1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

K&N Filter

Discussie in 'Performance' gestart door Focus_Tddi, 23 mei 2009.

  1. Misschien al bekend, maar ik kon er zo snel niets over vinden.

    Ik rijdt een TDdi wagon uit 2000. Enkele dagen terug een inlegfilter gekocht en op de sloop een originele luchtfilterbak. De luchtfilterbak heb ik aangepast, door er aan de zijkanten openingen in te maken, zodat de motor niet enkel z'n zuurstof via het zielige snorkeltje naar binnen hoeft te zuigen, maar met minder weerstand dus ook op meer plaatsen kan aanzuigen. Dit was puur om te proberen.
    Na het uittesten bleek dat alleen al door het filter, de turbo omgeveer 200 rpm eerder oppakt en de turbo spoelt ook sneller op dan normaal. Onderin is dit vooral erg goed merkbaar.
    Maar, een zeer leuke bijkomstigheid, is dat je de turbo nu als een gek hoort fluiten! Het aanzuig geluid in combinatie met het gefluit is echt heel leuk om te horen!
    De openingen in de luchtfilterbox het ik niet aan de kant van de motor gemaakt, maar aan de kant van de accu en aan de kant waar de zekeringenkast zit onder de motorkap. Dit om het aanzuigen van warme lucht te beperken. Hier heb ik ook geen last van, want ik merk niets van vermogensverlies o.i.d. Sterker nog, de motor toert sneller op, samen met de turbo. Een hele verbetering met een sportief tintje kwa geluid.
    Best een aanrader.
    Om het dieselgeluid, wat iets meer naar voren kwam, omdat de gaten in de box er voor zorgden dat het een beetje hol begon te klinken heb ik achterwege kunnen laten door de luchtfilterbox aan de binnenkant te bekleden met een dun isolatiemateriaal zodat het geluid van het diesel geronk doodslaat en geen versterkend effect heeft doordat de box als klankkast gaat fungeren.

    Eigenlijk een inlegfilter, als "open" luchtfilter dus, enkel in de originele behuizing.

    Voordelen zijn dus, dat de motor er echt een stuk soepeler door lijkt. Geef je gas bij 1500 rpm dan hoor je ineens dat er veel lucht wordt aangezogen en dan die fluit!!! Heerlijk!
    Ook hoor ik het gefluit ineens uit de uitlaat komen, wat voorheen niet het geval was. De roetkat gaat er binnenkort dus ook aan geloven....leeg dat ding.
     
  2. Erg leuke modificatie en een goedkoop alternatief voor een 57i-kit of andere openluchtfilters.:)
     
  3. Precies! En een vrij eenvoudige manier om een diesel toch een tikkie sportief te laten klinken.
     
  4. K&N is ook bezig om luchtfilterboxen te maken voor auto's, maar jammergenoeg nog niet voor Ford (niet volgens site), maar heel fijn dat ie zo goed werkt
     
  5. heb je ook foto's van de modificatie op de filter box???
     
  6. Ik heb hetzelfde resultaat als boven omschreven voor wat betreft het oppakken van mijn tdCi.:D:cool:
    Het geluid is ook "holler", maar geen gefluit.:(
    Heel leuke bijkomstigheid is ook dat ie nu 1 km verder komt per liter diesel, van de ca. 1 op 16 naar 1 op 17 gemiddeld, en soms nóg zuiniger.:proost::clap2::clap2:
    Dus de meerprijs voor een K&N haal je er sowieso nog uit:cool:
     
  7. @Strijkie

    Ik zal binnenkort even fotos schieten van de mod. Alhoewel de mod erg simpel is hoor. Heel simpel de zijkanten van de box open maken zodat er behalve door de standaard snorkel ook op andere plaatsen lucht aangezogen kan worden. Een inlegfilter laat 50 procent meer lucht door dan een papierfilter kan doorlaten. De originele snorkel heb ik wel laten zitten, zodat er voldoende "koude" lucht aangezogen kan worden.

    @ffdf

    Het geluid is indd een stuk holler. Vandaar dat ik textiel demping in de box geplakt heb. Nu is het holle geluid er groot en deels uit. Of ik er zuiniger op ben gaan rijden...denk het niet. Want ik merk dat het gefluit van de turbo en het geweldige aanzuig geluid al snel uitnodigt tot net ffies meer gas geven dan gebruikelijk.
     
  8. Bij deze de foto's van demod. Er valt weinig te zien,behalve de sleuf die je nu aan de zijkant ziet, zit er ook een sleuf aan de kant van de zekeringkast. De binnenzijde is met textiel beplakt om het "holle"diesel geluid tegen te gaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Misschien foto's opnieuw posten of zo?
     
  10. En dan doen wij hier in Keulen ons best om de auto aangenaam stil te laten klinken...
     
  11. Van binnen hoor je niks meer of minder hoor. Het is aan de buitenkant dat het holle geluid meer waarneembaar is. Maar door de isolatie toe te passen, breng je voor meer dan de helft het holle geluid weer terug naar het oude niveau.
    Het enige wat je aan de binnenkant hoort is tussen de 1400 en 2500 rpm het aanzuig geluid en het gefluit van de turbo:) En nu na een aantal dagen zo rond te rijden kan ik zeggen, dat het mij nog steeds zeer aangenaam in de oren klinkt.
     

Deel Deze Pagina