kan je benzineverbruik verlagen door middel van gebruik gaspedaal.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wurth, 25 jun 2013.

  1. ik zou graag weten of het gebruik van je gaspedaal het benzineverbruik kan verlagen.

    Bijvoorbeeld ik wil optrekken naar 80km/u ik druk het gaspedaal tot de bodem in en schakel elke keer bij de 3000 toeren over.
    Of ik doe het zelfde maar druk het gaspedaal maar half in dus ook schakelen bij 3000 toeren maakt het uit als je naar brandstof verbruik kijkt?
    Want je motor maakt net zoveel toeren en er kan toch niet meer lucht en benzine in de cilinder of zie ik dit verkeerd? dat is toch iets met compressieverhouding.
     
  2. #2 kolere, 25 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jun 2013
    Waarom denk je dat je bij een bepaalde pedaalstand een continue snelheid kan aanhouden en als je het pedaal verder indrukt je zonder schakelen kan versnellen..... Verbranding heeft een ideale verhouding tussen brandstof en zuurstof/lucht nodig, minder brandstof, minder zuurstof/lucht is minder energie die vrijkomt.

    Verder is de invloed van de pedaalstand en bij hetzelfde aantal toeren van grotere invloed bij turbo motoren.

    Theoretisch is het zuinigste wanneer je vermogen vraagt dit in een gebied te doen waar de motor efficiënt zijn werk doet, met weinig gasgeven optrekken is dus niet per definitie efficiënt. Dit zou kunnen resulteren in over een veel langere tijd meer brandstof inspuiten met te weinig versnelling van de auto. Je kan beter het pedaal dieper indrukken en dan bij 3000tpm schakelen (diesel 2500tpm) al is dit natuurlijk ook afhankelijk van het type motor. Dit is mijn ervaring in ieder geval.
     
  3. #3 wurth, 25 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jun 2013
    Maar als je dan alleen kijkt naar het optrekken naar de 80km/u dan heb je de zelfde energie nodig toch? en je maakt ook niet meer toeren.
    Kan je motor meer benzine inspuiten als je maar tot 3000 toeren optrekt of gaat hij pas er boven meer verbruiken bijvoorbeeld als je hem naar de 6000 toeren door trekt als je hem half indrukt stopt hij natuurlijk bij ongeveer 3000 toeren.
     
  4. 3000 tpm blijf 3000 tpm, of je nu het pedaal vol in trapt of half of 3/4
    wat het verschil maakt is hoe rap je naar die 3000 tpm gaat.....
    Ga je daar als een dolle heen, dan snap je heus wel dat dat meer kost aan energie
    dan dat je rustig er naar toe gaat.
    De meeste benzine Ford's zijn hoog toerige motoren, dus rustig doortrekken tot
    4000 tpm kan absoluut geen kwaad, en zou verrassend genoeg nog wel eens
    zuiniger kunnen zijn dan het nieuwe rijden.....
    Het gaat erom dat als je overschakelt, dat je niet onder het minimum toerental
    komt waar hij zijn max koppel heeft, want dan moet hij te hard werken om weer
    op gang te komen...;)
     
  5. Interessant Dennis (ook om je hier te zien :) ) Uiteraard kost het meer energie als je snel aan een bepaalde snelheid wilt komen (toeren) .
    De vraag is inderdaad wat nu voordelig rijden is.
    Een auto als de focus welke ik nu heb met 100 al zijn 5 zetten, heeft totaal geen kracht .
    Ga ik dan ook nog eens versnellen in zijn 5 dan gaat dit ontzettend langzaam en lijkt terug schakelen me efficiënter.
    Vraag ook bij deze op welke toerental de 1.6 focus het goedkoopst rijdt.
    IN zijn 5 100 en ik zit op pakweg 2500 toeren daar waar ik met mijn MK4 fiesta al zeker op 3000 zat waarna deze lekker ging doortrekken.
    Het nieuwe rijden is minder toeren maar is dat ook altijd wel goed?
     
  6. Heel interessant onderwerp. Wellicht dat hier een kenner/specialist eens goed op in kan gaan. Het zal waarschijnlijk, zoals altijd, weer gecompliceerder zijn dan wij allemaal denken.

    Als ik zelf een gooi zou mogen doen: Als je op je fiets zit en je moet van 10 naar 20 km/h kun je dit ook in twee manieren doen. A: Rustig. B: Zo snel mogelijk. De tweede oplossing kost meer kracht cq. energie.

    Een brandstofmotor verbruikt ten aller tijde meer als je sneller optrekt. Dus binnen 2 seconden 20 kilometer harder rijden kost meer brandstof dan de 20 kilometer snelheidswinst in 4 seconden afleggen.

    Echter, als ik zo hierboven naar de antwoorden kijk zit er ook een goede kern in dat de motor inderdaad een minder krachtigere inspanning hoeft te leveren, maar voor een langere periode. Dus moet er een rekensom gemaakt worden die wij waarschijnlijk niet kunnen.

    Stuur je vraag naar Shell, BP en andere grote brandstofbedrijven. Ford Nederland kan wellicht ook wat of stuur het naar hetnieuwerijden.nl. Nadeel is dat je bij bedrijven meestal een klaargestoomd antwoord krijgt.
     
  7. Kijk maar eens op je BC naar je huidige verbruik wat dat doet bij volgas (ook kortstondig) of bij half gas.

    Wanneer je volgas optrekt ook al is dat maar tot 3000 toeren wordt er kortstondig maximaal brandstof en lucht ingespoten, dan wanneer je het gas maar een beetje intrapt, ondanks dat je maar 3000 toeren doet.

    Wat betreft dat nwe rijden; mijn mening is dat het nwe rijden alleen maar goed is voor het verbruik, maar zeker niet voor de auto. Daarbij te laag in toeren zitten en dan vermogen vragen is funest voor je verbruik (en bijv. je dual massa vliegwiel).
     
  8. Dus is in mijn geval terug schakelen bij 100 om door te trekken dus waarschijnlijk zuiniger en in ieder geval beter voor de motor?
    De vergelijking met de fiets vind ik mooi omdat je daar ook kan zien dat optrekken in een te hoge versnelling dodelijk is voor je fiets . Praktijk, mijn zoon fietst het liefst in zijn 7 ALTIJD. Gevolg, moeren los, speling lagers, versnelling kapot.
     
  9. Wel leuk om te lezen hoe men denkt over zuinig rijden. Ik heb afgelopen weekend in Holten wezen jureren in zuinig rijden (wel vrachtauto's) en daar is algemeen de regel 3/4 gas geven tot aan de snelheid die je wilt en daarna eventueel op cruisecontrol. De echte zuinigheid haal je door "het vooruit kijken" Je kan veel brandstof besparen door niet te hard op een kruising/rotonde aan te komen. Cruisecontrol helpt ook mee want dan rijd je veel constanter. Toen ik zaterdag naar Holten ging heb ik mijn verbruiksteller op 0 gezet en in Holten stond het op 3.9L/100km. Nu wijkt zo'n meter wel in je voordeel uit, maar toch, ondanks dat ik stukken op navigatie 130 km/h heb gereden.
    Zelf schakel ik op 2100 á 2200 toeren op bij warme motor, bij koude motor 2000 toeren. Zoals ik al aangegeven heb laat je auto rollen daar bespaar je meeste mee. Brandstof die ik gebruik is meestal Total Excellium of gewone diesel, dat doe ik zoveel mogelijk om en om, die ivm met de turbo schoepen.
     
  10. [MENTION=382]TDDI stage 3[/MENTION] jij zegt zoveel mogelijk laten rollen nu vraag ik mij wel eens af kan je hem dan beter in de versnelling laten staan zodat hij op de motor remt.
    Dan wordt de benzine toevoer toch afgesloten en verbruikt je motor niets?
    Of kan je hem beter uit de versnelling halen en geen gas geven en gewoon laten rollen maar dan verbruikt hij toch nog wel brandstof om de motor stationeer te laten draaien.
     
  11. in de versnelling laten rollen, net zolang hij tegen de 1000 tpm aan zit, dan pas
    1 versnelling terug.
    Persoonlijk rijd ik vrij rustig naar de hogere toeren, dus optrekken en pedaal iets
    ingedrukt, en als de toeren oplopen, dan ook steeds verder het pedaal in, naar
    mijn mening doe ik dan al standaard max 3/4 gas, en red daar 1:12 mee met de
    Focus 2.0i, 1:19 met de Fiesta 1.4 TDCi en 1:13 met de VW Caddy korte stukjes
     
  12. #12 albertvanderiet, 26 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jun 2013
    "Of kan je hem beter uit de versnelling halen en geen gas geven en gewoon laten rollen maar dan verbruikt hij toch nog wel brandstof om de motor stationeer te laten draaien."

    Volgens mij kan je dat nagaan op je boordcomputer:
    - uit laten rollen in de versnelling geeft dan geen verbruik (totdat de auto bijna stilstaat)
    - uit laten rollen geeft wel verbruik (stationair draaien).
    Zie ook:
    http://www.hetnieuwerijden.nl/wat-kunt-u-doen/rijstijltips/personenautos/:
    "Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling uitrollen".

    Wel leuk hoor dit topic; ik heb mijn C-Max 1.0 nu drie weken en ben van plan de strijd aan te gaan met mijn vrouw en haar Hyundai -i10 (1100 cc 4 cilinder). Die rijdt gemiddeld 6,3 per 100.
    Dus alle tips zijn welkom!
     
  13. Niet elke Focus uitvoering laat het (live) verbruik op dat moment zien. In de :focus3: 1.6 EcoBoost zag ik dat wel en werd niet vrolijk van het verbruik bij het versnellen van 80 km/u naar 120 km/u :mrgreen:
     
  14. Valt wel mee hoor, je bent met een 1.6 :ecoboost:zo snel van 80 naar 120 dat dat hogere verbruik maar heel kort duurt :lol:
     
  15. Dat dan weer wel gelukkig ;) :lol:
     
  16. #16 kolere, 26 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jun 2013
    Wat heeft de brandstof met je schoepen te maken? Verder vind ik het niet erg logisch dat je bij warme motor bij 2100-2200 toeren schakelt (doe ik bij koude motor en druk me pedaal niet meer dan 30% in dus trek langzaam op maar maak wel enigszins toeren), je zakt dan elke keer bij schakelen onder de 1800tpm. Wanneer je dan 3/4 gas geeft zal je elke keer na schakelen een dip hebben en na de 1800tpm schiet de auto dan weer weg lijkt me niet erg comfortabel rijden. Ik schakel doorgaans tussen de 2500-3000tpm (warme motor) zodat ik de turbo tenminste optimaal gebruik bij het optrekken.
     
  17. Wel ik wil wel zuinig rijden maar doe dit blijkbaar niet goed :( heb een focus 1 1.6. Kom zelden boven de 3000 toeren uit, rol altijd uit(zoveel mogelijk) maar heb ook wel eens haast en dus geen geduld . In Duitsland geweest, daar toch lang 150 gereden hooguit 160 en met nog geen 600km was de tank dus leeg.
     
  18. #18 TDDI stage 3, 27 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2013
    Prachtig is het toch om te lezen hoe men over- en hoe zuinig rijden kunt.
    Ik doe voor mijn hobby o.a. jureren bij zuinig rijden, behendigheid wedstrijden voor vrachtauto- en buschauffeurs. Na mijn stukje zijn er toch een paar vragen gesteld.

    Wurth Je vraag wat je beter kan doen uitrollen met of zonder in de versnelling; Daar zijn de geleerden niet voor eens. een voorbeeld; Ik afgelopen weekend in een nieuwe Mercedes Actros gereden, als je snelheid verminderde dan schakelde hij terug met tussengas dus bleef in versnelling, terwijl bij het vorige model de versnellingsbak in de vrij werd gezet. (Bij Volvo wordt wel de versnellingsbak in de vrij gezet) Als je de versnelling in de vrij zet dan kun je meer meters laten uitrollen alleen, zoals er al werd aangegeven, heb je brandstof verbruik door stationair toerental van de motor. Wat zuiniger is ik weet het niet, als je je auto laat uitrollen op de motor heb je geen verbruik maar ook minder meters en voor ons gevoel zal je dat sneller doen dan uitrollen in de vrij. (moet je meer bij nadenken). Dit geldt overigens voor alle soorten brandstof behalve als je een carburateur hebt.

    Kolere Als het goed is heb jij ook een variabele Turbo en dat houdt in dat je turbo werkt naar gelang de toerental van je motor. Onder je turbo zit een modulator (of zoiets) met een stangetje die je schoepen bedient. Die schoepen kunnen vast komen te zitte. Om die schoepen werkbaar te houden kan je van die brandstofreinigers ( b.v. Forté) in je brandstof doen. Ik denk dat ik dat ook met duurdere brandstof (waar dat spul ook in zit) klaar ben en volgens mijn collega rijdt je daar ook zuiniger op. Op je opmerking over schakelen; Onze motoren hebben de max. koppel op 1750 toeren en als je vandaar weer optrekt dan gebruik je de max. koppel om op te trekken. Ik vind het prettig rijden, rijd lekker zuinig en je moet na het schakelen ook niet direct vol op gas maar geleidelijk tot 3/4 ongeveer.
    Ieder heeft zijn eigen manier van rijden en de ene vindt zuinig rijden belangrijker dan de andere. Ik rijd ook niet altijd zuinig maar waar ik het kan doe ik het. Als ik naar Fryslán rijdt en over de Afsluitdijk ga dan haal ik 1:20 ook niet.

    Ze moeste de auto's zo maken bij gas los de motor uit en uit de versnelling. Rembekrachtiging, stuurbekrachtiging en airco e.d. elektrisch aan laten drijven dan kun je volgens mij max. zuinig rijden.
     
  19. De 1.6 TDCI heeft géén variabele geometrie, dus geen schoepenverstelling.

    Als je écht zuinig wil rijden moet je het gaspedaal niet intrappen maar aaien.
    Je kunt beter met 10% gas schakelen bij 3000 RPM.
    Als met 40% gas schakelen bij 2500 rpm.

    (Voorbeeld)
     
  20. De 109pk variant wel toch?
     

Deel Deze Pagina