kan je een turbo inbouwen in een 1.6i zetec 1999

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door AJ., 9 jan 2012.

  1. #1 AJ., 9 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2012
    Beste mensen,

    Ik ben mijn ford focus 1.6i zetec 1999 beetje bij beetje aan het tunen. De ford focus is mijn eerste auto. Ik heb al een openlucht sport filter van K&N zelf ingebouwd. Ook heb een carbon eindemper van whitehooker eronder laten zetten. Waardoor mijn auto lekker door trekt met uiteraard een mooie filter geluid en het sportieve gebrom van mijn eindemper. Ook heb een hoodbra op mijn motorkap gezet omdat mijn focus wit is staat het mooi. (bekijk foto)

    Maar ik zou het liefst mijn vermogen van 110pk willen opkrikken. Welke mogelijkheden zijn daar voor het zou best mooi zijn als ik er een turbo kit erop kon laten monteren.

    Mijn vraag is kan het? zowel hoe zit dit traject inelkaar (welk,waar,kosten,vermogen) en zijn er ook andere goedkopere manieren?

    Alsvast bedankt,

    AJ:cool:
     
  2. Turbo kan wel alleen gaat dat een hele berg met geld kosten want je kan er niet zomaar een turbo opgooien.

    Betere optie is een snellere auto kopen.
     
  3. http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23053
    Hier heb je wat info van een sponsor. Verder ben ik er niet heel bekend mee (ik heb er standaard al 1:mrgreen:). Ik heb wel hier eens gelezen dat als je een kleine druk verhoging, zo'n 0,5 bar, zou nemen dat dat zonder al te veel andere aanpassingen zou moeten kunnen. Maar in hoeverre dat ook echt kan weet ik niet.
     
  4. Het kost inderdaad een berg met geld, dan kan ik beter een snellere focus aanschaffen maar dat is geen optie. Maar wat raden jullie dan aan?

    Hoe zit het met benzine chiptunen voor de mk1, dat kost ook al gauw 3/400 euro als ik me niet vergis maar is het ook rendabel genoeg?

    Ik las ook iets over een benzine powerbox? dat was een stuk goedkoper wie heeft daar ervaring of meer informatie over. En een katvervanger eronder zetten raden jullie dat aan?
     
  5. Chiptunen zonder een turbo levert je hoogstens 3 a 4 pk op...
    Beste tip blijft sparen voor een snellere auto.
     
  6. Je kan er ook een volledig nieuwe uitlaat onderzetten (vanaf de motor tot het einde). Levert ook wat extra peekaa´s op zeggen ze. Maar ik heb daar geen ervaring mee.


    Gerco.
     
  7. chippen 250 euro pk of 8 erbij ...turbokit moet gemaakt worden kosten rond de 2500 euro. Pktje of 50 erbij of meer maar is afhankelijk wat eindresultaat is en word. ;)
     
  8. Wat betreft het openluchtfilter, zorg voor een goede afscherming en aanlevering voor koude lucht.

    Nokken assen... zou ik niet perse doen. Grote kans dat je een andere ECU nodig hebt als je andere nokkenassen neemt.
    Naar het schijnt kun je de nokkenassen zelf scherper stellen, immers traploos verstelbaar. Alleen krijg je meer endpower in plaats van koppel.

    Verder kun je denken aan afdraaien vliegwiel (sneller op toeren). Voor de Fiesta MK4 sport 1.6 16v (zelfde blok) zijn in Engeland low pressure turbokitjes te verkrijgen (max. 0,45 bar) iets van 30 pk plus. Atmo ombouwen naar turbo kan, echter vergt dit veel tijd, geduld en met name geld.

    Denk aan:

    Turbo, inlaatspruitstuk, vrij programmeerbare ecu, wellicht aanpassing kop (minder compressie) etc.

    Alles kan, zolang je liquiditeit het toelaat.

    By the way:
    Volgens mij zijn de nwe Ecoboost motoren in de basis dezelfde blokken als de genoemde Zetecs.
     

  9. voor die 2500€ vind je in UK makkelijk een complete FRS mechaniek, dus motor, bak en kabelboom en hop ineens een 200pk 2liter met alles op en aan en met kleine extra's richting 300pk.
    Indien je echt meer vermogen wil is er maar een optie die kosten/baten loont en da's een andere motor, of gelijk een andere auto.

    gReetS
     
  10. sportcatalysator zou ook vermogenswinst geven en natuurlijk de kat eruit halen helemaal.
    en natuurlijk een spahettispruitstuk
     
  11. Dit is het enige juiste antwoord. Vermogen kost geld en kan niet op 'budget' worden gedaan. Bodykits, verlaging, wielen en stickers wel... De beste en meest voor de hand liggende keuze zou een motorblokswap zijn. Een 2.0i hoeft niet de kop te kosten en als je zelf handig bent kun je op de arbeidskosten besparen.

    Een luchtfilter alleen geeft niet meer vermogen; een einddemper alleen ook niet. Je zal het hele traject van voor naar achter moeten aanpassen wil je er iets van merken...

    De meest goedkope oplossing is besparen op gewicht; maar ja wil je een auto zonder achterbank en deurpanelen e.d.?!
     
  12. Lijstje met aanpassingen die je kan doen.

    Ander inlaat spruitstuk (weet niet of het er voor een 1.6 is)
    Groter gasklephuis
    Ander luchtfilter (bijvoorbeeld een coldair intake)
    Nokkenassen
    Spaghetti uitlaatspuitstuk
    Race cat+de rest van de uitlaat (dempers)
    chippen
    Computer aanpassen op de testbank.

    Met dit lijstje kan je wel wat pktjes winnen.

    Of een 2.0 liter er in gooien:mrgreen:
     

  13. Voor hetgeen kost wat je hierboven opnoemt koop je makkelijk een 2.0 liter met schade om alles over te bouwen, gaat evenveel pk's hebben dan je bewerkte 1.6 en gaat vel fijner rijden
    zoals reeds eerder vermeld, hangt enkel van budget af, echter vermogen kost nu eenmaal centen.

    mvg Chris
     
  14. als je meer als motor inlegt die >200cc is dan origneel moet je dit melden bij de verzekering en/of RDW dacht ik.
     
  15. nope alleen als de nieuwe motor meer dan 50% meer vermogen heeft als die erin zit standaart allang navraag over gedaan :mrgreen:
     
  16. Je mag blij zijn met 90 a 95 na 12 jaar, en ja dit is incl je aanpasssingen ;)
     
  17. lol; echter dit is ook niet altijd waar. Sommige motoren leveren juist meer pk's/koppel na x aantal jaar. Soms; niet altijd...;)

    110 pk is inderdaad een vrij positieve schatting...
     
  18. als je een motor zou monteren met 1 of 2 cilinders meer en het zelfde vermogen dan moet je ook keuren
     
  19. Regels zijn of worden dit jaar verscherpt. Was trouwens 40% meer vermogen, maar gaat naar 20 of 25% meer toe...
     

Deel Deze Pagina