Kat in de zak?

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door AlwinFR, 21 okt 2023.

  1. Van de week deze Ford Focus 1.6 uit 2000 gekocht bij een niet nader te noemen autobedrijf uit Sneek. Met 142.xxx km op de teller leek het mij een leuke auto. Ziet er van binnen nog als nieuw uit en van buiten ziet de auto er ook nog prima uit. Uiteraard van te voren een proefrit gemaakt en het leek allemaal goed te zijn. De auto werd geleverd met nieuwe APK. Helemaal prima dus. Maar nu komt het. Bij aflevering werkte het slot niet. Het op slot doen van de auto werkt prima, maar het openen wil niet, alleen handmatig met de sleutel in het slot aan de bestuurderskant. De andere deuren moet ik handmatig van het slot halen. Dit probleem gaat overigens opgelost worden. Onderweg naar huis zag ik dat het display van de kilometerteller flikkerde. Bij thuiskomst bleken dus ook de overige verlichting te flikkeren. De ruitenwissers storen ook op de radio. Dat is iets wat natuurlijk niet deugt. Ook hangt er een olieachtige geur rondom de auto en in de auto zelf. Vanmorgen wilde ik wegrijden, achteruit, met een scherpe bocht sturen, enorm veel lawaai (gierend is misschien niet de juiste omschrijving). Toch maar een flink stuk gereden, over de snelweg etc. De auto begon ineens zwaar te sturen, met insturen. Ook dit deugt van geen kant natuurlijk. Helaas heb ik het autobedrijf niet meer kunnen bereiken. Zoveel gebreken en dan toch door de APK heen zonder enige aandachtspunten. Iets klopt hier niet... Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb zo'n idee dat ik een kat in de zak heb gekocht.
     
  2. Welkom op het forum van de Focusclub
     
  3. allereerst welkom, jammer dat je wat problemen hebt een aantal zijn wel bekende gebreken die vaker voorkomen hoor zoals :

    centrale vergrendeling die niet werkt is vaak vocht in de deursloten, fase 1 kwaal
    oliegeur kan een lekkende kleppendekselpakking zijn
    het sturen is waarschijnljk de druksensor

    succes met de focus met relatief kleine probleempjes ;)
     
    Hollender vindt dit leuk.
  4. Welkom!

    Balen van de problemen. Voor een probleemloze auto van 23 jaar oud heb je ook wel wat geluk nodig.
    Wel vervelend dat het bij de proefrit niet is opgevallen.
     
  5. Welkom, zoals Jeroen al aangeeft lijken de problemen niet al te drastisch al zien ze er zo wel uit.
    Goed op te lossen denk ik zo. Plus dat deze issues geen afkeur zijn bij APK, zou ik de garage niet verdenken van frauduleuze praktijken.
     
    Frank Focus vindt dit leuk.
  6. Naast dat de problemen niet heel ernstig zijn heb je wettelijke garantie van een jaar alleen is het lastig om daar gebruik van te maken. En welkom!
     
  7. Je beschrijft electrische probleem. Kan slechte massa zijn van dr accu. Ieder geval boordspanning fluctueerd teveel.

    Olieachtiggeur en ny zwaar sturen. Kan niet anders zijn dat je hydraulische vloeistof lekt op de uitlaat. Hierdoor de stank en zwaar sturen ivm nu geen stuurbekrachtingsolie (hydraulische vloeistof) in zit. Rede van dat schurend geluid.

    Voor de garage is dus 3 dingen.
    Stuurbekrachting lekkage fixen
    Spanning controle, kan dynamo of massa issue zijn.
    Sloten. Is een deurslot of meerdere vervangen.

    Vooral stuurbekrachtingslekkage had gezien moeten worde. Rest zijn verborgen gebreken. Dit kan zomaar komen.
    Ja vervellend dat alles tegelijk komt maar het kan bij auto van 23jaar oud
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina