1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kleppen stellen TDCi ?????????

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ffdf, 19 okt 2007.

  1. Ik was vanmiddag bij Ford dealer vd Ven in Oirschot om te vragen wanneer ze eventueel tijd zouden hebben om kleppen te stellen van mijn 1.8 TDCi, 2002.

    Daar vertelden ze me dat er hydraulische klepstoters in zitten, en dit niet nodig is als ie goed start en loopt, en niet méér is gaan verbruiken.

    Ik stelde ze de vraag in de veronderstelling dat ze met plaatjes gesteld moeten worden.
    Dit ook omdat ik een tijd geleden bij Ford Eindhoven voor hetzelfde informeerde, en ze zeiden dat ik dan ff een afspraak moest maken, en het ca. € 80 zou kosten.

    De vraag is nu uiteraard, zijn ze hydraulisch of toch niet ?

    Ik heb nl. ook een duits werkplaatshandboek, en daaruit begrijp ik dat ze wel gesteld moeten worden.

    Er staat nl. in : Sollwerte für Ventilspiel :MOTOR : 1,8-l-Diesel. Einlassventiel :0,35 +/- 0,05 mm. Auslassventil : 0,50 +/- 0,05 mm.

    Er staat dus niks bij van TDDi of TDCi :shooting: :shooting: :shooting:
     
  2. Een diesel heeft in 99 van de 100 gevallen gewoon plaatjes, omdat de compressie te hoog is om met Hydrauliek te werken, de kleppen zouden immers niet ver genoeg openen door de tegendruk.

    Groetjes Stef.
     
  3. OK Stef, daar is iets van te zeggen .

    Heeft er toevallig iemand een werkplaatshandboek :Grin: , met tekening of foto, zodat ik dit bevestigd kan krijgen :rock:
     
  4. Als je zoekt dan kom je tegen shims and cups.
    Volgens mij zijn shims stelplaatjes, dus ik denk dat het idd een constructie is met stelplaatjes.
     
  5. Ik heb het werkplaatshandboek
    Haynes
    en daarin staat dat de kleppen met shims worden gesteld.

    Hier
    http://www.amt.nl/web/show/file/id=84832/contentid=2417/filename=2001_4_62_motoren.pdf/ford-TDCi-dieselmotor-(2001-04).html
    zie je dat de kleppen dmv stoters worden bediend.

    En de klepspeling is 0.30 tot 0.40 mm. voor de inlaat en 0.45 tot 0.55 mm. voor de uitlaat bij koude motor.

    -greets-
     
  6. Klopt natuurlijk, dat is altijd zo. :wink:

    Ik neem wel aan dat als het hydraulische zijn, ze dit ook wel aan zullen geven :D
    Dus ga ik bij nog een andere dealer vragen hoe en wat :wink:

    Staan er, al dan niet toevallig :D geen detail-foto's in het boek ? :roll:
     
  7. Volgens de TIS heeft ie vulplaatjes (shims)
     
  8. Staan er, al dan niet toevallig :D geen detail-foto's in het boek ? :roll:[/quote]

    Toch niet over het verwijderen van de shims, Hans.
    Als je je kleppendeksel verwijdert zul je nog een soort ' spatplaat ' zien bovenop de nokkenas, deze moet ook los om alle nokken met voelermaten te kunnen controleren.
    De shims zijn verkrijgbaar in diktes van 3.00 mm. tot 4.75 mm.
    Hopelijk voor jou zijn er zo weinig mogelijk buiten spec. :D

    -greets-
     

Deel Deze Pagina