1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Katvervanger onder de Focus

Discussie in 'Performance' gestart door Carel123, 24 jun 2007.

  1. Ik vroeg me af of er nog meer mensen waren met een katvervanger. Momenteel rijd ik al een tijdje rond zonder kat, en dat bevalt me eigenlijk wel, hier even de voor-/nadelen.

    Voordelen:
    - Duidelijk vermogenswinst
    - Goedkoop
    - Relatief makkelijk te monteren
    - Focus houdt minder in bij wegtrekken (met weinig gas)
    - Naar mijn beleving ietsje zuiniger, vooral binnen de bebouwde kom

    Nadelen:
    -Keiharde apk afkeur
    - Auto heeft weinig tegendruk met uitrijden, afremmen op de motor is veel minder.
    - Houdt de idle rpm ietsje hoger dan normaal, behalve als je stil staat.

    Ik vroeg me af of jullie mijn mening delen, wellicht kan ik wat mensen overtuigen er eens 1 te proberen, Focus EPE? ;) :D
     
  2. Met 1 nadeel ben ik het niet eens...

    "keiharde APK afkeur".... Ik heb ook geen roetkat meer en kwam vorige week vlekkeloos door de keuring. (heb ook nog de EGR volledig afgesloten)

    :lol:
     
  3. Ja, dat is leuk, maar de eisen voor een diesel en benzine motor verschillen op dit moment nogal, las je diesel niet boven de roetnorm uitkomt en je uitlaat is gasdicht wordt je goed gekeurd

    Voor een benzine motor gelden heel andere en strengere eisen, geen kat = afkeur, zo is het en niet anders.
     
  4. Excuses inderdaad, ik zelf heb een 2.0 benzine. Ik moet mijn profiel etc. nog even bijwerken. Overigens is de auto nog getest op CO, dat was sowieso veelste hoog zonder de kat.
     
  5. haha ik dacht inderdaad dat het om een diesel ging, excuses! :roll:

    Grtz robby :)
     
  6. Als je bij een benzine een echte kat-vervanger plaatst, dan is dat dus een
    lege kat., een beste apk-keurmeester die aan de buitenkant kan zien
    dat er geen kat. onder zit.
    Uiteraard zal je Co-waarde niet goed meer zijn, maar!!!! als je een
    regelbare benzinedrukregelaar hebt, kan je die zo krap zetten dat hij
    wel door de apk komt, goed hij loopt op dat moment voor geen meter,
    maar is geen afkeur :idea: :wink:
     
  7. Ik denk echter dat een leeggeklopte kat minder goed is als simpele rechte buis ertussen. De vorm van de orginele kat is vreselijk en bij de bocht is het deels afgeknepen.

    [​IMG]
    Zoals men ziet op de foto, zit er zeker een dikke vernauwing in de buis, en dit is dan de 2 liter variant. Het zou me ook niet verbazen als ik ruim 10 pk meer heb dankzij de katvervanger.
     
  8. Moet je dan elk jaar je kat terug plaatsen voor de APK? Dat lijkt me een onhandige oplossing??
     
  9. als je aangehouden word en ze hebben in de gaten dat je geen kat eronder heb zitten krijg je een forse bekeuring en j bent jepijp kwijt, wat je ook kan doen maar iets duurder is maar gewoon legaal is een sportkat en dan heb je hetzelfde vermogen, en 1 nadeel ben ik het niet mee eens en dan is het afremmen op de motor daar heb je namelijk remmen voor op je auto, een voordeel als je veel bochten hard rijd. hihi.

    groetjes harry
     
  10. mijn kat was kapot en was van binnenuit de demper op gaan vreten dus filters eruit en open kat nu :D
    duidelijk meer trekkracht
    top is gelijk
    afkeur apk nog geen idee duurt nog 10 maanden
    t is trouwens een tdci
     

Deel Deze Pagina