1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

K&N: verschil E-9289 & 57S-4000

Discussie in 'Performance' gestart door Thiemo, 26 jul 2020.

  1. Helaas op het forum geen echt duidelijk antwoord kunnen vinden d.m.v. de zoekfunctie, dus ik open er even een topic over.

    Ik ben van plan een K&N filter te kopen voor de Focus. Nu kan ik voor het losse filter gaan met afneembare dop (E-9289) of de kit incl. deksel voor de filterbak (57S-4000). Bij de laatste zit ook het filter met afneembare dop, maar is ruim € 100 duurder t.o.v. het losse E-9289 filter.

    Is dat prijsverschil het waard? Wat is het verschil tussen het losse filter en de complete kit?
     
  2. Ik heb de 57s-4000 gemonteerd zitten.

    Het deksel in deze kit is iets boller dan het origineel en zal misschien voor een iets betere flow rondom het filter zorgen. Ik heb het filter zonder einddop er in zitten. Ik denk dat het voor weinig tot geen vermogenswinst zorgt.

    Ik heb ervoor gekozen omdat ik het er wel mooi uit vind zien en voor een schappelijke prijs kon overnemen van @Sjaak92

    Als je voor looks gaat zou je ook kunnen kijken naar een deksel van een RS airbox. Schijnt ook een ander geluid te geven dan origineel. Maar misschien dat anderen daar meer over kunnen zeggen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  3. Volgens kn filter zal met deksel voor 18pk winst zorgen bij de 1.6ecoboost.
    Praktijk wijst uit dat het geen winst levert en juist voor storing zorgt.
    Door gebrek aan tegendruk kan bij afblazen van turbo storing optreden.
    Geld in dit geval voor de 1.6
    2.0 heb ik geen commentaar over gelezen

    Je moet het alleen doen voor geluid en niet echt verwachten op extra vermogen.

    Filter is gelijk en alleen deksel maakt het wat duurder.
    Wil je het geluid hebben zou ik zeggen neem alleen de filter.
    Wil je toch meer hebben kun je de deksel van rs pakken
     
  4. Persoonlijk vind ik het deksel uit de K&N 57S-4000 Kit de forse (meer)prijs niet waard.

    Ik heb als alternatief zelf gekozen voor het K&N E-9289 luchtfilter in combinatie met het deksel van het RS luchtfilterhuis.

    Het K&N E-9289 filter heeft me (nieuw) destijds nog geen €75,- gekost en voor het complete RS luchtfilterhuis inclusief papieren luchtfilter (nieuw in doos) heb ik slechts €80,- betaald. Na verkoop van het papieren luchtfilter was ik voor het geheel in totaal circa €145,- kwijt. Dit was aanzienlijk goedkoper als de K&N 57S-4000 Kit.
     
  5. Allen bedankt voor de uitleg!

    De kap bij de kit is dus precies zoals ik dacht meer voor de show en in dat geval voor mij de ruim €100 extra niet waard. Ik heb zojuist het losse filter besteld.

    De RS Airbox is inderdaad schitterend, hoort alleen naar mijn mening niet op een 1.0 Ecoboost thuis. Aangezien ik wel wat met de kap wil doen, ga ik daar zelf mee aan de slag. Inmiddels wat leuks op eBay gevonden om de originele kap aan te passen. Wordt vervolgd: zodra alles binnen is, zal ik het in mijn topic van de Focus posten.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  6. #6 Bryan, 3 jan 2024
    Laatst bewerkt: 4 jan 2024
    Sorry dat ik na 2,5 jaar hier op terug kom. Maar zit er nog verschil tussen de E-2993 (zoals K&N aan geeft als je op type auto zoekt) en de genoemde E-9289? Ik heb een 1.0 (125pk) ecoboost en wil eigenlijk een K&N filter erin leggen. Niet voor de extra vermogen, maar meer de response bij lage toeren en misschien een beetje voor het geluid.

    De originele box is open aan de ene kant waarvoor je de E-9289 kan gebruiken denk ik. Alleen als ik op dat type zoek, geeft K&N niet aan dat deze in de 1.0 ecoboost past. Of kan ik beter de 57S-4000 nemen? Alleen is deze 170 duurder wat eigenlijk weer zonde van het geld is. Of zit ik helemaal mis en kan ik beter gewoon de papieren filter houden?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Ik heb ook een 1.0 125pk EcoBoost met ra luchtfilter huis en k&n filter zonder dop er in. Het response verschil is er maar echt minimaal en qua geluid is er ook maar weinig verschil. Op AliExpress kun je tegenwoordig een rs luchtfilter deksel bestellen en een k&n filter zou ik gebruikt zoeken zodat het je niet meteen de kop kost.
     
  8. Dat past prima.

    Ik heb het K&N E-9289 filter zelf ook enkele jaren voor een MK3 1.0 ECOboost gebruikt. Eerst i.c.m. het originele deksel en later met het deksel van het RS luchtfilterhuis.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ondanks het weinig verschil, wat is dan de reden om het wel te doen in jou geval? Heb je daar toevallig een foto van?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Looks en 't filter hoef je nooit meer te vervangen als je het regelmatig reinigt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Looks, leuk en nooit meer filter vervangen wat Martijn zegt inderdaad. Heb over het rs deel een ander plaatje zitten overigens.
    IMG_4579.jpeg
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Ziet er wel mooi uit. Ook wel beter om iets over de RS te plakken. Anders krijg je snel de naam "RS wannabe" LOL. Niet bang dat hij teveel warme lucht van boven aanzuigt?

    Ik heb inmiddels een K&N 57S-4000 Kit gekocht van Marktplaats. Filter is een jaar oud en 7500km mee gereden. Dus heb voor weinig een mooie kit. Heb de auto nog niet eens voor de deur staan en heb al mn eerste mod geregeld. :schater:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Die rubber ring zit tegen de isolatie van je motorkap aan, dus geen issues.
    Er zijn op ali tegenwoordig ook van die deksels te koop zonder het RS logo.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Precies dit. Heb met die mij topsnelheid gereden en flink doorgereden zonder enige issue.
     
  15. Als ik de K&N 57S-4000 Kit niet op marktplaats had gevonden, had ik dat waarschijnlijk wel gedaan. Maar heb nu de K&N 57S-4000 Kit + filter voor 100 overgenomen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Nette prijs
     

Deel Deze Pagina