even na (laten) kijken.
     

Share This Page